אפס הפרדה: כך שינו 4 אמהות את המציאות של יולדות בישראל

לפני שנה וחצי, אמא אחת הקימה עמוד וקבוצה בפייסבוק ששינו את האופן בו מתנהלים בתי היולדות היום בישראל. למי שיצא להיתקל בעמוד "אפס הפרדה – הזכות שלכם מרגע הלידה" יודע שמה שעשו האמהות של הארגון ביחד עם כל ההריוניות שהצטרפו למאבק זו מהפכה של ממש.

יש לך זכות שהתינוק ישאר איתך

אחרי הלידה

צריך להפסיק את זה. כולנו ביחד. צריך להגיד – די להפרדת האם מהתינוק

לטור המלא

אליענה עובדיה, אם ל-4 ילדים, רצתה שיפסיקו לקחת לה את התינוקותמיד בתום הלידה ולכן בכל לידה ניגשה לבית חולים אחר במטרה לא להיפרד מילדיה לאחר הלידה. היא הקימה עמוד פומבי וקבוצת הורים סגורה בפייסבוק, במטרה ליידע את כל היולדות על זכותן להיות עם תינוקן לאחר הלידה, וללמד על המקרים שבהם נהלי בתי החולים שמפרידים בין אם לתינוק שרק נולד, נובעים מסיבות בירוקרטיות ולא רפואיות.

אל אליענה הצטרפה רוני בארי, קולנוענית ובעלת משרד פרסום ויחד הן התחילו להפיץ את הבשורה הזאת –  כשביקשו לקבל עדויות מיולדות, הן גילו שלמעשה פתחו תיבת פנדורה של עדויות של נשים שמתארות סיפורי הפרדה מאד קשים מילדיהן. הן התחילו לתעד את עדויות היולדות ולהפיץ אותם בעמוד שלהן, שמהר מאוד צבר תאוצה והפך לדבר הוויראלי והחם ברשת.

בעזרת יולדות ונשות צוות נחשף מה באמת עובר על התינוקות בתינוקייה שנמצאים לרוב ללא ההורים שלהם ובעומס הגדול שבו עובדים אנשי הצוות שם. הורים קיבלו מושג על מידע שלא היו חשופים לו בעבר (המידע הזה, הנתמך על ידי מחקרים, מפרט ומסביר להורים כיצד להתנהל לאחר הלידה עם תינוק שרק נולד ולא יופרד מאמו). כיצד מגע עור לעור יכול לשפר את מדדי התינוק, לעזור לאם להחלים מהלידה ומצד שני איך ההפרדה גורמת לתחושות קשות אצל האם, עשויה להקשות על הנקה ומשפיעה על ביטחון האם בטיפול בתינוק שלה.

באתר מופו הנהלים של כל בתי החולים בישראל ביחס לשלב שלאחר הלידה שבו נוצרת ההפרדה, בעזרת הסיפורים של אמהות רבות.

ובעיקר הועבר המסר שלכל יולדת יש זכות – חוקית, טבעית ומוסרית – לא להיפרד מהתינוק שלה מהרגע שהוא נולד.

בכל התהליך הזה, צצו ההבדלים הגדולים גם בנהלים שהם "לכאורה" רפואיים. כך למשל, בעוד יולדת עם סוכרת הריון שתלד בבית חולים אחד, תופרד מתינוקה לאחר שעה, הפרדה שיכולה להימשך אפילו 12 שעות, הרי שבבית חולים אחר, במרחק 10 ק"מ, אם אותה אישה תיגש ללדת שם, היא לא תופרד מתינוקה כלל.

בעקבות הפעילות הזו, היולדות החלו להתקשר בעצמן לבתי החולים ולשאול לגבי הטיפול בתינוק והאפשרות לא להיפרד, ואף החלו להצביע ברגליים ולגשת ללדת רק בבתי חולים שלא מפרידים אמהות מהתינוקות שלהם. כל אלה יצרו לחץ ציבורי אמיתי על בתי החולים להשתנות ולהקשיב לקריאה של האמהות, וכך, נוצר מצב שתוך שנה, אין אנשי צוות בתחום המיילדות בישראל שלא מכירים את המונח "אפס הפרדה".

כך למשל, גם כתוצאה מהפעילות הזו, נכנסה אפשרות ללידה קיסרית באפס הפרדה שמיושמת בעיקר בלניאדו ונעשתה בשיתוף הצוות של בית החולים. בלידה זו התינוק מונח על האם ב"עור לעור" משך כל זמן הניתוח וההתאוששות (למעט הפרדה של מספר דקות בסוף הניתוח). שיטה זו מסייעת להחלמה של האם, מקטינה את הצורך שלה במשככי כאבים, מגדילה את אחוזי ההצלחה בהנקה ומסייעת לתינוק בכניסה טובה יותר לעולם.

אחרי שנה וחצי של פעילות עמוד הפייסבוק מונה 16 אלף עוקבים, קבוצת ההוריםמונה למעלה מ- 10,000 חברים, ומאות ואלפי הורים כבר יישמו ונהנו מאפס הפרדה.

בזכות הפעילות, הוכנסו נהלי אפס הפרדה בדרגות שונות בבתי החולים הגדולים ובהם תל השומראיכילוב, כרמל, לניאדו, מאיר, אסף הרופא, נפתחו מחלקות חדשות של אפס הפרדה וכמה בתי חולים התחילו פיילוטים לביצוע ניתוחים קיסריים באפס הפרדה.

בימים אלה מנהלות העמוד עובדות מול משרד הבריאות על מנת לייצר נוהל אחיד לכלל בתי החולים ע"פ רצון היולדות.

בישראל מתרחשות בכל שנה כ- 170,000 לידות, אבל רוב היולדות, עדיין לא יודעות על הזכות שלהן לא להיפרד, ולכן המטרה העיקרית היא להגיע לכולן –  שיידעו שהן לא צריכות להיפרד, שיש להן זכות למלווה בלילה ושהתא המשפחתי יכול להישאר שלם. בתקווה שבעתיד הלא רחוק, אפס הפרדה תהיה אפשרות שתוצע לכל יולדת בכל בית חולים, ובכלל לא נזכור, שפעם בכלל הייתה אפשרות אחרת.

בית חוליםהזכות שלכם להיות ביחד מרגע הלידההריון ולידה