דיכאון אחרי לידה: מתי זה הופך להיות מסוכן?

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של שיבא בייבי

 

התקופה שאחרי הלידה היא תקופה בה מתרחשים שינויים הורמונליים קיצוניים, אשר גורמים לנשים רבות לסבול מרמות שונות של דיכאון. ד"ר ג'ודית ריידמן – הלפר, פסיכיאטרית מומחית ואחראית מרפאת חוה במערך הפסיכיאטרי במרכז הרפואי שיבא, טוענת כי הדיכאון יכול להתחיל כבר במהלך ההריון, ולכן יש חשיבות רבה למודעות ולאיתורו המוקדם, זאת כדי להפחית את חומרת התופעות, לקצר את משך הזמן ולמנוע הישנות של הסימפטומים.

 

לדבריה, נשים סובלות מדיכאון יותר מאשר גברים, גם ללא קשר להיריון. "יכול להיות שזה קשור לתנודות ההורמונליות בחייהן, המשפיעות על נויורוטרנסיטורים במוח שמשפיעים על מצב הרוח שלהן", היא טוענת.

 

אבל איך אפשר לדעת מתי דכדוך הופך לדיכאון קליני חמור ואיך מטפלים  בבעיה?

דיכאון קל – דכדוך

תדירות: 85 אחוז מהנשים עלולות ללקות בדכדוך לאחר לידה -דיכאון קל. אופייני ליולדות בפעם ראשונה.

 

סימפטומים: אי יציבות רגשית, רגשות מדי, בוכות בקלות. אי שקט, עצבנות, פתיל קצר, הפרעות שינה, מתח, חרדה.

 

זמן הופעה: הדכדוך מתחיל ביום השלישי, הרביעי אחרי הלידה. הוא נובע מהירידה הדרסטית של רמות הורמוני הפרוגסטרון והאסטרוגן שבמהלך ההריון היו גבוהות מאוד, מה שמוביל לחוסר איזון הורמונלי. השיא מגיע אחרי שבוע. אז הרמות ההורמונליות מתחילות להתאזן. בתוך עשרה ימים עד שבועיים, הסימפטומים צפויים לחלוף לחלוטין.

 

תפקוד יומיומי: הדכדוך בדרך כלל לא משפיע על התפקוד היומיומי של האמהות הטריות.

 

טיפול מומלץ: תמיכה רבה מהמשפחה ומהסביבה, חיזוק נפשי של הנשים, עזרה פרקטית שתאפשר לנשים לנוח ולישון. "חשוב לאתר את התופעה ולטפל בה במהירות, כדי שהדיכאון לא יסלים. אם אחרי חודש, אין הטבה במצב, כדאי לפנות לייעוץ", אומרת ד"ר ריידמן -הלפר ומוסיפה כי, בגלל שהתופעה כל כך נפוצה חשוב להיות מודעים אליה ולהעניק תמיכה רבה ככל האפשר.

חרדה

תדירות: נפוץ מאוד בקרב אימהות, גם אימהות לכמה ילדים.

 

סימפטומים: מחשבות טורדניות על פגיעה בתינוק. "נשים אלה לא באמת רוצות לפגוע בתינוק, והן מוטרדות מהמחשבות הללו", אומרת ד"ר ריידמן – הלפר.

 

זמן הופעה: במהלך השנה הראשונה ואפילו אחר כך.

 

תפקוד יומיומי: תפקוד מלא.

 

טיפול מומלץ: טיפול פסיכולוגי.

דיכאון מג'ורי – קליני

תדירות: בקרב כ-10 עד 15 אחוזים מהאוכלוסייה. נשים שחוו לפני הלידה בעיות בזוגיות או מצבי לחץ בחיים, בנוסף, גם נשים שבעברן או  בעברן המשפחתי יש בעיות נפשיות, מועדות ללקות בדיכאון מג'ורי.

 

סימפטומים: מצב רוח ירוד כל הזמן, חוסר הנאה מהחיים, בעיה בריכוז, אי שקט, הפרעות שינה, שינוי בתאבון, רגשות אשמה, מחשבות אובדניות גם לה וגם לתינוק, תחושת ניכור מול התינוק.

 

זמן הופעה: יכול להופיע אפילו אחרי חודש לאחר הלידה, ובעצם במהלך כל השנה הראשונה לאחר הלידה.

 

תפקוד יומיומי: חוסר פעילות מוחלט.

 

טיפול מומלץ: חשוב לפנות להערכה מקצועית של צוות רפואי. בדרך כלל, הטיפול  הניתן הוא טיפול התנהגותי קגניטיבי, המתמקד בשיפור הדימוי העצמי וההערכה העצמית של היולדת. לדברי ד"ר ריידמן – הלפר, טיפול תרופתי הוא אמנם אופציה, אבל כמובן הכל על פי המלצת רופאים.

 

"יש תרופות שאפשר לקחת במהלך ההריון, כי הדיכאון יכול להתפתח וחשוב לתפוס אותו בשלב מוקדם. בנוסף, חשוב לשלול בעיות רפואיות אחרות שיכולות לגרום לסימפטומים דומים".

פסיכוזה אחרי לידה

תדירות.  יכולה להרחש  ב-2 מתוך 1000 לידות.

 

סימפטומים. תחושות אובדניות כלפיה או כלפי התינוק, אי שקט פסיכומוטורי, מחשבות שווא, הלוצינציות,  התנהגות לא מאורגנת.

 

זמן הופעה. תוך 24 עד 48 שעות מהלידה.

 

תפקוד יומיומי. חוסר תפקוד מוחלט, מעמיד את האישה והתינוק בסכנה.

 

טיפול מומלץ. אשפוז מיידי ופנייה לצוות של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים.

תגובות (0)
הוסף תגובה