FotoFinder: שיטה מתקדמת לאבחון סרטן עור

אתחיל בגילוי אישי כואב: יש לי אובססיה עם כל מה שקשור לסרטן העור. אני כבר יודעת ממרומי גילי שהעור זוכר הכל וכנראה לעולם לא יסלח לי על כל אותם ימי קיץ לוהטים שבהם משחתי את גופי הלבנבן בשמן תינוקות (!) וירדתי לחוף הים של נתניה להשתזף. או ליתר דיוק – להיטגן ולהיצלות. בעוד שחלק מהחברות שנהגו כמוני חזרו שזופות הודות לגנים המתאימים, אני חזרתי הביתה אדומה, צרובה וכואבת. הייתי צעירה וטיפשה ועכשיו אני מנסה למזער נזקים ומחבקת בשתי ידיים מנומשות כל מה שהמדע והרפואה מעניקים.תוסיפו לזה סיפור משפחתי של סרטן העור מקרבה ראשונה – וקיבלתם אישה חרדה למדי.

 

אז כששמעתי על הבדיקה האבחנתית החדשה – TOAL BODY PHOTOGRAPHY -שהשיקה בארץ פרופ' אסתר עזיזי, מומחית בעלת שם עולמי בתחום סרטן העור, מיהרתי להתייצב בקליניקה שלה SPOT CLINIC ברמת החי"ל בתל אביב. מדובר בבדיקה הנחלקת לשני שלבים: החלק הראשון כולל בדיקה מדוקדקת של פרופ' עזיזי גם בעזרת דרמוסקופ דיגיטלי המאפשר בחינת פנים העור ("מכשיר גאוני", מכנה אותו פרופ' עזיזי). מדובר במכשיר המראה איך נראית שומה או נקודת חן מקרוב-קרוב בעזרת החזר האור מהפיגמנט.

יש מעט מאוד רופאי עור בארץ שמשתמשים בדרמוסקופ דיגיטלי, וחבל, כי מדובר במכשיר מצוין שעולה על העין האנושית, מיומנת ככל שתהיה, ומונע ביופסיה מיותרת. כשיש לרופא עור של קופת החולים רק חמש דקות לכל חולה, ושלוש בערך מתבזבזות על העברת כרטיס מגנטי והורדת בגדים – אתם יכולים לעשות לבד את החשבון העצוב של כמה זמן יש לו תכלס לאבחון גוף שלם. פרופ' עזיזי לא ממהרת ומקדישה זמן רב לבדיקה יסודית את כל הגוף, מהקרקפת ועד לבין אצבעות הרגליים, כולל אזורים נסתרים כמו בתי שחי או כפות רגליים, כי לדבריה, השמש משפיעה גם באזורים לא חשופים.

 

פרופ' אסתר עזיזי

 

החלק השני של הבדיקה משלים את החלק הראשון ומבוסס על סורק דיגיטלי ייחודי חדש בשם FotoFinder שפותח בגרמניה. בעזרת הסורק אפשר לאבחן שינויים על פני העור ובתוך מבנה השומה עצמה לאורך שנים, במטרה לאתר שינויים העלולים להעיד על התפתחות סרטן עור. במילים פשוטות מדובר בצילום מקצועי (נשארים עם תחתונים בלבד) של כל הגוף, עם פוקוס על נקודות שנראות לפרופ' עזיזי ככאלו שיש לעקוב אחריהן בתשומת לב רבה יותר. אחרי צילומים שנמשכו כ-10 דקות בלבד (ללא שום כאב, קרינה או סיכון אחר), מקבלים דיסק אישי עם כל התמונות, להלן בוק צילומים אישי, הבונה בסיס נתונים של כל מטופל לבדיקות הבאות (בעוד חצי שנה או שנה).

 

מיפוי שומות בעזרת מערכת FotoFinder

 

יתרון התיעוד הוא ביכולת המעקב לאורך שנים רבות אחר שינויים בעור הגוף ובשומות וזיהוי תהליכים לא רצויים, בנוסף להפחתה משמעותית של הסרת נקודות חן חשודות – תהליך לא נעים, בעיקר אצל ילדים ובני נוער, ומלווה בהצטלקות. "הבדיקה החדשנית והאמינה נמצאה במחקרים שהתפרסמו לאחרונה כמסייעת באופן מובהק באיתור מלנומה ראשונית – סרטן העור האלים והקטלני ביותר. בשל כך חשיבותה הרבה כמסייעת להפחתת התמותה מהמחלה, בעיקר בישראל בה קרינת השמש מהגבוהות בעולם וכן השיעור הגבוה של הסובלים מסרטן עור", אומרת פרופ' עזיזי. אגב, רופאי עור בודדים עובדים עם מערכת מיפוי ממוחשבת. "מבחינתי כל האמצעים מקדשים את המטרה", אומרת פרופ' עזיזי, "אז מלבד העין שלי שנמצאת במקום הראשון, אני מאמצת את החידושים הטכנולוגיים שיש".

 

כמה השפעה יש לגנטיקה בסרטן העור?

"השפעה רבה מאוד, עד פי 400 יותר סיכון בהשוואה למי שאין לו היסטוריה משפחתית", אומרת פרופ' עזיזי ומדגישה שאין כיום בדיקה גנטית שיכולה למפות גן שאחראי על סרטן העור (אגב נתון מדהים – זה רלוונטי רק ליהודים. למי שאינו יהודי יש כל מיני בדיקות גנטיות רלוונטיות. פרופ' עזיזי שותפה לפורום העולמי GenoMEL שבחן את העניין, כך שהיא יודעת על מה היא מדברת).

אחרי סדרת הצילומים במעבדה וקבלת הדיסק, קבעתי כבר את הביקורת הבאה שאליה אגרור גם את הילדים הג'ינג'ים שלי.

 

ישראל ניצבת במקום מפוקפק בתחלואה

רק כדי להבין את חומרת המצב בארץ, לפי נתוני העמותה למלנומה, יהודים ילדי הארץ  ניצבים במקום השני בעולם, אחרי אוסטרליה, בשכיחות מלנומה ממארת (סרטן עור קטלני), ולפי המחקרים: חשיפה לקרינה בגיל צעיר מגבירה את הסיכון לחלות במחלה. לא נלאה במחקרים רבים שנערכו, רק נציין כי במחקר שנערך בארץ הוכיח שבהירות העור בשילוב חשיפה לשמש בשנים הראשונות לחיים תורמים להופעה של שומות ובעקבות כך לסיכון לחלות במלנומה (המחקר נערך בקרב 1,312 תלמידים ישראלים בני 7 ו-12 בירושלים).

 

בדיקת TOAL BODY PHOTOGRAPHY במרכז SPOT CLINIC לרפואת עור, (הנחושת 10, רמת החיל, תל אביב), טלפון: 050-9669175 ובאתר www.spot-clinic.co.il, מ-540 שקלים ויש החזרים לחלק גדול מהביטוחים הפרטיים והסדרים עם חלק מהביטוחים המשלימים של קופות החולים. 

תגובות (0)
הוסף תגובה