בנק הזרע: איך זה עובד?

הרצון להיות הורים הוא רצון המשותף להרבה מאוד אנשים. אבל מה קורה אם הרצון הכי בסיסי לא מתממש מכל מיני סיבות? אחת האופציות היא פנייה לבנק הזרע לצורך הפריה מלאכותית.

 

לפי הוראות משרד הבריאות ניתן לבצע הזרעה מזרע תורם רק במוסדות שהם בתי חולים רשמיים ופועל בהם בנק זרע מוכר או במרפאות פריון ציבוריות. חשוב לדעת כי כמעט בכל בית חולים בארץ פועל גם מרכז בנק זרע. המרכזים הגדולים פועלים בבית החולים תל השומר ובבית החולים אסף הרופא.

 

מי יכולה לפנות?

חוק בריאות ממלכתית מחייב את הקופות להעניק טיפולים לנשים עד גיל 45, לילד הראשון והשני, בלי קשר למצבן המשפחתי. קופת החולים שבה מבוטחת האישה מחויבת למימון כל התהליך, לרבות מימון עלות תרופות במידת הצורך, מלבד עלות הזרע. ואולם, חשוב לזכור כי כל קופה מכסה חלקים אחרים בטיפול, ורמת הכיסוי תלויה גם בביטוח הרפואי. לפני התחלת התהליך יש צורך בטופס 17 מקופות החולים.

 

כעיקרון, כל אישה יכולה לפנות לבנק הזרע. לדברי איריס נאור המלווה נשים בתהליך של הריון בהפרייה, נשים רבות הפונות לבנקי הזרע הן נשים הבוחרות להיות אימהות יחידניות או נשים חד מיניות, שמבקשות ללדת ילד עם בת זוגן.

תהליך הפנייה

אם החלטת שאת מעוניינת בפנייה לבנק הזרע, ראשית עלייך לבחור רופא נשים המתמחה בפריון מרשימות קופת החולים שלך או להתקשר ישירות למרכז הפריון הקרוב למקום מגורייך.

 

היות שזמני ההמתנה ארוכים והתורות נקבעים לחצי שנה מראש, כדאי שהצעד הראשון שלך יהיה לקבוע תור, uמומלץ אפילו לקבוע מראש בכמה בנקים. בשיחת הטלפון הראשונה יימסרו לך פרטים ראשוניים ורשימת הבדיקות שצריך לעבור.

 

דוקטור מיכה באום מבנק הזרע בתל השומר: "לאחר ביצוע הבדיקות צריך להגיע לפגישת היכרות יחד עם התוצאות. אם הפנייה מתבצעת במרכז הרפואי בתל השומר, למשל, יש מסלול שמלווה את האישה משלבי התכנון ועד הגשמת החלום. בפגישת ההיכרות נוכחים הצוות והרופא שילוו אותך. בפגישה אנו מנסים להדריך אותך ככל האפשר בכל הנוגע לתהליך העיקרי, תהליך בחירת התורם".

 

בחירת התורם

שלב בחירת התורם הוא השלב המכריע. נאור מתייחסת לקושי הגדול בבחירה הזו: "הנשים צריכות לתרגם מתוך נתונים בדף תמונה כוללת של סוג דם, סוג שיער, צבע עיניים, מבנה גוף, משקל, גובה, לאיך שהיו רוצות שיראה הילד שלהן. ממרכיבים אלה קשה לראות תמונה".

 

היא מציעה לא לבנות הורה בפנטזיה. "עלייך להרכיב הורה במהות: כך יראה הילד שלי. מאוד חשוב שלילד יהיה מבנה גנטי קרוב לאמו, שלא יהיה פער משמעותי ביניהם, מפני שאחר כך לילד קשה לחיות עם זה, גם מול אמו וגם מול הסביבה. בחירת תורם היא לא דבר טריוויאלי, הרבה נשים חושבות בטעות שזה כמו בחירת בן זוג".

מי יכול לתרום?

לדברי נאור, יש מצוקת תורמים בארץ. "לרוב אלו חיילים שצריכים עוד 300 שקל וחושבים שהם עושים לטובתן של נשים. בגיל 20-18  לא חושבים על האחריות, כמו שגברים בגיל מבוגר יותר חושבים". לדבריה, נשים מעדיפות תורם מחו"ל. "כך אין סיכוי שיהיו 70 ילדים מאותו תורם בסביבה של הילד. בארץ אין פיקוח לגבי הנושא של תורם שתרם בכמה מרכזים, נניח גם בחיפה וגם בתל אביב".

 

נאור מסבירה כי זרע מחו"ל אפשר למצוא גם במרכזים בתל השומר ובאסף הרופא. "לתורם מחו"ל העלות גבוהה יותר וההמתנה ארוכה. אולם לאחר שההריון נקלט, כדאי לקנות כמות מנות מאותו תורם, למען העתיד הלא ידוע, במקרה שתרצו עוד ילדים, שהילדים הבאים יהיו באותו מטען גנטי". נאור מציינת כי כל התהליך מתבצע בסודיות מוחלטת ובדיסקרטיות מלאה.

 

רשימת הבדיקות הנדרשת

בדיקות דם. ספירת דם, רמת גלוקוז, סקר למחלות זיהומיות שכולל שלילת דלקת נגיפית של הכבד, שלילת איידס, רמת חיסוניות לאדמת ולאבעבועות רוח.

 

בדיקות גנטיות. בדיקות דם שממפות ובוחנות את המטען התורשתי של האישה. בדיקות הסקר הגנטי בוחן נשאיות של המחלות טיי זקס, תלסמיה, סיסטיק פיברוזיס (CF), תסמונת ה- X השביר ועוד.

מול תוצאות הסקר הגנטי בודקים את ההתאמה לתורם. התורם נבדק שהוא אינו נשא של אותה מחלה, אם נתגלתה כזאת, ומאפשרים לפי כך לשלול את האפשרות שייוולד ילד חולה (תוצאות הסקר הגנטי מתקבלות לאחר חודשיים).

 

בדיקות בהתאמה אישית. במהלך התהליך מבקשים מהנשים בדיקות משלימות על פי התאמה, בדיקות גניקלוגיות, אולטראסאונד ועוד.

תגובות (0)
הוסף תגובה