האח הגדול עלול לגרום לכם להתקף לב

הניסיון לשלוט בכמות שעות הצפייה בטלוויזיה מתחיל לתפוס תאוצה. במדינות רבות בעולם, בהן אוסטרליה וגם ישראל, מתחילים לעודד תקנות וחוקים, שמטרתם להגביל צפייה בטלוויזיה, בעיקר בקרב ילדים. עם זאת, בחודש שעבר אושרה הגדלת שעות שידור של תוכניות ריאליטי בלוח השידורים. וילדים כידוע, הםהם צרכני ריאליטי מושבעים ומכורים.

 

מעבר לנזק החינוכי , האם אנחנו מודעים גם לנזק הבריאותי המיידי והמצטבר של בהייה מול מסכי המחשב והטלוויזיה?  מחקר חדש שפורסם החודש ב-   the Journal of the American College of Cardiology

מצא כי צפייה מרובה בטלוויזיה או במחשב, עלולה באופן דרמטי להגביר את הסיכויים לפתח מחלות לב ומוות טרם עת.

 

החוקר הראשי, ד"ר עמנואל סטאמאטקיס מאוניברסיטת לונדון קולג' באנגליה, הסביר כי על פי ממצאי המחקר, צפייה בטלוויזיה מעל לשעתיים ביום מעלה את הסיכויים לפתח מחלות לב בכ-48% ולאנשים אשר מבלים מעל לארבע שעות ואף יותר מול מסך הטלוויזיה, יש סיכוי של 125% לפתח אירוע לבבי בעתיד.

 

נתוני המחקר הראו עוד, כי אנשים שמבלים מול המחשב או הטלוויזיה כארבע שעות או יותר,  ומכונים "בטטות כורסה", נמצאים בקבוצת סיכון גבוה פי שניים לפתח אירוע לב גדול הכרוך באשפוז בבית חולים, מוות או בשניהם.

אוסטרליה: המלצה רפואית נגד צפייה בטלוויזיה

ד"ר מיכאל יונש, קרדיולוג בכיר ביחידה לקרדילוגיה פולשנית, מכון הלב, בית החולים קפלן ברחובות, מסביר, כי נתונים דומים נצפו באוסטרליה, שם אף קיימת המלצה רפואית, להגביל לילדים את שעות הצפייה בטלווזיה לשעתיים בלבד בכל יום.

 

לדבריו, למרות שהמלצה זו לא קיימת למבוגרים, ברור לחלוטין שצפייה רציפה בטלוויזיה מעל שעתיים היא מסוכנת לבריאות, בין אם היא  נעשית ביום וגם אם היא נעשית בלילה.

 

 לדברי יונש, ההשערות בנוגע לסיבת הנזק כוללת ככל הנראה מחסור בפעילות גופנית. "אדם אשר עבד כל היום בישיבה מול מסך מחשב בעבודה, עייף או מתעצל ללכת לאחר העבודה לחדר הכושר או להליכה מסביב לשכונה, במקום זאת, הוא מבלה את רוב שעות הערב, בצפייה בטלוויזיה, חוסר מעש זה הוא גורם סיכון גבוה לפתח מחלות לב".

כדאי לקום מפעם לפעם מהספה

בנוסף, מסביר ד"ר יונש, כי המסר ממחקר זה, הוא בעצם לא להתעצל לעסוק בפעילות גופנית: "הישיבה הממושכת ללא פעילות גופנית  שגוררת גם אכילת ג'אנק פוד מעמידה את האדם בקבוצת סיכון גבוהה לפתח רמות גבוהות של שומנים וכולסטרול בדם, אשר עלולים לגרום להיווצרות תהליך טרשתי בעורקים ועקב כך לגרום לטרשת עורקים, התקף לב ומוות".

אם אתם יושבים יותר משעתיים מול הטלוויזיה:

 

עשו הפסקה מפעם לפעם. קומו מהמקום, עשו סיבוב, מיתחו את השרירים.

 

עצמו את העיניים. צפייה ממושכת בטלוויזיה, כנראה גם לא ממש מועילה לעיניים.

 

נסו לעשות תרגילים בישיבה. תוך כדי צפייה בטלוויזיה אפשר לעשות תרגילים למיניהם שיעזרו לגמישות ולזרימת הדם ביתר יעילות.

 

סגרו את הטלוויזיה. צאו החוצה והשתדלו לעסוק כמה שיותר בפעילות מחוץ לבית.

תגובות (0)
הוסף תגובה