לא התנהג בהתאם: יורם זק נפרד מתפקיד "האח הגדול"

"הוא נושא את עיניו אל קלסתר-הפנים העצום. ארבעים שנה ארך הדבר עד שלמד לדעת מה טיבו של החיוך המסותר מתחת לשפם השחור… הכל כשורה, הכל כשורה, אין עוד מאבק. סוף-סוף ניצח את עצמו. אוהב הוא את האח הגדול." -ג'ורג' אורוול, "1984".

 

משדרי הגמר של תכניות הריאליטי הגדולות מושכים באופן מסורתי צופים רבים בהרבה מאלו הפוקדים את הפרק השבועי הממוצע של אותן סדרות, ופרק סיום-כל-העונות של מהדורת קשת של "האח הגדול", תכנית הריאליטי הגדולה ביותר שצמחה במקומותינו, לא היה שונה בהרבה, גם אם אכזב מעט במאני טיים במספרים, ביחס לפרקי גמר קודמים של "האח" עצמו.

 

ובכל זאת, 33.1% מאוכלוסיית הפיפל-מיטר, כשליש מצופי הטלוויזיה הנדגמים לצרכי מדידת רייטינג בישראל בחרו (שלא לומר נאלצו בכפייה חברתית-משפחתית) לצפות במופע האנטי-קליימקס הגדול מכולם. בשיאו שודרה הפרידה המלאכותית, עמוסת הפאתוס, שהוכנה מבעוד מועד, מהאח הגדול בכבודו ובעצמו, במאי ועורך התכנית וקריין הווייס-אובר בעל הקול הנוגה, יורם זק.

 

בולבול בין השדיים של האומה

אין עוררין על כך שליורם זק עומדות הרבה מאוד זכויות באשר ל"אח הגדול". הבמאי-מפיק-עורך הטלוויזיה נחשב בביצה המקומית לדמות מבריקה, שעל כתפיה נחה לא מעט מהאחריות להצלחת השלאגר מבית קשת לאורך העשור האחרון. זק נחשב למי שיודע לזהות פתילי סיפור, ולא יהסס למשוך בחוטי המריונטות עד זוב דם, עד שיספרו אותו באופן הרצוי, גם אם יקרע החוט.

 

הבעיה הגדולה היא הדבר הנוסף שעמד לו, לזק, במהלך שירותו הנאמן בבית האח הגדול. כן, הכוונה ראשית לפרשת הבולבול-גייט הידועה אליה נקלעה שלא באשמתה גם משתתפת התכנית דנה רון, אך גם בלעדי התקרית הזו עולה שורה של שאלות אתיות שהמענה להן לא תמיד נעים לאוזן, מדמותו המורכבת, עתירת האגו, של מי שכינויו נשאב מ-"1984", ספרו הדיסוטופי האפל של ג'ורג' אורוול.

 

אז למי ששכח, נזכיר לרגע, שבעולם הגיוני, בינוני וסביר, יורם זק לא היה ממשיך להיות חלק מהתכנית לאחר אותה תקרית בעונה השלישית, בה עקב "טעות טכנית", או אולי עבודתו של נתב ממורמר שנכנס לדפי ההיסטוריה ברגע אחד, נשמע בעודו מתאמן לקראת השידור החי, מכריז: "דנה, עכשיו תורך לספר לצופים למה את רוצה להיות זו שאני אשחק לה עם הבולבול בין השדיים".

 

פליטת הפה של "האח הגדול" למתמודדת דנה רון. צילום מסך

 

עד כמה גדולה הייתה המהומה הציבורית והתקשורתית סביב פליטת הפה? אדירת מימדים אמנם, אך ככל הנראה אין דבר כזה יחסי ציבור רעים, וזה בהחלט לא הפריע לקשת "להשעות" את זק לשלושה ימים, בהם במילא לא הצטלמה התכנית. בסוף העונה הוא כמובן "הודיע שלא ימשיך", עוד הצהרה ריקה שלא הפריעה לו לחזור כמו גדול עם תחילת העונה הבאה. דנה רון קיבלה או לא קיבלה כדמי שתיקה תכנית אירוח משלה, והשאר היסטוריה. בתרבות אונס מפותחת כשלנו, בה עונשים על חציית קווים של ממש אינם מהווים גורם מרתיע מספיק אפילו בבית המשפט, מה זה כבר בולבול מילולי אחד קטן בין השדיים?

 

"יורם זק היה אלוהים"

אלא שזה לא נעצר כאן. לאורך השנים תבעו את ההפקה מתמודדים שונים, אשר סיפרו על לחץ שהופעל עליהם בין היתר על ידי האח הגדול, זק עצמו או שלוחיו הזוטרים יותר, הפועלים בהוראתו ותחת סמכותו כעורך-על, לעתים בעוד אותם מתמודדים מצויים תחת השפעת כדורים רבי עוצמה באדיבות פסיכולוג ההפקה אילן רבינוביץ', שנתבע אף הוא מספר פעמים לצד ההפקה וזק עצמו. "יורם זק היה אלוהים", סיכמה עדנה קנטי, ככל הנראה מהמושמצות והמנוצלות שבמשתתפי ההפקה, בדיון בעניינה.

 

פרשת הכדורים הפיסיכאטריים הגיעה עד לכנסת. צילום מסך ידיעות אחרונות

 

זק, יליד 1970, תאומה של כוכבת טלוויזיה אחרת, עלמה זק לבית "ארץ נהדרת", למד לאחר שירותו הצבאי בבית הספר הירושלמי לאמנויות המסך, סם שפיגל, ולאחר מכן עבר במבחר תחנות מיתולוגית על מסכינו, בהן "החרצופים", שוב "ארץ נהדרת", ספינת הדגל האחרת של קשת, "עשרת הדיברות" המשובחת בהנחייתו של רונאל פישר ו"מונית הכסף" החביבה על העם, וכן שורה של סרטים בכובעו כמנהל המחלקה הדוקומנטרית מטעם הזכיינית.

 

השימוש בקולו של זק במשך עשר עונות כקולו של האח הגדול, למרות העובדה שמרבית השיחות עם הדיירים בוצעו עם "אחים גדולים" אחרים, חלקם "אחיות", ורק הוקלטו לצרכי שידור עם הקראתו של זק את התסריט, הפך אותו במקרה של "האח הגדול" להרבה יותר מעוד עורך החבוי מאחורי הקלעים, ממש לאותה יישות מסתורית, כל יכולה, השולטת בכל. ההקפדה על השימוש בקולו בלבד סייעה לאותה מיתולוגיזציה של דמותו, והפכה אותו לקול מזוהה בכל בית אב בישראל כמעט.

 

אולי מסיבה זו היה גדול כל כך הפער בין הציפיות לתוצאה, בפרק הסיום. לאורך משדר הגמר של האח הבטיח ארז טל שבסוף הלילה יצא מן הבית האח הגדול בכבודו ובעצמו, וכן שכדור הריסה ענקי ישמיד את המבנה המפורסם בנווה אילן. בסופו של דבר, באופן עלוב למדי, שודר קטע שצולם מראש, בו הסתכמה הריסת הבית בחדירת כדור ברזל לקיר שקר-כלשהו, לצליל מונולוג עתיר ליקוקים עצמיים. זק עצמו נצפה רק מאחור, הולך כגיבור סרטי אקשן באיטיות, עם צמתו מתנדנדת לאיטה באופן כמעט פאלי, כבולבול רפה, מתנדנד בין השדיים.

 

במהלך אותו קטע עבר זק על נקודות ההיילייטס שלו ושל התכנית, אך למרבה הצער שכח כמובן להזכיר כמה עניינים פעוטים, ובהם אותן האשמות בניצול פסיכולוגי מניפולטיבי של אנשים שלכאורה הולעטו בכדורים פסיכיאטריים, הפעלת לוחמה פסיכולוגית על אנשים שהתקיימו לכאורה בתנאי עבדות, שגם אם הסכימו להם אינם הרי חוקיים, עידוד אלימות ושנאה (מי אמר שי חי ולא קיבל את כל האמת לפרצוף?) ואף מילה על הטרדה מינית בשידור חי.

 

תסמונת שטוקהולם-נווה אילן

"האח הגדול", אמר זוכה העונה האחרונה אביחי קמחי אמש, לפני שעזב את הבית, "אני אוהב אותך", אך היות ואינו איש של רגשות, כהגדרתו העצמית, הוסיף: "אני יודע שאתה אוהב שאומרים את זה". האם באמת אוהבים בסוף המתמודדים את האח הגדול, או שמא תסמונת שטוקהולם-נווה אילן מדברת מגרונם? והאם האח הגדול אוהב לשמוע את זה, הרבה יותר משהוא אוהב אותם בחזרה?

 

אביחי הוא לא המתמודד הראשון שיוצא עם הכתרתו בהצהרה הזו, בשלב מסוים לאורך העונות, נוצרה קלישאה כזו, ששוב כמו שאובה ישירות מספרו של אורוול, בו מתוודה הזוכה בסוף העונה על אהבתו הבלתי-נמנעת לאח. אך מן הראוי במעמד חגיגי שכזה, לכל הפחות, שלפחות אנו צופי הטלוויזיה נקפיד ונזכור, ונזכיר, איך האיש בעל הקול הרך, האבהי, הפר את ההסכם העדין שבשתיקה בינו וביננו, הצופים.

 

אביחי זוכה העונה העשירית. צילום מסך

 

כיצד הפך את הריאליטי הנצפה במדינה לתוצר מניפולטיבי, שקרי, מונע אינטרסים סמויים, שהאמת ממנו והלאה. כיצד משך בחוטי תודעה, כיצד התיר לאלימות למלא את המסך ועודד שנאה וקיטוב עדתי, עונה אחר עונה. כיצד בא להכתיר עלינו מלכים לא לנו, נביאי שקר במסווה של כוכבי נוער, שיכולים להציע לנו רק את כל חוסר-האמת בפרצוף. כל זאת אך ורק כדי להלהיט יצרים ולביים את האקשן הכי טוב, הכי צמא דם, שיכול לייצר אותו אדם, שיש לו גישה לכל הכפתורים האדומים ורק מטרה אחת לנגד עיניו: רייטינג, רייטינג, רייטינג ועכשיו.

תגובות (0)
הוסף תגובה