סובלים ממעי רגיז? כך תעברו את פסח בשלום

סובלים מקשיי עיכול שונים, כאבי בטן, עייפות או שינויים בסדרי היציאות? יתכן שמדובר בתסמונת המעי הרגיז (IBS – Irritable Bowel Syndrome). התסמונת היא הפרעת עיכול שכיחה, שמופיעה אצל אחוזים ניכרים מן האוכלוסייה בעולם המערבי, ושכיחותה בין 5-20% בקרב מבוגרים. מרבית הלוקים בתסמונת המעי הרגיז הן נשים. התלונות הבולטות של מי שלוקים בתסמונת מעי רגיז הן כאבי בטן חוזרים, תחושה של אי נוחות בבטן, תחושת נפיחות, גזים ושיהוקים, אי סדירות או שינוי בהרגלי היציאות וכן שלשול/עצירות או שלשול ועצירות לסירוגין. התסמינים של מעי רגיז עשויים לגבור במקרים של אורח חיים בלתי מותאם, הרגלי תזונה לקויים ומתח נפשי.

 

מהו הקושי של הסובלים ממעי רגיז בחג הפסח?

חגים בכלל, וחג הפסח בפרט, מציבים בפנינו אתגרים שונים – עבור חלק מן האנשים, זוהי תקופה של שבירת שגרה, מבחינת אורחות החיים והרגלי השינה, התזונה והאכילה וכדומה. ישנם אנשים שמעבירים את החג בשמחה ובנעימים, בעוד אצל אחרים עשויות לצוץ תחושות של מתח, חרדה, אי נוחות ועייפות בשל מאמצי ההכנות לחג, היציאה מן השגרה, המפגשים המשפחתיים המרובים, תחושת בדידות מתעצמת ועוד. בקרב מי שסובלים מהפרעות עיכול וממעי רגיז, חוויית החג עלולה להיות לא פשוטה. לפניכם כמה עצות והמלצות שיסייעו לעבור את התקופה ואת ארוחות החג בשלום ובתחושה טובה.

 

שינויים בשגרה – איך יוצאים מזה בשלום?

הקפדה על אורחות חיים סדירים ככל שניתן ועל שגרה מיטיבה – אם אתם לוקים בתסמונת המעי הרגיז, אתם בוודאי יודעים כי לשינויים ולמעברים חדים ישנה השפעה על מצבכם הבריאותי. אף שהחג הוא אירוע שמשנה בדרך כלל את שגרת היומיום, השתדלו להיצמד לשגרה שאליה אתם מורגלים:

 

* השתדלו לאכול ארוחות קטנות יחסית, מספר פעמים ביום. אל תתפתו לאכול יתר על המידה בארוחות החג הגדולות, והימנעו מהכבדה על מערכת העיכול.

 

* הקפידו על מספר שעות שינה מספקת ועל איכות שינה טובה.

 

* שתו הרבה מים – הן במהלך היום, והן בארוחת החג, והעדיפו מים או חליטות של צמחי מרפא שהותאמו עבורכם על פני משקאות אחרים.

 

 

* בצעו פעילות גופנית מתונה וסדירה – הליכה נינוחה של כ-20 דקות ביום, תרגילי התעמלות פשוטים, יוגה או כל פעילות אחרת אליה התרגלתם. הפעילות הגופנית מסייעת למערכת העיכול לתפקד, ממריצה את פעילות המעיים מורידה את רמות המתח הרגשי והלחץ ומשפיעה לטובה על המצב הנפשי.

 

* השתדלו להימנע ממתח נפשי מיותר, ולהתכונן לחג כך שהפרעות ובעיות צפויות יפחתו למינימום. אם למשל, אתם חווים עומס פיזי או רגשי גדול לקראת החג, בשל הצורך לנקות, לארח או להתארח בבית קרובים – שקלו מחדש את האפשרויות העומדות בפניכם ונסו להפחית את הלחץ והמאמץ. אם אין באפשרותכם לערוך שינויים בתכניות – נסו לשנות את הגישה, לנוח וליהנות עד כמה שניתן מן החג, האירוח והחופשה.

 

* אם אתם חווים תחושות של עצבות ובדידות במהלך החג, נסו להיעזר בבני משפחה או חברים, להיצמד לשגרה קבועה או להסתייע בטיפול כלשהו מידי בעל מקצוע, שיכול לשפר את המצב. אם אין לרשותכם מעגלי תמיכה שכאלו, מומלץ בכל זאת שלא להישאר לבד – צאו להליכה קלה, התאווררו, שבו על ספסל בשדרה או התקשרו למישהו שיכול להקשיב, לעודד ולעזור.

 

ארוחת החג – עברנו את פרעה, אבל איך עוברים את זה?

להרגלי התזונה יש חשיבות ניכרת בטיפול במעי רגיז. ניתן היה לחשוב שדווקא חג הפסח, שמזוהה עם ויתור על חמץ, עשוי להיות נוח לבעלי התסמונת, שאחת מההמלצות עבור רובם היא להפחית צריכה של קמח לבן ומוצרים המכילים גלוטן. עם זאת, דווקא החג מציב קשיים מיוחדים לסובלים ממעי רגיז – ארוחות חג גדולות וכבדות, אוכל שמן ומתובל, מזונות מסורתיים מתוקים או חריפים (חרוסת וחזרת, בהתאמה, למשל), מוצרים שמחליפים את הלחם אך מכילים אלרגניים אחרים כמו תירס או בוטנים ועוד. אז מה עושים?

 

 

* קודם כל, משתדלים להיצמד לשגרה – המלצות התזונה הקבועות למי שלוקים בתסמונת משמעותיות גם בחג – הימנעות ממזונות אלרגניים ומפחמימות פשוטות; ויתור על מאכלים כבדים וקשים לעיכול – מטוגנים, מתובלים, חריפים או רוויי שומן; הימנעות מקפאין ומשקאות ממותקים או מוגזים; והפחתה של צריכת מזון תעשייתי, משומר, מעובד או כזה המכיל חומרי שימור, טעם וריח וצבעי מאכל.

 

* הכינו מבעוד מועד תחליפים ראויים למזונות ומשקאות שעדיף שלא תצרכו:

 

בגזרת המשקאות למשל, הביאו לארוחת החג יין תירוש טבעי ללא אלכוהול, כך שתוכלו להרים כוסית עם כולם. דאגו לשתייה מותרת שאינה ממותקת או מעובדת – מיץ תפוחים טבעי או מים, למשל.

 

בגזרת הארוחה – השתדלו לאכול במידה ובאופן מתון. כדאי להימנע ממאכלי בשר, פחמימות "ריקות" כדוגמת אורז לבן, וכן קניידלך או מצות, שכן אלו עשויים בדרך כלל מקמח מצה, שמכביד על פעולת העיכול.

 

בגזרת הקינוחים והמתוקים – השתדלו להפחית אכילה של קינוחים רוויי סוכר. העדיפו חרוסת ביתית ללא סוכר, פרי שאינו מתוק מדי, קינוח ללא סוכר או ממתיקים (למשל סורבה פירות ביתי וטבעי), או שלבו פרי יבש עם חופן קטן של שקדים ואגוזי פקאן בלתי קלויים. הימנעו מעוגיות פסח קנויות – אלו מכילות בדרך כלל חומרים שמגרים את מערכת העיכול – סוכר, שומן צמחי, בוטנים וכדומה.

 

אם אתם כבר אוכלים משהו מן המזונות שאינם בתפריט היומיומי שלכם – השתדלו לאכול במנות קטנות או "לטעום", וגם… ליהנות! אם טעמתם משהו שאיננו מיטיב אתכם, אל תכו על חטא. להנאה יש חלק חשוב בארוחה ובשמירה על מצב הרוח, ובסך הכל – זהו חג, וחשוב להרגיש טוב וגם לשמוח!

 

ולבסוף, אם אתם סובלים ממעי רגיז או מכבדות, נפיחות וכאבים בבטן – מומלץ לפנות לאבחון ולטיפול. הרפואה הסינית מציעה לסובלים ממעי רגיש הקלה משמעותית, תוך היעזרות בדיקור, פורמולות צמחים והמלצות תזונה מותאמות אישית.

 

חג פסח שמח!

 

חוששים מהפסח הקרב? בקרו באתר של מאיה – רפואה סינית, מעי רגיז ובעיות עיכול

תגובות (0)
הוסף תגובה