בקרוב אצלנו? בארה"ב עלתה יוזמה לטיפול טוב יותר עבור חולים מבוגרים

אנשי הדור השלישי הם הנפגעים העיקריים ממערכת הבריאות הלא מאורגנת, לא מתואמת ולא אישית הרווחת כיום. תמריצים כלכליים מעודדים בדיקות חסרות תועלת ואשפוזים מיותרים. זאת במקום לעודד תמיכה חברתית, מתן עזרה אישית וטיפול מונע. התוצאה של כל אלה היא שמערכת הבריאות משלמת ביליונים של דולרים עבור טיפולים שלא רק שנכשלים בשיפור איכות החיים של המטופלים, הם לעיתים אף פוגעים בהם.

האם ניתן לתקן את זה? התשובה היא כן. התיקון ידרוש מחשבה יסודית מחדש לגביי הדרך בה אנו מטפלים במבוגרים. במקרים רבים, יהיה צורך במעבר מבתי חולים וטיפולי סיעוד מיומנים לתוך תוכנית שתשלב טיפול רפואי וסוציאלי כדי לשפר את איכות חייהם של חולים מבוגרים כרוניים. קשה ככל שזה יישמע לבתי החולים, הרבה מהטיפול המדובר ייעשה מחוץ לשטח שלהם.

 

מערכת הטיפול
בראש ובראשונה, המערכת צריכה לנסות למנוע כמה שיותר את הימצאותם של המבוגרים במיטות בתי החולים. אני בעצמי מתפקד כיושב ראש במועצת בית חולים, ועדיין אני לא יכול שלא להסתכל על המטופלים המבוגרים ולראות את תוצאותיה הכוזבות של מערכת הבריאות. מבוגרים מגיעים לבתי חולים בגלל זיהומים או נפילות שלא היו חייבים לקרות, וקרו עקב לחץ דם גבוה שהיה צריך לטפל בו אך הוא לא טופל. או מכיוון שהם החמיצו בדיקת רפואית חשובה רק משום שלא היה להם איך להגיע לבית החולים. אף אחד מהדברים הללו לא צריך לקרות, ועדיין הם קורים כל הזמן.

בשנה שעברה, המכון לשיפור הבריאות בראשותו של ג'ון הארטפורד, שתומך במערכות הבריאות, הקים יוזמה שנקראתAge-Friendly Health Systems . nטרתם הייתה לקדם מודל טיפול שונה וחדש בכ-1,000 בתי חולים עד שנת 2020.

 

 

מודלים חדשים של טיפול

בנובמבר האחרון, טרי פאלמר ואיימי ברמן, שחברות במכון הארטפורד, תיארו שבעה אלמנטים למערכת הבריאות החדשה: סגל קליניקות שאומנו במיוחד למתן שירות עבור מטופלים מבוגרים, צוותים שנועדו לשפר את הטיפול במבוגרים, אסטרטגיה כדי לתמוך ולהתאים את הטיפול עם בני המשפחה, בניית תכנית טיפולית שתכלול את מטרות הטיפול, ושימוש במודל טיפול גריאטרי כדי לטפל בבעיות ספציפיות. מכון הארטפורד יכלול במודל החדש גם גישה שיטתית לתיאום טיפול עם ארגונים אחרים.

המודלים הטיפוליים הללו יכללו אחיות מנוסות, כלים על מנת להקטין את הבלבול והייאוש שנוצרים בדרך כלל אצל מטופלים מבוגרים, כמו גם טיפול טוב יותר בתרופות, שיפור מעברים מבית החולים לבית, טיפול ראשוני טוב יותר, ואפילו שימוש בטיפול אינטנסיבי שמבוסס על הישארות בבית כדי להחליף שהייה בבית החולים.

 

ההגדרה של מכון הארטפורד למערכת בריאות חדשה כזו היא יחסית כללית, ולכן משאירה חורים שיש למלא בהם את החסר. עם זאת, כוונותיו עדיין מאוד ספציפית בנוגע לתוצאות שהוא רוצה להניב. מאחר ובהארטפורד מבינים שעדיין צריך להעביר את המסר בצורה כזו או אחרת, הם צמצמו את רעיונם לארבע מטרות עיקריות: קבלת טיפול תרופתי נכון, שיפור תעבורה, טיפול סוציאלי משופר, והתמקדות בדברים שחשובים למטופלים ולמשפחותיהם.

מצד אחד, כל זה נשמע מאוד מובן מאליו. האם זה לא נכון שהמטרה המרכזית של בתי החולים ומערכות הבריאות היא לספק טיפול טוב ומתאים למטופל? ובכן, זה אכן כך, אבל ברוב המקרים זה פשוט לא קורה. במקום זאת, בתי החולים מספקים טיפול רפואי אינטנסיבי שפוגש את מטרותיו של הרופא או של בית החולים. אותו רופא ובית חולים כמעט אף פעם לא ישאלו את המטופל מה הוא רוצה לעשות – וכשזה מגיע לדור השלישי, ייתכן שהם פשוט רוצים שיהיה להם הכי נוח שאפשר בימיהם האחרונים.

 

דאגתי היחידה בנוגע למה שהארטפורד רוצה לעשות, היא שהם נותנים איזשהו דגש על כיצד צריכה הרפואה לתפקד. המערכת שהם רוצים לבנות נשארת מאוד "קלינית" – מקום מאוד נוח עבור מנהלי בתי חולים ומערכות בריאות, אך לעיתים לא מקום נוח למטופלים מבוגרים ולמשפחותיהם. עבורם, מערכת בריאות בעלת איכות גבוהה תכלול תעבורה, טיפול אישי, תמיכה סוציאלית, ואפילו שיכון בטוח ומוגן שהם יוכלו להרשות לעצמם מבחינה כלכלית. כל זה אמנם נרמז במה שהארטפורד מנסים לומר, אבל הייתי רוצה שזה ייאמר בצורה יותר מפורשת. לכן זה כל כך חשוב שנותני שירותי הבריאות יתאחדו עם ארגונים קהילתיים שיודעים בדיוק כיצד להיערך לדרישות הללו. עדיין, מדובר ביוזמה מבורכת שיש למנף אותה כדי שבני הדור השלישי יקבלו את הטיפול המתאים וההולם ביותר עבורם.

 

 

לכתבה בפורבס ישראל

 

לכתבות נוספות בפורבס ישראל:

תגובות (0)
הוסף תגובה