האם הקיץ מסוכן יותר לבני הגיל השלישי?

בכל שלבי החיים חשוב לשמור על תזונה מאוזנת אך עבור אוכלוסיית בני הגיל השלישי מדובר בתפקיד מכריע שכן לתזונה נכונה יש השפעות חיוביות ולעיתים אף מרחיקות לכת עבור הקשישים.

 

עוד באון לייף:

 

יש ביכולתה של תזונה נכונה למנוע תת תזונה, לתרום לתפקוד גופני, לתרום לבריאות הנפש, למנוע נכות ולהפחית את הסיכון לחלות במחלות כרוניות בני הגיל השלישי עומדים בפני אתגרים יחודיים בכל הקשור לתזונה שלהם ועלולים להתקשות בשמירה על תזונה מאוזנת, במיוחד במהלך חודשי הקיץ החמים – החום הגבוה עלול לגרום לירידה בתאבון ולהפחית את המוטיבציה שלהם לבשל או לאכול מאכלים חמים. יתרה מכך, עם הגיל תחושת הצמא פוחתת ועל כן בני הגיל השלישי מצויים בסיכון גבוה יותר להתייבשות.

 

איגדנו כמה כללי זהב לקיץ בטוח ובריא עבור בני הגיל השלישי:

 

מזונות מזינים ובריאים בהישג יד-  מזונות נגישים ובריאים הם MUST בכל בית שאין צורך במאמץ מיוחד לשם הכנתם או אכילתם, כגון פירות וירקות ומאופיינים בערך תזונתי גבוה. המאכלים הללו מהווים מקור חשוב של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. מתוך קבוצת מזון זו, כדאי לבחור את אלו המכילים כמות גבוהה יחסית של נוזלים, לדוגמה: אבטיח, מלון, ענבים, סלרי, חסה ומלפפון. במידת הצורך, וכדי לעודד אכילה, ניתן לפרוס אותם ולשמור בקופסת אחסון במקרר.

 

הכנה מראש- כדאי להכין מראש ארוחות קלות, המורכבות בין היתר ממאכלים שבושלו מראש ודורשים חימום חוזר בלבד לכל היותר, כדי לחסוך את הצורך להכין ולהרכיב ארוחה או מאידך לעמוד מול תנור או כיריים חמים ולבשל. דוגמה למזונות כאלו הם מאכלים מקבוצת החלבונים: עוף בגריל, קציצות דגים, סלט עדשים, מוצרי חלב- גבינה לבנה, קוטג', יוגורט ולבן.

 

הקפדה על שתיה מרובה- חשוב לשתות כל הזמן ובמיוחד חשוב להקפיד על שתייה מספקת של נוזלים בימים חמים. כדאי לזכור שבגיל השלישי אין להסתמך אך ורק על תחושת הצמא, אשר הולכת ופוחתת בגילאים המבוגרים יותר ומושפעת גם מנטילת תרופות. כמו בכל גיל, גם בגיל השלישי השתיה המועדפת היא מים, ומומלץ לצמצם שתיה ממותקת ונוזלים המכילים קפאין כגון קפה ותה. כמות הנוזלים הרצויה היא כ- 8כוסות ליום על פני היום (כאשר חלק מהנוזלים ניתן לצרוך כמזון כמו במרק אשר ניתן לצנן) וכמות גדולהמכך במאמץ – למשל במהלך ולאחר פעילות גופנית. 

 

חוסרים בנוזלים עלולים לגרום בין היתר- לירידהבלחץ הדם (ולהגביר סיכון לנפילות), לתרום לעצירות, לפגוע בתפקוד יעיל של הכליות, לפגוע בוויסות חום הגוף (שיעילותו פוחתת בגילאים אלה) ולהגביר את הסיכון להתייבשות.סיכון זה מוגבר עוד יותר בעת מחלה חריפה, לרבות מחלת חום, או בעת "גל חום" (רצף של3 ימים לפחות עם עומס חום גבוה) או במצב של שלשולים. ניתן להוסיף למים נענע או פלחי לימון להעשרת הטעם.

 

 

אופציות למאכלים מצננים ומומלצים-

מרק חלבי שניתן להכין ממספר סוגי גבינות (לבנה, קוטג') יחד עם לבן וירקות חתוכים כגון מלפפון, פלפל ירוק, שמיר ופטרוזילה.

 

בורשט שהינו מרק מזין ומצנן מאוד וניתן להכין ממנו סיר גדול ואז לקרר. ניתן גם להקפיא בכלים קטנים יותר ולהפשיר לפי הצורך.

 

יוגורט בתוספת פרי – ניתן להוסיף ליוגורט פרי חתוך ולאחסנו בפריזר למשך חצי שעה לפני ההגשה ואז הוא מקבל מרקם של כמעט- גלידה (רק ללא רמות הסוכר הגבוהות). ניתן להוסיף לזה גם מעט גרנולה וזה נהיה ארוחה קטנה של ממש.

 

ירקות מוקפצים או מאודים – בישול ארוך או טיגון יוצרים תחושת כבדות. לעומת זאת הקפצה או אידוי של מזונות ובמיוחד ירקות מתאימים מאד לקיץ. ניתן להקפיץ הירקות במעט שמן זית שגם טוב מאד למעיים ומעודד עיכול קל.

 

סלט בריאות – עשו שימוש בירקות עשירים בנוזלים, לדוגמה: סלט מלפפון, חסה, שומר בתוספת קישוא שהוקפץ קלות, עם מעט לימון מעל – ארבעת ירקות אלו (וכמובן גם הלימון) נחשבים לירקות עשירים בנוזלים וביחד יוצרים סלט מרענן וטעים. 

 

עבור אלו המתקשים באכילת מזון מוצק וצורכים מזון רפואי שמשמש כהשלמה תזונתית, הקיץ הוא דווקא תקופה טובה עבורם מכיוון שמזון זה הכי טעים כשהוא קר ולכן הוא מצנן את הגוף. מומלץ לשלב מזון רפואי נוזלי בהכנה של מנות קיץ כגון: שייקים של בננה או חלבה, מילקשייק פירות, גלידה ועוד.  

 

 
רונית דוייב היא מנהלת מדעית באבוט, יצרנית אנשור פלוס אדוונס
תגובות (0)
הוסף תגובה