יש דבר כזה לנשום נכון?

כשאומרים "נשימה", מרבית האנשים בטוחים שהם נושמים וחיים כרגיל. אתם אולי חיים, אבל לא בהכרח נושמים נכון. תשומת הלב לנשימה היא אפסית מכיוון שהיא מתבצעת באופן אוטומטי, אך הנשימה היא כלי עוצמתי שמאפשר לנו לשלוט בגוף ובמוח אם רק נדע לנצל אותו.

 

למה הנשימה חשובה?

אנו לא חושבים על הנשימה ביום יום, אך הנשימה היא מקור האנרגיה של הגוף ואחראית על הזנתו. החומרים המזינים שסופקו לתאים, ע"י המזון, פועלים כדלק, נקשרים לחמצן וכתוצאה מכך מופקת האנרגיה בתא. ביהדות ובקבלה, כמו גם במקורות היוגה העתיקים, הנשימה מחברת אותנו לנשמה שלנו ומכאן גם הסמיכות באותיות. "ו?י??פ??ח ב??א?פ??יו נ?ש??מ?ת ח?י??ים", "א?ם ת??ח?ס?ר ה?נ??ש??ימ?ה ת??ח?ס?ר ה?ח?י??ים". ר' נחמן סובר שהנשימה היא מקור בריאתם של כל הדברים והיא הנושאת את "חיותו" של האדם.

 

לא ממש מלמדים אותנו איך להתמודד עם מצבים רגשיים קיצוניים כמו: כעסים, חרדות, לחצים ופחדים. כמובן שאפשר לנסות להשפיע דרך "שכנוע עצמי" ואפילו לעורר שיח פנימי כדי להקל, אבל חישבו כמה קשה ברגע של זעם או התקף חרדה פתאום לעצור ולשכנע את עצמנו להירגע. מחקרים מראים שדרך נשימה מודעת ניתן להשפיע ולהירגע במצבים קשים. אחד המחקרים בחן את הקשר שבין 'הרגשות' לבין דפוסי הנשימה וגילה שעם שינוי בדפוס/מקצב הנשימה, ניתן להחליף רגשות. במילים אחרות, הנשימה היא המפתח לוויסות ולשליטה על רגשות ותחושות.

 

איך הנשימה מסייעת לגוף?

נשימה מודעת מסייעת להפחתת חרדות ודיכאון, שיפור איכות השינה, הגברת תחושת שמחה ואופטימיות, הקלה על כאבים, הפחתת חשקים והתמכרויות ועוד. בנוסף לכך, היא משפיעה על מגוון מערכות הגוף:

  • שיפור בתנועת חמצן- בזמן נשימות עמוקות ואיטיות, חמצן נקי זורם ומתפזר לכל תא בגוף וע"י כך מגביר את התפוקה והתוצרת של כל המערכות בגוף. 
  • הורדת לחץ דם- ברגע שהשרירים בגוף משחררים מתח, כלי הדם מתרחבים ולחץ הדם יורד וחוזר למדד התקין.
  • שחרור אנדורפינים- נשימות עמוקות גורמות לשחרור אנדורפינים ע"י בלוטת יותרת המוח. האנדורפינים הינם חלק מקבוצת חומרים כימיים המצויים במוח שידועים כגורמים לתחושה טובה (מעין "אופוריה") ושיכוך כאב, ויש להם תפקיד חשוב בשליטה על התנהגויות רגשיות (כגון: חרדה, פחד והנאה).
  • ניקוי רעלים-הרגלי נשימה מודעת עוזרים למערכת הלימפטית לתפקד באופן יעיל, מה שמעודד את הגוף לשחרר רעלים מזיקים מתוכו.

 

איך לנשום נכון?

תרגלו נשימות עמוקות ואיטיות ושימו לב מה קורה לשרירים שלכם. כשאנחנו נושמים עמוק ולאט, הגוף לא יכול להמשיך להחזיק את המתח בשרירים ופשוט מרפה אותם ונרגע. נסו את התרגיל הבא: שבו או שכבו בתנוחה שנוחה לכם, עם הידיים משוחררות על הברכיים או לצדי הגוף והרפו את שרירי הצוואר והכתפיים. התחילו לנשום עם נשיפה גדולה דרך הפה כדי לרוקן את הריאות לחלוטין ולשחרר את המתח מהגוף. לאחר מכן, הכניסו אוויר פנימה דרך האף. שאיפת האוויר מהאף מבטיחה אוויר נקי יותר ורווי בחמצן ומאפשרת אוורור של מערות הפנים (סינוסים) ושל קרומי הגולגולת טרם מעבר האוויר לריאות. לאחר שמילאתם את הריאות בחמצן, החזיקו את החמצן בריאות, עצרו את הנשימה, ספרו עד 5 ונשפו לאט החוצה מהפה. תוך כדי הנשיפה, הדקו וכווצו את הבטן ובגמר הנשיפה עצרו וספרו שוב עד 5. בשאיפה נפחו והרחיבו את הבטן באופן מקסימלי ובסיומה עצרו שוב ל- 5 שניות. חיזרו על התרגיל 5-10 פעמים.

 

תוך כדי תרגול הנשימה, דמיינו איך הגוף נרפה ומשתחרר. אם המחשבה נודדת, נסו להתמקד בספירת השניות בכל שלב של הנשימה. תרגולי נשימה הם כמו נגינה או כל מיומנות אחרת, ככל שמתרגלים, כך הנשימה תשתפר ותהפוך לקלה ואפקטיבית. תרגילי נשימה אפשר לעשות בכל מקום ובכל זמן, אך נסו לסגל זמן קבוע בכל יום שבו אתם מקדישים 5 דקות לביצוע התרגילים. תרגול יומי קבוע ייתן אותותיו על מצב הגוף והנפש באופן משמעותי ככל שתתמידו.

 

 

***הכותב הוא ד"ר רפאל פרטר– כירופרקט מומחה, מפתח שיטת "חילוץ עצמות" והמנהל הקליני של מרכז רפאל לרפואה משלימה

תגובות (0)
הוסף תגובה