נחמה ריבלין: רעיית הנשיא הכי אותנטית שהייתה לנו

בימים אלו בהם ראשי השלטון בארץ ובמקומות רבים בעולם – ובזאת יש לכלול כמובן את אמריקה על נשיאה המיליארדר הידוע לשמצה – מקושרים לא אחת עם אורח חיים רהבתני, נהנתני ומושחת, אולי ביותר ממובן אחד. בתקופה בה מזומנים ראש ממשלת ישראל ורעייתו לחקירות חדשות לבקרים בחשד לשחיתות מסוגים שונים, נשיא המדינה רובי ריבלין ורעייתו נחמה, המציינים החודש 3 שנים לכניסתם לבית הנשיא, מציעים דווקא מודל אחר לחלוטין במדיה: משפחתי, צנוע, מאופק. במילים אחרות, ההפך המוחלט מהילולות קרנפיות בסימן סיגרים, שמפניה וורודה וגלידת פיסטוק.

 

הקדנציה של הזוג ריבלין בבית משכן הנשיא בירושלים, כמו מחזירה עטרה ליושנה, ומציעה מודל נשיאותי נשי בניחוח "של פעם", המצליח בניגוד לדמויות כמו שרה נתניהו או גילה קצב לעורר את אהדת הציבור, בעיקר בשנה האחרונה. נראה כי חלק מהבולטות לה היא זוכה נובעת דווקא מאותו פער בינה ובין רעיות מנהיגים אחרות.

 

עוד ב-2010 אמר ריבלין "אשתי לא עוסקת במינויים" ברגע שהדהד בכלי התקשורת ("מתקפה חזיתית כזו טרם נראתה" נכתב ב"ידיעות"), ברמז גלוי לנתניהו בישיבת קואליציה, באשר לטענות לכאורה למעורבותה של שרה נתניהו במינויים בלשכת בעלה ובהחלטותיו המקצועיות. השוואה בין שתי הנשים ה"ראשונות" לישראל – אשת הנשיא לאשת ראש הממשלה, היא כמעט בלתי נמנעת, ובמקרה זה בעיקר לאור הפער הרב בגישה והפרסונה התקשורתית. באותה השוואה נראה כי ריבלין יוצאת וידה על העליונה, מרמת כלי התקשורת בארץ ועד לאהדת הציבור בה הצליחה ריבלין לזכות, תוך זמן די קצר, ההולכת וגוברת עם הזמן.

 

ימים של נחמה

הרומן של הציבור הישראלי עם נחמה ריבלין, אשת הנשיא השומרת באופן כללי על פרופיל נמוך למדי, התחיל בפרסומים הראשונים בהמשך לכניסתו של רובי ריבלין לתפקיד בדיוק לפני שלוש שנים, לפיהם ממשיכה רעייתו את שגרת יומה הרגיל, מבצעת את הקניות שלה בעצמה כאחד האדם, ומסתפקת במאבטח בודד השומר על מרחק מה ממנה בעודה עושה זאת, בניגוד לפמליות האבטחה בהן נעזרים נשות ואישי ציבור אחרים.

 

ממשיכה בשגרת יומה ללא גינונים. נחמה ריבלין

 

ריבלין נכנסה לנעלי אשת נשיא, שעוד זמן קצר יגיע לאמצע הקדנציה שלו, אך הרגע בו התאהב בה באמת הציבור הישראלי הגיע כנראה בסך הכל לפני כשנה, כשלקחה חלק בראיון המוקומנטרי שלה עם הקומיקאי אילן פלד, הלא הוא מירי פסקל, דניז זמרת החתונות, ועוד שלל ורסיות על דמותו הנשית המוקצנת והקאלטית. לצורך קטע הווידאו שהזניק אותה לתודעת הרשת הישראלית והפך אותה מדמות לא מוכרת מהעיתון לאישה חייכנית ושובת לב, הפך ויראלי במהרה, אחרי שהופק על ידי עיתון "הארץ" בפרויקט מיוחד ליום האישה הבינלאומי, ובו נכנס פלד לנעליה לדמותה "וורוורה וולטרס", פארודיה מובנת על דמותה על המראיינת האמריקאית שהייתה לאייקון בעלת שם כמעט זהה.

 

"אני הולכת לפגוש היום גברת גדולה, היא מאוד אמיצה ומצחיקה. כולנו מכירים אותה אבל לא כל כך היטב", אומר פלד בקטע לפני שהוא מציג את ריבלין ואת חוש ההומור שלה, שכל כך חסר לגברת ראשונה אחרת שלנו, כזו שלא מסוגלת לסבול התבדחות על חשבונה, וחושף את דמותה (ואת קיומו של נחל קטלב) בפעם הראשונה כנראה עבור רבים מהצופים הצעירים, מלידתה במושב "לפני שהמדינה נולדה" ואז לנושאים הקרובים לליבה ("ילדים בסיכון. וכדור הארץ. וריקוד. ואמנות").

 

 

לפני שהמדינה נולדה

נחמה שולמן, כשמה המקורי, אכן נולדה שנים ספורות לפני המדינה עצמה, ב-1945, שנת סיום מלחמת העולם השנייה, במושב חרות באזור השרון, לשניים ממקימיו. היא איבדה את אביה בגיל צעיר וגדלה עם אמה שעלתה לארץ מאוקראינה. שנות ילדותה עברו עליה במושב ואת לימודי התיכון השלימה בעמק חפר, אותו תעזוב בגיל 19 לטובת העיר בה תחיה יום אחד כאשת הנשיא, ירושלים.

 

בשנות השישים למדה ריבלין ביוטכנולוגיה וזואולוגיה באוניברסיטה העברית וכן השלימה לימודי תעודת הוראה. לאחר שעבדה שנים רבות במכון למדעי החיים באוניברסיטה בה למדה, פרשה והתמסרה לאמנות ולמחול. רובי ריבלין נכנס לחייה גם כן בשנותיה הראשונות בעיר הבירה.

 

למעשה הכיר הזוג רשמית במסיבה של בצלאל, בית הספר הירושלמי הנודע לאמנות, לאחר שנתקלו זה בזה שוב ושוב ברחבי העיר בנסיבות בוהמיות כאלו ואחרות, היא בחוגי האמנות והוא בחוגי התקשורת. ריבלין היה אז בשלבי גירושים מאשתו הראשונה ואב לילד אחד, אך החיבור העז בין השניים עבד, וב-1970 כבר נישאו, בסיפור אהבה שיביא ברבות הימים ל-3 ילדים משותפים ו-7 נכדים.

 

9 חודשים לאחר שנכנס ריבלין לתפקידו כנשיא ב-2014 בקלילות, כפוליטיקאי מנוסה ובעל וותק, הודתה נחמה ריבלין בשיחה עם חדשות 2 כי היא מתקשה להתמודד עם הציפיות ממנה כרעייתו: "לא ידעתי במה זה כרוך מבחינתי, היה לי די שוק שאני צריכה להשתנות ואני מקווה שאשאיר את חותמי".

 

מתקשה להתמודד עם הציפיה כרעיית הנשיא

 

נעלי הספורט הישנות של נחמה

אז מהו סוד הקסם שגורם לנו לאהוד את נחמה ריבלין, בזמן שנשים ראשונות אחרות מעוררות בנו מנעד תחושות הנע בין שעמום ועד סלידה? מעל הכל זו כנראה העבודה שהיא לא רואה בעצמה כבעלת מעמד כלל. כשהשתתפה לאחרונה באירוע פתיחת תערוכת הציור של יאיר גרבוז בכפר יהושע, למשל, הוצגה על ידי ראש המועצה כאשת הנשיא, באופן טבעי, אך בחרה לענות: " אני לא אשת הנשיא, אני נחמה, מושבניקית כמוכם".

 

כאשת הנשיא בחרה ריבלין להתמקד במסגרת פעילותה הציבורית בילדים ונוער בסיכון ובאיכות הסביבה, ואף הזמינה ארבע נשים, רעיות ואמהות שכולות, לשיחת הכרות, במהלכה גם חשפה את דבר מחלת הריאות ממנה היא סובלת, לאחר שנים ארוכות של עישון, ועוררה אמפתיה רבה. היא נוהגת לפרסם בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה פוסטים בנושאים "כבדים" כמו רצח הנשים בו עסקה לאחרונה, כשהציפה התקשורת את הנושא, למרות התעקשותה הניכרת שלא לשחרר פוסטים סתם ככה במטרה לייצר כותרות או לאסוף לייקים.

 

 

בדצמבר האחרון השיקה את הקמפיין "רוצה, שווה, יכולה" להעצמת ילדות בשיתוף פעולה עם ערוץ הילדים. במפגש שערכה עם שמונה ילדות ונערות שוחחה עמן על הגשמת שאיפותיהן בעולם בו נושא השוויון המגדרי עוד רחוק מלהשביע רצון. "העולם שאני חייתי בו שונה מאוד מהעולם שאתן חיות בו", חלקה מניסיונה עם הילדות באותה פגישה, "וכשאני חושבת על מה מצפה לכן, ולאן אתן יכולות להגיע, זה מעורר בי קינאה מצד אחד, אבל גם גאווה ואושר מצד שני. כולנו כאן כדי לומר את מה שאמור כבר להיות המובן מאליו. ואם יש כאלו שזה עוד לא ברור להם, יתכבדו וישננו את המילים שהן המציאות של נשים רבות ברחבי הארץ הזו, מכל המקומות והמגזרים: 'רוצה. שווה. יכולה'".

 

היילייט נוסף שעזר לקבע את האהדה בציבור כלפי אשת הנשיא העדכנית היה ללא ספק המפגש עם מלאניה טראמפ, בעת ביקורו הטרי עדיין של נשיא אמריקה במקומותינו. במפגש בין השתיים, בשל מחלתה, היה על ריבלין לשמור על קצב הליכה איטי ומלאניה אחזה בידיה והרגיעה אותה, "נלך בקצב שלך".

 

בביקור של בני הזוג טראמפ בישראל. צילום: רויטרס

 

אך מעבר לכל זה, זו כנראה העובדה הפשוטה שאנחנו מאמינים לה, ולדמות שהיא מציגה – דבר נדיר למדי בתקופה בה כל דמות פוליטית מוקפת ביועצי תדמית, תקשורת ויחסי ציבור, ועדיין מצליחה להיחשף ברגעיה המכוערים. בראיון הקאלטי עם פלד כוולטרס, בו ביקשה ממש בהתחלה המראיינת המלצה על אוכל הודתה ריבלין כי היא "לא כל כך מכירה מסעדות", עוד אמירה מעוררת סימפטיה ולא צפויה כלל, עבור מי שמשתייכת מזה שנים רבות לעשירון העליון ומתרועעת עם שועי עולם. היא נבדלת באופן ניכר מגברת נתניהו גם במובן הפיזי, ובעוד רעיית ראש הממשלה מתחככת עם ניקול ראידמן ועוטה על עצמה שמלות שעולות הון, ריבלין בוחרת בלבוש צנוע, סולידי, המתחבר באופן ישיר לרצונה המבוטא היטב לשמור על פרטיותה, גם במחיר של דימוי יותר אפרורי. 

תגובות (0)
הוסף תגובה