תום יער לא לבד: הנשים הכי המצחיקות על המסך שלנו

אחרי שהציפה את האינטרנט עם סרטונים בועטים ומשעשים כאחד, בהם גילמה מגוון רחב של דמויות לא שגרתיות בעליל. הצליחה תום יער לעשות את המעבר אליו רבים שואפים ונראה שהיא נמצאת בכל מקום על מסך הטלוויזיה שלנו. הסדרה החדשה שלה "תום יער עושה את שביל ישראל" ב- YES רק מזכירה לנו שיש והיו לא מעט נשים מצחיקות וחדות על המסך שלנו.

עוד באון לייף: 

נראה שבשנים האחרונות יותר ויותר קומיקאיות מקבלות הזדמנות לעבור למסך הגדול, מה שהתחיל כבר בסוף שנות ה-80 עם הסדרה 'רוזאן' בכיכובה של רוזאן בר, קומיקאית מאוד חריגה באותה התקופה, נמשך עם קנדיס ברגן הלא היא 'מרפי בראון' ועבר לקומיקאיות בנות זמננו כמו איימי שומר או ג'ולייט לואי דרייפוס. נראה שגם בישראל הבינו את הפוטנציאל ואנחנו רואים יותר ויותר סדרות בכיכובן של קומיקאיות ישראליות כמו אורנה בנאי, ליטל שוורץ ואחרות.

הכנו רשימה, גם אם חלקית, של הסדרות הקומיות שמעמידות את הנשים במרכזן והן גם לגמרי הכי מצחיקות:

ויפ (Veep)

סדרה מבית HBO בכיכובה של ג'ולייט לואי- דרייפוס, שעלתה לשידור לראשונה בשנת 2012 ומאז הספיקה לזכות בלא מעט פרסים, החל מפרס איגוד מבקרי הטלוויזיה ועד האמי. הסדרה מתעסקת בפוליטיקה האמריקאית, דרך דמותה הבדיונית של סלינר מאייר (דרייפוס) שמגלמת את סגנית נשיא ארצות הברית ובהמשך גם את נשיאת ארצות הברית. הילארי קלינטון אולי לא הצליחה להיכנס לבית הלבן, אבל מאייר מגשימה את מה שרבים מהאמריקאים באמת שואפים אליו ומציגה בצורה קומית וסאטירית את הנעשה בין מסדרונותיו. אנחנו מקבלים בסדרה הצצה למה היה יכול לקרות אם הייתה לאמריקה נשיאה אישה, דרך מעשיהם של מאייר וצוותה המנסים להשאיר חותם על ההיסטוריה האמריקאית בכל מחיר.

קימי שמידט (Unbreakable Kimmy Schmidt)

קומדיה קצת אידיוטית וקצת פמיניסטית שיצרו טינה פיי ורוברט קרלוק עבור נטפליקס בכיכובה של אלי קמפר, שעלתה לשידור בשנת 2015. הסדרת מתארת את קורותיה של קימי שמידט (קמפר), אישה מוזרה אשר ברחה מכת בה הייתה כלואה במשך עשור מחייה והיא פותחת דף חדש בניו יורק. לאורך הסדרה היא מתמודדת בהומור עם האסון שפקד אותה, מנסה להפוך ליתרון את הטלטלות שעברה ולהתמודד עם המוזרות הרבה שלה, בתור מישהי שחיה מחוץ לציוויליזציה לא מעט זמן. אומנם הסדרה לא מגיעה לגאונות שיצרה פיי ב'רוק 30', אבל לגמרי אפשר להרגיש בקולה הייחודי ופורץ הדרך שלה. בין אם זה דרך הבדיחות שלה, דרך הכתיבה המצוינת של דמויות נשיות וכמובן היכולת  שלה להצליח להעביר מסרים חשובים הקשורים לפמיניזם ולהכניס למי שמנסה להקטין נשים, גם בסדרה קומית וקלילה.

בתוך איימי שומר (Inside Amy Schumer)

איימי שומר יצרה את סדרת המערכונים הזו ומככבת בה, מאז 2013. הסדרה מוכיחה שלא כל הפמיניסטיות הן חמורות סבר ורציניות ושאפשר למצוא כאלה עם חוש הומור. כל פרק בסדרה מחולק למקטעים מצחיקים והזויים המורכבים מקטעי סטנד- אפ של שומר, ראיונות ושיחות עם נשים וגברים ברחוב, מערכונים וראיונות עם דמויות אורח. הסדרה מתעסקת בחייה של שומר ומבוססת עליהם והיא מצליחה להיות מצחיקה לגמרי ועדיין להביא לבמה נושאים חשובים כמו מצבן של נשים, מגדר, פמיניזם ומיניות.

ברוד סיטי (broad city)

"ברוד סיטי", שעלתה לאוויר בקומדי סנטרל ב-2014, התחילה בכלל כסדרת רשת שנוצרה על ידי אילנה גלזר ואבי ג'קובס. הסדרה היא סוג של תופעה תרבותית, פרועה ומצחיקה, העוקבת אחר שתי יהודיות אמריקאיות בשנות העשרים לחייהן. אילנה ואבי מגלמות סוג של גרוטסקה קיצונית של עצמן בתור בנות עשרים פלוס המתגוררות בניו יורק, לא מצליחות להתפרנס כמו שצריך, אבל בכל זאת מנסות ליהנות מהחיים עד הסוף. למרות שמדובר בקומדיה, "ברוד סיטי" מייצרת הזדהות עם מצבם של הצעירים בעיר הגדולה והמבלבלת ויש שיגידו שהיא מצליחה במקומות בהם לינה דנהאם נכשלה.

ומה קורה אצלנו?

אמאל'ה

סדרה מבית היוצר של קשת, בכיכובה של אורנה בנאי, ששודרה במשך שלוש עונות בערוץ 2. הסדרה עוקבת אחר סיפורה של אפרת בכר (בנאי), רווקה בת 38 מתל אביב. אפרת היא שחקנית כושלת העובדת בעיקר בהצגות ילדים דלות תקציב, מעט פרסומות ותפקידים שוליים בהצגות שונות. חייה משתנים כאשר היא מגלה שהיא בהיריון מבלי לדעת מי האבא והיא מחליטה שהיא מגדלת את התינוק לבדה. בדומה לסדרות אחרות בז'אנר, הסדרה נכתבה בסיועה של בנאי ולכן רובנו היינו משוכנעים שהיא התבססה בעצם על חייה, היום אנחנו כבר יודעים שזה לגמרי לא נכון, אחרי היציאה שלה מהארון ב- 2011 וכמובן עכשיו עם הזוגיות החדשה שלה עם בת חן סבג.

מה זה השטויות האלה/ בלתי הפיך

בשנת 2005 עדי אשכנזי עלתה עם הסדרה שלה "מה זה השטויות האלה?" ובין לילה הפכה לתופעה והיותה את יריית הפתיחה לגל הקומיקאיות הנשי החדש בארץ. ב-2013 עלתה הסדרה "בלתי הפיך", שתאמה את השינויים שעברה אשכנזי בחייה הפרטיים, ועקבה אחרי ההשפעה של הילדים על חייהם של רונה (אשכנזי) ובן זוגה אודי (מולי שולמן). הסדרה מגוללת בהומור את הקשיים בהורות החדשה של השניים, את הבעיות בזוגיות שנוצרו בעקבותיה ואת מגוון הניסיונות היצירתיים שלהם להתמודד עם חייהם החדשים. גם כאן אשכנזי ממשיכה להיות מצחיקה ומעוררת הזדהות, בזכות היכולת שלה למצוא את ההומור גם ברגעים הכי מתישים ומעייפים בחיים.

חברות

קומיקאית בולטת נוספת היא ליטל שוורץ, שהסדרה שלה משודרת בערוץ 10 החל משנת 2010. הסדרה מתמקדת בחייהן של ארבע חברות טובות נועה (שוורץ), פזית (לירית בלבן), ורד (לירון וייסמן) ושני (מגי אזרזר). השלוש הראשונות נשואות ואילו שני, הרווקה היחידה בחבורה, מצטרפת אליהן למפגשים בגינה הציבורית בה הן מבלות את רוב זמנן. הסדרה עוקבת אחר חייהן של החבורה, ומצליחה לעורר הזדהות בקרב כל אותן נשים שצריכות לג'נגל בין עבודה, ילדים וכל מה שכרוך בכך. היא גורמת לנו להרגיש שהיא נכתבה בידי מישהי שהימים שלה דומים אחד לאחד לימים שלנו ובנוסף, היא הכי "ישראלית" שיש על כל מה שמשתמע מכך.

האחיות המוצלחות שלי

את "האחיות המוצלחות שלי" יצרו נועה ארנברג וגלית חוגי והיא עלתה ב- YES בשנת 2016. הסדרה מתמקדת בשלוש אחיות, אורית הבכורה (דנה אברהם סמו) מורה בבית הספר המסתירה את מערכת היחסים שלה עם קארן (גילי סער) מהוריה. האחות האמצעית נטלי (נלי תגר) לא מצליחה להבין מה היא רוצה לעשות בחיים והאחות הצעירה מור (טס השילוני) היא חיילת ממורמרת וסובלת, המאוהבת בחייל הכי חתיך בגדוד וסובלת מהצקות חוזרות מהמפקד שלה. העונה הראשונה מתמקדת בסיפורן של שלושת האחיות, הלא כל כך מוצלחות, בזמן שהוריהן יצאו להפלגה ארוכה ברחבי העולם. הסדרה אולי לא מצליחה לגמרי להיות נשית במלוא מובן המילה, אבל היא לגמרי מצחיקה, שנונה ולפעמים אפילו קצת נועזת.