ההיסטוריה הרטובה של החיתולים

 

השבטים הקדומים היו יצירתיים

בקרב שבטים בדרום אמריקה נהגו לכרוך עורות ארנבים בעשבים או בגרסא האסקימוסית עורות של כלבי הים, סביב תינוקות.

 

לעומת זאת, במקומות טרופיים שמצוידים בשמש עם אור פלורוסנטי, תינוקות פשוט הסתובבו בעירום והאמהות השתדלו ללמוד ולצפות  את התזמון כדי להימנע מבלגן בסביבת הבית.

 

באירופה, התינוקות נעטפו בבדים בליפוף הדוק, ובתקופה האליזבתנית טרחו לחלץ אותם ולהחליף את החיתול אחת לכמה ימים. גם אז הם לא נשטפו אלא רק יובשו. כדי להניח את הדעת, התיאוריה הרווחת הייתה שהשתן מחטא והלכלוך מגן על התינוק.

 

בתחילת המאה העשרים רופאים החלו לעודד את האמהות לשטוף את חיתולי הבד, לאחר השימוש בעזרת מים וסבון, ובשנות השלושים  החיתולים נשטפו ועברו סטריליזציה בעזרת הרתחה או מגהץ אדים.

הסבא האכפתי של פמפרס

בשנת 1954 ויק מיילס מהנדס ואיש מחקר ופיתוח של פרוקטר אנד גמבל, הפך לסבא גאה.  אחרי  שבוע של חופשת הקיץ המשפחתית המסורתית והתנסות במלאכת החיתול המייגעת של נכדו, מחליט מיילס לפתח אלטרנטיבה נוחה ויעילה יותר לחיתולי הבד והכניס את אנשי המחקר והפיתוח במעבדה לפעילות אינטנסיבית.

 

החיתולים החלו להימכר בצורה מסודרת במקומות בודדים בארה"ב בשנת 1961 תחת השם "פמפרס" (PAMPER באנגלית, פירושו לטפח ולפנק) וכך הפך פמפרס לחתול החד פעמי הראשון בעולם!

 

לקראת סוף שנות ה-60 החל המוצר להימכר בכל ארה"ב. בהתחלה הופיעו החיתולים בשתי מידות בלבד מדיום ולארג', הם היו עבים וכבדים וללא רצועות הדבק בצדדים. מה שאילץ את ההורים לאלתר הדבקות והידוקים. 

 

 בשנות השבעים תחום החיתולים זכה ל"תור זהב" – שלל המצאות, פיתוחים וחידושים – שהפכו את המוצר ליומיומי וזמין ולא כמותרות לאירועים מיוחדים. החיתולים הגיעו לישראל רק בשנות ה-80.

חיתולים במספרים

שנות ה-60: תחילת הייצור והשיווק של החיתול החד פעמי.

 

שנות ה-70: השקת סרט הדבקה, שהחליף את סיכות הביטחון.

 

שנות ה-80: המצאת ה-absorbent gel – AGM – פולימר שמסוגל לספוג פי 30 ממשקלו, בעוד שצלולוז מסוגל לספוג רק פי 4 ממשקלו. התפתחות זו ביאה לחיתולים שספגו הרבה יותר טוב וגם היו קטנים משמעותית, עובדה אשר אפשרה חיתולים נוחים בהרבה.

 

שנות ה-90: הצדדים נמתחים.

 

שנות ה-2000:  את השכבה החיצונית שהייתה עשויה מפלסטיק החליפה שכבה מחומר "נושם", שלא מאשר מעבר של נוזלים, אבל מאפשר מעבר של אוויר. מאז, 95% מכלל התינוקות בארה"ב, מחותלים בחיתולים חד פעמיים, ובישראל- קרוב ל- 100%. ותינוק "מבלה" בממוצע כ- 20,000 שעות בתוך החיתול.

תגובות (0)
הוסף תגובה