עם המוצץ והעכבר- גלישה בטוחה לקטנטנים

לפני הרבה  שנים, כשהילדים שיחקו בחוץ, בגינה השכונתית, המושג בטיחות היה שייך לכביש או למתקנים בחוץ.  אימהות נפגשו לקפה אמיתי וקראו לילדים בקול ולא בסמס לבוא לאכול. פעם, לפני העולם הווירטואלי שבו כל אחד יכול לעשות לך לייק והתמונות של הילדים הפכו לחשופים, החיים היו פשוטים יותר.

 

גלישה בטוחה היא ענין בעייתי. הוא הופך לבעייתי עוד יותר כשמדובר בגילאים הצעירים, הילדים שעדין לא יודעים לקרא ולכתוב ומצד שני מזהים אייקונים ושולטים במהירות בעכבר. ההורים היום , למרות הבנה במחשבים, עדין לא מכירים בעצמם את כללי הבטיחות בעולם הווירטואלי.

 

קל לכולם להסביר כיצד לחצות כביש או לא לדבר עם זרים. מצד שני איך לחצות את הכבישים הווירטואליים וכיצד להבין מהו תוכן או מהי פרסומת, את זה קשה להסביר.

אילו סכנות עומדות בפני הילדים שלנו?

הסכנות בעולם הווירטואלי גדולות. הם מתחילות בפגישה עם אנשים שאינם מוכרים לילד ועם סכנות שהילד יגיע לעולמות תוכן שאינם מתאימים לו. קל לנו לחשוב על אתרים פורנוגרפיים אבל גם פרסומות או אתרי חדשות ובהם תמונות של תאונות לדוגמא  לא מתאימים לצפייה לילד צעיר.

 

שרון חסקל , מנכ"ל הופ אינטרנט, מונה שתי נקודות משמעותיות הקשורות לבטיחות באינטרנט לגיל הצעיר:

 

סביבה סגורה

אנחנו חיים בעולם שבו הכל מחובר. בהקלקה אחת ניתן להגיע לכל מקום. כשהילדים נמצאים באתר פתוח הם יכולים לגלוש למקומות שאנחנו, ההורים, לא התכוונו שהם יגיעו אליהם. ילד משחק במשחק שאנחנו בחרנו בשבילו ואישרנו לו, אבל בלחיצה על אריזת חטיף או פרסומת הוא נמצא כבר בעולם תוכן אחר לגמרי ומכאן יכול להמשיך לגלוש. סביבה סגורה מתאפיינת בכך שהילד חייב להישאר בה ולא יכול לצאת ממנה.  

 

בדקו והשגיחו על התוכן

בעולם של היום התוכן מבלבל. תוכן שיווקי, כלומר פרסומות, נמצא כמעט בכל מקום. חשוב להקפיד על עולם נקי מפרסומות ומשיווק לילדים. שימו לב שלעיתים הפרסומות מתחפשות או פונות כמשחק לילדים. מה יותר מפתה ממשחק חינמי לילדים? על החינם הזה אנחנו משלמים אח"כ במשפט המוכר "אמא תקני לי". חסקל מציין שבבניית האתר הופ הוחלט לגבות תשלום על הגלישה, כמנוי חודשי. "מה שעמד מול עיננו הוא מעין חוזה עם ההורים. אנחנו לא נפרסם תכנים ולא נשכנע את הילדים לצרוך . מצד שני ההורה משלם מנוי חודשי קטן".

למה עוד לשים לב?

  • מלבד בטיחות כדאי לראות שהתכנים מעניינים ולא מזלזלים בילד עצמו. אנחנו ממליצים על תוכן שיהיה גם לימודי או לפחות שיהיה לו ערך מוסף.
  • שימו לב שבגילאים הצעירים ילדים לא קוראים או כותבים. כדי לא לתסכל אותם כדאי שהאתר יהיה מדובב.
  • שליטה בעכבר- ילדים בגילאים צעירים לא שולטים לגמרי בעכבר. כדאי שיהיה מרווח לחיצה ומשחקים שמתאימים למוטוריקה שלהם. שוב כדי למנוע תסכול.

 

"החדר שלי" הוא מרחב  שמיישם את כל החוקים, ברשת. לכבוד שבוע הבטיחות באינטרנט אתם מוזמנים לגלוש בו חינם ולהבין כיצד ניתן להיות מעודכנים וללמוד ישומי רשת ובמקביל להשאיר את הילדים שלנו מנותקים מהעולם החיצוני.

תגובות (0)
הוסף תגובה