עישון וסרטן השד: קשר ישיר

מחקר חדש פורסם החודש במגזין  British Medical Journal ,  וקובע- יש קשר בין עישון סיגריון לבין סרטן השד. לצורך המחקר נותחו נתונים של 80,000 נשים מגילאי 59 עד גילאי 79 מארבעים מרכזים שונים בארה"ב. מחקר המשך, לאחר 10 שנים בחן את כל הנתונים והעלה תוצאות מדאיגות לגבי הקשר בין עישון אקטיבי ועישון פאסיבי, לסרטן השד.

 

החוקרים התייחסו לקשר בין עישון, הרגלי עישון, גיל התחלת העישון וכמות הסיגריות היומית. עוד התייחסו לעישון פאסיבי מגיל צעיר.

 

המסקנות היו ברורות. מעשנות אקטיביות העלו את הסיכון לחלות בסרטן השד ב – 16 אחוזים לעומת הלא מעשנות. גם המעשנות הפאסיביות,  שהעידו שנחשפו לכמויות עישון גדולות מגיל צעיר, העלו את הסבירות לחלות בסרטן השד.

 

החוקרים העלו שני הבדלים משמעותיים בין החולים. הראשון היה זמן העישון. נשם שעישנו כ 50 שנה הגדילו באופן משמעותי את הסיכון לחלות דווקא בסרטן זה. קבוצת הסיכון השנייה  היתה נשים שהחלו לעשן בגיל העשרה, גם אם הפסיקו כבר לעשן. גיל תחילת העישון הוא גיל קריטי, לדעת החוקרים.

המחקר מצטרף למחקר אחר, שפורסם לפני כחצי שנה, על ידי קבוצת חוקרים ממקסיקו. במחקר נבדקו 504 נשים שחלו בסרטן השד. נמצא שנשים שהיו חשופות לעישון פסיבי תקופה ארוכה הגבירו את הסיכוי שלהן פי 3 לחלות במחלה.

 

עד עכשיו הוכח קשר בין עישון וסרטן הריאה,  סרטן הלוע והפה, סרטן הושט ואפילו סרטן בשלפוחית השתן. באוכלוסיית המעשנים, בהשוואה ללא מעשנים יש תחלואה גבוהה לעיתים עד פי 3 וביחס ישיר לעוצמת וכמות העישון. ככל שגיל תחילת העישון נמוך יותר ונמצא בגילאי העשרה, יש סיכוי שתוחלת החיים של המבוגר תיהיה קצרה יותר ויש נטייה למחלות נוספות כמו בעיות לב, בעיות חניכים וכו'. גברים יסבלו גם מקשיים בתפקוד המיני.

 

במקביל נעשו מחקרים רבים על נשים בהריון שעישנו ועל השפעת העישון על העובר. נמצא שנשים שעישנו סיגריות במהלך ההיריון  נטו ללידות מוקדמות וללידת תינוקות במשקל נמוך.

 

סרטן השד היא המחלה הממארת, השכיחה ביותר בישראל. מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי כ-בין 3660- 4000 begin_of_the_skype_highlighting            3660- 4000      end_of_the_skype_highlighting נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד בישראל. היום מדבר על נתון מפחיד של אחת מכל שמונה נשים בישראל שתחלה במהלך חייה בסרטן זה. רב הנשים החולות מאובחנות מעל גיל 50 וחלק קטן בגילאים צעירים יותר.

דר' שולמית ריזל מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד, במרכז דוידוף במרכז הרפואי בלינסון. מסבירה  שרק כ- 10 אחוזים מהמקרים של סרטן השד יש רקע גנטי, ואז ישנו סיכוי לחלות בשתי השדים, בדרך כלל בזמנים שונים.  

 

בארץ, מדגישה ד"ר ריזל, מתבצעות בדיקות ממוגרפיה לאיתור המחלה החל מגיל 50. נשים הנמצאות בסיכון, מבצעות את הבדיקה כבר מגיל 40. לדעתה של דר' ריזל חשוב לנהל אורח חיים תקין על מנת למנוע את המחלה. שלושה גורמים נכללים בהתייחסות לסגנון חיים:

  • משקל תקין- BMI  מתחת ל 25
  • תזונה נכונה
  • ופעילות גופנית

 

המחקר הנוכחי מעלה התייחסות ממעניינת מבחינתה לנושא סרטן השד. "אם עד עתה ידענו שיש נזקים מעישון  המחקר הנוכחי התייחס למספר גדול של נשים והעביר להן שאלונים כבר בשנות ה -90. התוצאות מראות בפרוש קשר" ההתייחסות לעישון לגבי סרטן השד היתה שונה. דר' ריזל מציינת שידעו שיש נזקים אבל במקביל העישון מעלה את הטסטוסטרון בגוף, מה שאמור "להגן" מפני הסרטן הספציפי. המחקר מקשר בין הדברים, בעיקר לנשים שהתחילו לעשן בגיל צעיר.

תגובות (0)
הוסף תגובה