תזונה נכונה: כך תשפרו את תזונת המשפחה

 

תזונה נכונה צריכה ויכולה וצריכה להיות חלק מאורח חיים מקדם בריאות. האם זה אומר שצריך לעבור לתזונה צמחונית, טבעונית, מאקרוביוטית, או ללא מוצרי חלב? יש קיצוניים שידרשו להמנעות מוחלטת מסוגים שונים של מזונות. בעיניי ומנסיוני, זו אינה אפשרות ריאלית עבור רובנו. אנחנו חיים בסביבה מסויימת, עשירה במגוון מזונות, לטוב ולרע, ובסביבה זו עלינו להסתדר. בעיקר כשמדובר במשפחות עם ילדים, איזון הוא שם המשחק.

                                                                      

איך עושים את זה?

 

כל ההמלצות, הטיפים והעצות

                                       

1. קבלו החלטה: להבריא את הבית. נכון, קל יותר להפשיר שניצל  וצ'יפס קפואים או לחמם פיצה מוכנה לארוחה. זה הרבה יותר מהיר, ובמרבית המקרים יתקבל בברכה על ידי הילדים. הייתרונות התזונתיים, לעומת זאת, דלים: שניצל מוכן מכיל מעט מאד עוף, ולא מעט מלח ותוספי מזון. גם בפיצה המוכנה תמצאו מעט מאוד גבינה וכמות לא קטנה של שמן ומלח.

 

ולכן, השלב הראשון הוא לקבל החלטה: הבית עובר לאורח חיים מקדם בריאות. החלטה כזו פירושה, שתזונה בריאה לכל בני הבית מקבלת עדיפות ושצריך להפנים שהמאמץ ואי הנוחות יקדמו את המטרה. ושכדאי לבחור להשקיע זמן, יצירתיות ומאמץ ולעמוד לבשל אוכל טרי ומזין. אגב, ארוחה עקרית לא חייבת להיות בשרית. היא בהחלט יכולה להתבסס על קטניות או אפילו על טונה משומרת. הכל עדיף על פני מזון מוכן מראש. 

 

2. הכינו מלאי חומרי גלם טריים ומזינים: הסוד הוא בזמינות. כשהמקרר מלא בשניצלים ופיצות " למקרה הצורך", גדול הסיכוי שתאכלו מהם. אבל אם מקבלים החלטה שיותר לא קונים, מפחיתים את הסבירות.

 

במקביל, צריך להכין אלטרנטיבה: לדאוג למלאי של פירות וירקות טריים, שלל קטניות, לחם מדגנים מלאים (חיטה או שיפון, בהתאם לטעם), שיבולת שועל, יוגורטים לא ממותקים, גבינות דלות שומן, ירקות קפואים, סוגים של קמח מלא, תפוחי אדמה ובטטות, אגוזים, שקדים. כך שהמצרכים יהיו זמינים ונגישים לבישול ולהכנה. למשל:

 

  • רחצו פירות וירקות לפני שהכנסתם אותם למקרר. הניחו בקערות, חתוכים או שלמים, במקומות נגישים ומרכזיים בבית, כך שיהיו אטרקטיביים ומזמינים.

 

  • הכינו בזריזות ממרחים ביתיים: מטחינה גולמית אפשר להכין במהירות סלט טחינה, עם מעט לימון ותבלינים, או חלבה, בתוספת דבש. גם סלטי ביצים, אבוקדו או ממרח זיתים הם תוספות טעימות ומזינות לפרוסת לחם, או לליווי הארוחה. 

 

3. הפחיתו פיתויים נגישים: אם הצלחתם לקבל החלטה להקטין את מלאי המזונות המוכנים, ולהגדיל את מלאי הפירות והירקות הטריים, הגיע הזמן לקבל החלטה נוספת: לסגור בארון לא נגיש עוגיות וממתקים. כי מה שלא רואים, אוכלים פחות. בבחינת רחוק מהעין רחוק מהפה.

 

4. צאו לקניות עם רשימה.  ועדיף לא על בטן ריקה. כך מקטינים פיתויים לרכישת מצרכי מזון מיותרים שאינם עולים בקנה אחד עם קידום הבריאות בבית. בנוסף אני ממליצה "לדלג" על מדפי הממתקים (בעיקר עם ילדים צעירים). וגם ללמד את הילדים לקרוא תוויות מזון, להשוות את תכולת הרכיבים התזונתיים של מוצרים דומים, וגם את המחיר. כחלק מחינוך לצרכנות נבונה ביחד עם חינוך לבריאות.

 

5. שתפו את הילדים. אתם, ההורים, הם שמחליטים מהו מגוון המזונות שיהיה בבית, מתי אוכלים ארוחות ומה יוגש בהן. מדוע שלא תאפשרו לילדים להיות אחראים על בחירת המזון שיוגש בארוחה? זה לא אומר שלא צריך להציב "קוים אדומים", וביחד עם זאת לזכור, שהכל פתוח למשא ומתן ולבקשות.

 

ניתן לקיים "ישיבה שבועית", בה ישתתפו כל בני הבית ויחליטו יחד על התפריט השבועי. כך יוכל כל אחד לבקש את המנה החביבה עליו, ויתקיים דיון בנושא. מנסיוני, שיתוף הילדים בתפריט המשפחתי עוזר להגדיל את מגוון המזונות שעולים על השולחן ולפתור חלק גדול מהבעיות הנפוצות.

 

כמו כן, ילדים צעירים מאד אוהבים לעזור במטבח. מומלץ לתת לכל ילד מטלה בהתאם ליכולותיו, למרות הבלגאן הצפוי והעיכוב בהכנה. מעבר לבילוי האיכותי יחד, הילדים יירכשו מיומנויות חשובות להמשך חייהם, ועשויים להפוך למתבגרים בשלנים ולמבוגרים כאלה.

 

6. ארוחות משפחתיות: תקצר היריעה מלתאר את ייתרונותיהן של ארוחות אלו. ילדים לומדים דרך חיקוי. זוהי הזדמנות נהדרת ללמד אותם אכילה נכונה ותזונה נכונה, כיצד לבחור מתוך מגוון, לעודד אותם להכיר ולטעום מזונות שונות, ולהקפיד שילעסו את המזון היטב. בנוסף, זוהי הזדמנות לתקשורת בונה בין בני המשפחה ולהתעדכנות במאורעות היום. כמה שיותר ארוחות, כמה שיותר בני משפחה נוכחים, כך הרווח של כל בני הבית יגדל.

 

7. כשאוכלים במסעדה או במזנונים של מזון מהיר: כמובן שיציאה למסעדות הינה חלק מהתרבות שלנו, ואין בכוונתי, חלילה, להניא אתכם מכך. אבל חשוב לזכור כי לאכילה מחוץ לבית מספר חסרונות: לרוב המנה המוגשת תהיה גדולה משמעותית מזו הנאכלת בארוחה ביתית, הרכב המנה שונה מזו הביתית (כמות גדולה של שמן/חמאה, מלח/ סוכר), הפיתוי לסיים בקינוח הוא גדול ורחוק מלהיות בריא. לכן, כשאתם יוצאים ומבלים עם הילדים היו עירניים בבחירת המסעדה, בבחירת המנות ובתדירות.

 

 

רוצים לדעת עוד? הכנס לאתר של ורד יפה חאיק 

תגובות (0)
הוסף תגובה