איפור לילדים בפורים: האם זה לא מזיק להם?

כבר שבוע שלם שתמר בת הארבע מגיעה כל יום מהגן משהו אחר, פעם פרפר, פעם חתול, פעם ליצן והיום אריה. אמא שלה, נועה נאבקת כל יום מחדש בצבעי האיפור שעל פניה. אלפי ילדים מתאפרים בפורים. רובם ככולם מתחילים את הכיף כבר שבועיים לפני החג עצמו. את האיפור רוכשים ההורים והגננות בחנויות הצעצועים, בדרך כלל מדובר באיפור זול, שמחירו מתחיל מכמה שקלים למוצר בודד ויכול להגיע ליותר ממאה שקלים לערכת איפור.

 

אמנם על רובם מודפס הכיתוב "באישור משרד הבריאות", אבל מביקור בחנויות צעצועים ברור מעל לכל ספק, שהמוכרים בחנויות השונות בטוחים שהמוצרים אותם הם מוכרים ושעלהם מוטבע האישור הממשלתי נבדקו על ידי מי שאמור לשמור על בריאותנו.

 

 "המוצר הזה נבדק על ידי משרד הבריאות וזה אומר שהוא אינו רעיל, לא גורם לפצעים או אלרגיות ובטוח לשימוש על ילדים", אמרה ל-onlife מוכרת באחת מחנויות המשחקים הגדולות בארץ.

"איכויות החומרים לא נבדקות"

אבל האם באמת האיפור בטוח לילדים שלנו? "יש בעיה עם ערכות האיפור של הילדים," אומרת מיכל  לזרוביץ N.D  M.A אחות מוסמכת ונטורופתית, "רבים מהם מגיעים על תקן של צעצועים ולכן לא עוברים בדיקה מקיפה של משרד הבריאות".

 

לדבריה, "עורם של הילדים רגיש יותר, ולכן רבים מהם עלולים לסבול מעיקצוצים, אדמומיות, ואפילו בצקות. שאלה הם סוגים שונים של תגובות אלרגיות".

 

במשרד הבריאות מאשרים את הדברים. לדבריהם, אמנם למוצרי האיפור השונים ניתן אישור לתמרוק, אבל באישור זה כלל לא נבדקים איכויות החומרים. "משרד הבריאות בודק עומס מיקרוביאלי, נוכחות שמרים, עובשים ורמת חומצות. בכל מקרה של רכישת תמרוקים יש לבדוק אם אכן קיים רישיון למוצר באתר האינטרנט של משרד הבריאות".

לקרוא את רשימת המרכיבים על האיפור

לזרוביץ טוענת כי כדאי להקפיד ולבדוק שהמוצרים לא יכללו חומרי בישום או חומרים אחרים הידועים כגורמים לאלרגיה. כמו למשל, חומרי שימור ממשפחת הפאראבנים, חומרים אלו משמשים להארכת חיי מדף של המוצר ועשויים לגרום לפריחות ותגובות אלרגיות, כמו פרופילן גליקול (PG) – שעשוי לגרום לגירוי.

 

בנוסף מציינת לזרוביץ, את הטיומרסל לנולין והפנידיאמין שעשויים לגרום לרגישויות ואלרגיות ואת הפורמלדהיד, הנמצא בצבעי איפור ולק וחשוד בעולם על ידי מחקרים רבים כמסרטן.

 

לצד המרכיבים הכימיים שנועדו לשמור על חיי המדף של המוצר, ישנם לא מעט צבעיים מלאכותיים ששמם מוצהר על המוצרים בעזרת מספרים או אותיות באנגלית. כך למשל, באיפור בצבע אדום אפשר לראות את הכיתוב:FD&C Red No 40 , באיפור צהוב –     D&C  yellow No 5ובאיפור כחול – FD&C Blue No 1.

 

אגב,  FD&C הוא שימוש במונח אמריקאי שמצביע על כך שהצבע אושר  על ידי ה- FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי לשימוש במוצרי קוסמטיקה.

חומרים שאסורים בשימוש בכמה מדינות באירופה

אם השמות נשמעים מוכרים, זה לא במקרה. למעשה מדובר באותם צבעי מאכל מוכרים ומושמצים, אולם בשימוש במוצרי קוסמטיקה שמם משתנה, כך E102 או טרטרזין, הוא למעשה  FD&C  yellow  no. 5 שהוא צבע צהוב או כתום בהיר.

 

הצבע הזה הוא אחד הצבעים הנחקרים ביותר בעולם שהוצא כבר באופן כמעט מוחלט משימוש על?ידי יצרני המזון. מחקרים חובקי עולם, הוכיחו כי הוא עלול לגרום להפרעות קשב אצל ילדים, אלרגיות, כאבי ראש ומיגרנות. השימוש בצבע זה אסור לשימוש בנורווגיה, בריטניה ופינלנד. 

 

גם E129 או Allura  הוא למעשה  FD &C Red no. 40 צבע שעלול לגרום לאלרגיה, גרד, פריחה, הפרעות בדרכי הנשימה ועלייה בלחץ הדם. גם הוא חשוד כמסרטן, ונאסר לשימוש בשורה ארוכה של מדינות, בעיקר באירופה. 

 

"יש הבדל גדול בין צבעים מלאכותיים שנכנסים לתוך הגוף", מרגיעה לזרוביץ, "בין אלה שנמרחים על הגוף. מה עוד שילדים לא מתאפרים כל יום, אלה רק בפורים, לכן אין צורך להילחץ".

 

ממשרד הבריאות מוסיפים: "משרד הבריאות מאשר תמרוקים לילדים ולמבוגרים על פי הסטנדרטים המקובלים באירופה ובעולם. על פי סטנדרטים אלה, ברשימת החומרים המאושרים לשימוש בדרקטיבה האירופית מותר להשתמש בחומרי צבע "מלאכותיים".

הדרך הנכונה למרוח איפור לילדים

לזרוביץ מסבירה איך לעשות את זה נכון:

 

לפני האיפור.  לפני האיפור כדאי למרוח קרם לחות  לא שומני על פני הילד/ה.

הדבר יסייע לעור להתמודד טוב יותר עם המרכיבים הסינטטיים שבאיפור, ימנע גירוי ואדמומיות כתוצאה ממגע ישיר עם העור.

בנוסף יסייע לעמידות האיפור לאורך זמן. אני ממליצה על קרם לחות המכיל ויטמינים וצמחי מרפא.

 

אחרי האיפור: כדאי להשתמש בתכשיר להסרת איפור – להימנע מתכשירים המכילים SLS (נתרן לאוריל סולפט) או אלכוהול הגורמים ליובש, גירוי וצריבה במיוחד באיזור העיניים ואלרגיות.

תגובות (0)
הוסף תגובה