אזהרה: בייבי יוגה עלול להיות מסוכן

 

שבוע אחרי שידור הכתבה בתוכנית המגזין עם אשרת קוטלר, על טלטול תינוקות, מוציאה המחלקה לפיזיותרפיה במשרד הבריאות אזהרה חמורה נגד הטלטול.  במהלך התוכנית נראו תינוקות שמשתתפים בשיעורי בייבי יוגה בארץ ובחו"ל, כשהם מטולטלים בחוזקה על ידי המדריכים וההורים.

 

לטענת המחלקה לפיזיותרפיה במשרד הבריאות, הטלטול עלול לגרום לנזק מזערי במוח, הלא בשל של התינוק, ולא כל נזק נצפה באופן מיידי. יש נזקים שיופיעו בתקופות מאוחרות יותר, כאשר התינוק או הילד יידרשו לתפקודים גבוהים יותר ומורכבים, כמו קואורדנציה, משחק, כתיבה שפה או דיבור.

 

במשרד הבריאות הוסיפו שמלבד הסכנה לנזק מוחי, ישנה סכנה ממשית לפריקת מפרקים, מהנפת התינוק דרך הידיים. מפרקי הכתפיים והמרפקים אינם מפותחים דיים לעמוד בעומסים אלו בגיל צעיר.

בייבי יוגה – האם יש קשר ליוגה?

בארץ מתקיימות עשרות קבוצות בייבי יוגה לתינוקות, בכל רחבי הארץ. היוגה המסורתית, שהיא דרך חיים ומסורת של מאות שנים, בייבי יוגה היא שיטה חדשה שהחלה את דרכה לפני כחמישים שנה. היא מתייחסת לטכניקות מגע בין הורה לתינוק או בין המטפל לתינוק.

 

החוגים והסדנאות אינם זהים בתכנים, בהכשרת המדריכים או שיטה המועברת. המטרה בבייבי יוגה היא לתרום להתפתחות התינוק, ובמקביל לעזור לבעיות נפוצות בגיל הצעיר כמו גזים, הרגלי שינה, תהליכי עיכול ועוד.

 

שימרית כץ וינברג, נטורופתית ומדריכת בייבי יוגה, מציינת כי ישנן שתי שיטות הנקראות בייבי יוגה אך הן שונות לגמרי זו מזו: "השיטה הבעייתית שעולה לכותרות פעם אחר פעם היא שיטה שפותחה על ידי ד"ר צ'רקובסקי, שמוכר גם כ"אבי לידות המים" ברוסיה. הוא פיתח את השיטה כשנולדה בתו, כפגה, לפני כארבעים שנה.

 

ד"ר צ'רקובסקי, החל לבצע עימה תרגילים שהכיר מאימוני היוגה האישיים שלו. בעקבות הצלחתו הוא פיתח  את השיטה לצורך טיפול בתינוקות עם לקויות ובעיות התפתחותיות שונות. השיטה כוללת תרגילי הנפות, אשר מומחים רבים מתנגדים להם נחרצות, כולל אותי", מסבירה כץ וינברג.

השיטה שמקורה בהודו

אחת המתנגדות העיקריות לשיטה זו הייתה ברברה פרנסואז פרידמן, אשר פיתחה את שיטת הבייבי יוגה הרכה. בשיטה זו ישנו קשר הדוק בין תרגול היוגה ועיסוי תינוקות. מקורה של השיטה בהודו, שם הידע מועבר מאם לבת, מחמות לכלה, מדור לדור.

 

כץ וינברג מפרטת: "התרגול כולל עיסוי של התינוק,שהוא חלק בלתי נפרד מכלל הטיפול בתינוק לפי המסורת ההודית, ומתפתח לסדרת תרגילים יוגיים קלאסיים. הוא בנוי מאסאנות – תנוחות היוגה.

 

הייחודיות של שיטת הבייבי יוגה הרכה מאופיינת בתרגול סדרות תנועתיות עדינות המותאמות לתינוקות מגיל חודש וחצי והלאה, המאפשרות פתיחות, הקשבה, והבנה עמוקה של צרכי התינוק ככלי לחיים המשותפים. בשיטה זו התרגילים מבוצעים על גוף ההורה במגע קרוב מאוד המעניק תחושת ביטחון לתינוק".

 

עוד על טלטול תינוקות

תגובות (0)
הוסף תגובה