שוקולד הוא פרי העל החדש

שוקולד הוא פרי -על, כך טוענים חוקרים ממרכז הרשי לבריאות ולתזונה, בארצות הברית, במאמר מדעי שהתפרסם בירחון  chemistrycentral חודש פברואר האחרון. מתברר כי בשוקולד כהה ובקקאו יש לא פחות אנטיאוקסידנטים, מסוג פוליפנולים, מאשר בכל שאר הפירות שנבדקו במסגרת המחקר, ביניהם רימונים, אוכמניות וחמוציות, שנחשבים בעצמם לפירות על.  

 

אמנם אפשר להבין משמו של המרכז למחקר שהוא נתמך על ידי תעשיית השוקולד, ועדיין אי אפשר להתעלם ממשמעות ההצהרה, בהתחשב בכך שמדובר במזון שהוא למעשה ממתק. 

 

למתכוני שוקולד ממכרים באתר "על השולחן"

עד היום נכללו ברשימת מזונות העל כאלה שנחשבים כולם לשיא הבריאות: ירקות ירוקים, פירות הדר, בטטה , פירות יער, עגבניות, דגים שמכילים אומגה 3 (כמו סלמון), דגנים מלאים, אגוזים ושקדים וגם מוצרי חלב דלי שומן ויוגורט.

 

המזונות הוכרזו כמזונות על בשנת 2009 , על ידי ארגון הסכרת האמריקאי ( American DiabetesAssociation) וארגונים נוספים בזכות תכולת הרכיבים שיש בהם, כמו אנטיאוקסידנטים, שומנים בלתי רוויים, סיבים תזונתיים ומינרלים שונים, שהם  בעלי השפעה מגנה מפני מחלת הסכרת, לחץ דם, ומחלות מסכנות חיים אחרות.

קוביית שוקולד נגד מחלות לב

נכון, מדובר במזון משמין למדי: 100 גרם שוקולד מכיל כ-550 קלוריות. רוב רובו מורכב מפחמימות, שמרביתן הן סוכרים פשוטים. יש בו גם כמות לא מבוטלת של שומן (כ-30%). אבל, וזו ההפתעה העיקרית, למרות שכמחצית מכמות השומן שבשוקולד היא שומן רווי, שמזוהה בדרך כלל עם  עליה ברמת הכולסטרול והתפתחות מחלות לב, יש בשוקולד חומצה מסויימת שהופכת את הקערה על פיה. מדובר בחומצה הסטארית, שהיא חומצת שומן רוויה, שדווקא כמעט ואינה משפיעה על רמת הכולסטרול בדם.

 

עוד מכיל השוקולד, כאמור, אנטיאוקסידנטים, כגון ויטמין E, ותרכובות פוליפנוליות צמחיות שגם להן מיוחסת היכולת להגן מפני מחלות לב, השפעה מיטיבה על לחץ הדם, עמידות לאינסולין ועוד. כך על פי פרסום בירחון היוקרתי Circulation  בו נסקרו מספר מחקרים שנערכו בנושא.

 

בנוסף, שוקולד מכיל גם קפאין ותאוברמין שהם חומרים מעוררים ומינרלים, כגון, מגנזיום, החיוני לפעילות השרירים, ברזל ואשלגן.

סכנת ההתמכרות גבוהה יותר מקפאין

בדרכו להפוך לכוכב התזונה הנכונה החדש, מאפיל השוקולד גם על יין אדום. ולא רק מבחינת ההגנה שהוא מספק לכלי הדם וללב, ובהפחתת רמת הכולסטרול בדם. שוקולד נחשב גם למעורר תשוקה, אפרודיזיאק, אפילו יותר מאשר אלכוהול.

 

הטענה היא, שאכילת שוקולד יכולה לגרום לתחושת אופוריה, ולשיפור במצב הרוח. שוקולד הוא מזון שאנשים מתארים אליו כמיהה, שהיא בעלת מאפיינים הדומים להתמכרות. עד היום, נחשדו בכך חומרים כמו קפאין, תאוברומין וטירמין. אבל מתברר שהכמות שלהם בשוקולד כל כך קטנה, שלא סביר שהם האחראים.

 

היו שחשדו גם בסוכר שהשוקולד מכיל ובשפע, משום שסוכר  מעלה את רמת הסרוטונין במוח. סרוטונין הוא מוליך עצבי (נוירוטרנסמיטר) שנחשב כאחראי על מצב רוח טוב, שובע ורגיעה. אלא שמזונות רבים אחרים מכילים סוכר אף הם, ועדיין, לא תוארה בספרות המדעית כמיהה כל כך חזקה אליהם.

 

אולם כפי הנראה, השפעתו הממכרת של שוקולד קשורה לאו דוקא למרכיב זה או אחר בו אלא לכך ששוקולד מעלה את רמת הדופמין, חומר הנמצא במוח וקשור למערכת התגמול. מערכת התגמול במוח היא המערכת הגורמת לנו "לרצות עוד ועוד", בדומה לחומרים ממכרים אחרים. באופן דומה נטען, שאכילת שוקולד גורמת להפרשת אופייטים במוח, הגורמים להגברת ההנאה מהאכילה ובכך, שוב, גורמים לנו "לרצות עוד ועוד".

השוקולד המריר – העדיף ביותר

הראשונים שגידלו עצי קקאו היו דיירי יערות הגשם, האצטקים ובני שבט המאיה. הם גם היו הראשונים שהכינו מפוליו הטחונים משקה מריר שיוחסו לו תכונות בריאותיות ומאגיות ככוח, חוכמה ואריכות ימים. המשלוח הראשון של פולי קקאו הגיע לאירופה רק במאה ה-16 והספרדים הם אלה ששיכללו את משקה הקקאו המריר-חריף והפכו אותו למתוק על ידי הוספת סוכר, קינמון ותבלינים אחרים. בתחילת המאה ה-19 יוצרו אבקת הקקאו וחמאת הקקאו, מה שאפשר מאוחר יותר את ייצור טבלת השוקולד הראשונה, בשנת 1875.

 

כיום, הפך השוקולד עניין למקצועניים. ברחבי העולם נפוצו מומחים שמלמדים איך לטעום אותו. בין השאר, הם ממליצים להחזיק את השוקולד בטמפרטורת החדר, להתבונן בו, לשפשף בין האצבעות ולהריח אותו, לפני שטועמים.  

ישנם מספר סוגים של שוקולד. ההבדלים בינהם וטעמו של השוקולד מושפעים מאיכות פולי הקקאו, מידת קלייתם ותהליכי הכנה שונים. ככל שהפולים קלויים יותר, כך טעם השוקולד מריר. ככל שמרכיב חמאת הקקאו בשוקולד גדול יותר, כך גדלה איכותו ועושר טעמו.

 

שוקולד מריר נחשב בעיני רבים ל"דבר האמיתי" משום שאינו מכיל חלב, לכן גם נחשב לטהור ולבריא יותר. שוקולד מריר מכיל עיסת קקאו, חמאת קקאו, חומרי טעם וסוכר. שוקולד חלב, לעומת זאת, מכיל את אותם המרכיבים, אבל בתוספת אבקת חלב. יש גם שוקולד לבן, שאינו מכיל עיסת קקאו, אלא רק חמאת קקאו, אבקת חלב וסוכר. ויש צמקאו, שהוא כלל לא שוקולד, אלא תחליף שמתאים לבישול ולאפיה ומכיל שומן צמחי.  

 

למתכוני שוקולד ממכרים באתר "על השולחן"

תגובות (0)
הוסף תגובה