ספרים דיגיטליים לכל ילד: מי באמת צריך את זה?

מדינת ישראל משקיעה המון בתוכניות לימוד, האם לא הגיע הזמן שגם ספרי הלימוד יהיו דיגיטליים? הצעת החוק  שלי נובעת מהצורך שלנו לעבור את הגשר מהעולם האנלוגי לעולם הדיגיטלי. נכון שיש תוכניות למידה מתוקשבות במערכות החינוך, אבל בתוכניות האלה, מכריחים את ההורים לרכוש את המחשבים כי הן דורשות שכולם יהיו בכיתה עם מחשבים. התוכנית שלי היא בדיוק ההפך.

 

אם יש הורים שלא יכולים לשלם אז הילדים בבעיה, כי לילדים האחרים יש מחשבים ולהם אין, וגם יכולת ההשתתפות שלהם והלימוד נפגעים. הצעת החוק הזו דווקא מיועדת לצמצם פערים, לתת לכולם התחלה שווה. אבל איך פותרים את העובדה שלא לכולם יהיו מחשבים? התשובה פשוטה, זה תהליך הדרגתי. כמו שפעם מחשבים ביתיים היו מצרך נדיר, אבל היום אין מישהו שאין לו מחשב. כך יהיה גם פה.

דרושה חקיקה עבור המוציאים לאור

התוכנית הזו דורשת חקיקה כדי שכל המוציאים לאור יעשו את הצעד. יש הרבה מוציאים לאור שהמצב הנוכחי נוח להם. אבל אם זה יהיה בחוק, אז לא תהיה ברירה. אמנם לא קיים חוק כזה בעולם, אבל כמה אנשי חינוך מאירופה ששמעו על הצעת החוק, מאוד התלהבו ואמרו שהם מתפלאים איך זה עדיין לא יצא לפועל.

 

בכל מקרה, בגלל הצורך בחקיקה, זה משהו שיהיה ישים לפחות בעוד שנתיים. בפועל, אחרי שהחקיקה תעבור והתוכנית תיכנס לפעולה, היישום יהיה מאוד פשוט, בכל שכבות הגיל. תוכנית הלימודים אפילו לא צריכה להשתנות. ממשיכים עם אותם ספרים, ומי שיש לו מחשב, יוכל ללמוד במהדורה הדיגיטלית.

סנקציות ברורות מצד מערכת החינוך

המוציאים לאור של ספרי הלימוד צריכים להבין שהחוק לא יאפשר להם להדפיס ספרי לימוד בלי המהדורה הדיגיטלית במקביל. והיא תהיה זהה בדיוק לספר, כלומר בלי יו טיוב או לינקים.

 

אבל כדי לשמור על הילדים מפוקסים תוך הספר,  צריך לקבוע  סנקציות ברורות, מה עושים אם הילדים גולשים לאתרים אחרים או בפייסבוק. זו אחת הבעיות כיום עם הבאת טלפונים סלולרים לכיתה,  למשל, מה מותר, מה אסור, מי יכול לקחת מהילדים את הטלפונים כעונש?

 

בכל מקרה, זה צעד מהפכני. בסופו של דבר כשהוא ייכנס במלואו למערכת בכל שכבות הגיל, אנשים לא יבינו איך היינו קודם בלי. זה כמו שפעם תלמידים הגישו עבודות בכתב, היום לא עולה על הדעת להגיש עבודה לא מודפסת. זה יהיה אותו דבר.

 

אבל האם הדיגיטציה לא תגרום לכך שהילדים יקראו פחות? ממש לא, להפך זה יכול דווקא לעודד אותם. כל הפלטפורמה הזו הרבה יותר מעניינת אותם ויותר נוחה לתפעול. גם אני באופן אישי, מאז שיש לי את האופציה לקרוא ספרים אלקטרוניים, קוראת יותר.

תגובות (0)
הוסף תגובה