אלרגיה: איך מתמודדים עם אף דולף

אלרגיה יכולה להופיע בכל גיל וגורמת לאי נוחות ניכרת. לרוב היא אינה מסכנת חיים, אך גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים. מקור התופעה הינו לרוב גנטי, אבל גם לסביבה יש חלק בהתפרצות התופעה.

 

קיים מגוון אינסופי כמעט של אלרגנים. חלקם מוכרים וידועים כמו חלב, אבקות פרחים, אבק בית, תרופות שונות (אנטיביוטיקה בעיקר ), חלבונים, מזונות שונים, ולמעשה כל חומר מוכר אחר הנמצא בסביבה. בנוסף קיימות תופעות אלרגיות נדירות יחסית ואף מוזרות כמו אלרגיה לסוג של מתכת נדירה, או סוג מסוים של בד.

 

קיימת גם אלרגיה לבעלי חיים לדוגמא לפרווה ולשיער שלהם, כמו לחתולים או אלרגיה לעקיצות של דבורים שיכולה להיות מסכנת חיים אם לא מטופלת במהירות.

 

התופעות האלרגיות גם הן מגונות ויכולות לכלול:

  • פריחה בעור (לרוב מגרדת).
  • דיגדוג בלשון ובלוע.
  • התעטשויות ,נזלת, שיעול.
  • דמעת וגירוד בעיניים.
  • נפיחות בשפתיים.
  • תחושה כללית רעה כמו הצטננות, שלשול, ועוד תופעות רבות .
  • תופעות חמורות יותר של אלרגיה כוללות קוצר נשימה,  תחושת מחנק, בצקת בדרכי הנשימה ותופעות אלה אם לא יטופלו במהירות יכולות לסכן חיים .

עונת המעבר – עונת האלרגיות

התופעות האלרגיות שכיחות מאד  בעונות  מעבר. אז כמות האלרגנים הנישאים באוויר הינה רבה במיוחד וחלק נכבד מהציבור מתחבר לטישיו. בתקופות אלה יש פריחות ושינויים אטמוספריים, הרבה אבק באוויר ולכן רבים סובלים מתופעות אלרגיות אלה.

 

ד"ר דניאל שינהר M.D, רופא בכיר במחלקה לכירורגית ילדים בבית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים מסביר: "עונת המעבר מביאה איתה את התופעות האלרגיות שחלק גדול מאיתנו מכירים. המקור לתופעות האלרגיות  הם תאי מאסט (MAST) הנמצאים בדמנו.

 

"כתוצאה מאלרגן (חומר החודר מבחוץ) או הרכב גנטי מסוים, ברגע שיש מגע עם אותו חומר , התאים האלה מתעוררים ומפרישים חומר הקרוי היסטמין והוא האחראי לכל התופעות המוכרות של האלרגיה".

איך מאבחנים?

בתחילה מבצעים בדיקה קלינית, המאשרת שאכן התופעות הן אלרגיות ולא על רקע של מחלה אחרת. בהמשך ניתן לבצע בדיקות עוריות לאלרגנים שונים. סוגים שונים של אלרגנים מוזרקים תת עורית ונבחנת התגובה העורית אליהם.

 

הופעה של אדמומיות מסביב למקום ההזרקה מלמדת על תגובה אלרגית לאותו חומר. ניתן לקבל מפה די מפורטת של חומרים האסורים במגע והגורמים להתפתחות תופעות אלרגיות.

 

איך מטפלים? 

ד"ר שינהר מסביר כי יש שתי שיטות עיקריות לטיפול באלרגיה:

1. שיטות של רפואה מערבית

כמות הטיפולים המוצעים לתופעות האלרגיות רבה כמספר החומרים האלרגנים והתופעות האלרגיות עצמן. ראשית, אם אנחנו יודעים מהו החומר האלרגני יש להימנע מחשיפה  אליו. אם מדובר בתרופה הרי שיש להימנע מליטול אותה, ואם יש מאכל או חומר מוגדר הרי שיש להימנע ממגע איתו. במקרים של אלרגנים נישאים באוויר הרי שההימנעות כמעט בלתי אפשרית ואז יש לטפל בתופעות עצמן (טיפול סימפטומטי).

 

הרפואה המערבית מציעה לרוב את התרופות האנטי היסטמיניות שפעילותן סותרת את ההיסטמין המופרש בדם. תרופות אלה יעילות ומביאות הקלה לתופעות האלרגיות. קיימות בשוק תרופות רבות כמו : אהיסטון, פנסטיל , לורסטין , היסטדקס, ועוד רבות אחרות .

 

הבעיה עם תרופות אלה שהן נוטות להרדים ויש סכנה בנטילת תרופות אלה במיוחד לנוהגים. חברות התרופות שוקדות על פיתוח תרופות חדשות מסוג זה ללא האפקט המרדים שלהם הגורם לתופעת לוואי בלתי רצויה ואף מסוכנת.

 

טיפול נוסף (דסנסיטיזציה), הינו חשיפה הדרגתית לחומרים האלרגנים ויצירת עמידות כלפיהם. זהו טיפול ממושך יחסית ומותנה בידע מדויק לגבי האלרגן, ובאופן הדרגתי חושפים את המטופל למינונים הולכים וגדלים של אותו חומר תוך הימנעות מיצירת תופעות אלרגיות.

2. טיפול ברפואה משלימה

לרפואה המשלימה על כל סוגיה יש רבות מה להציע לבעיית האלרגיה.

הרפואה הסינית והדיקור  מציעים מגוון טיפולים לבעיות האלרגיה לפי הסוגים השונים. צמחי המרפא מביאים להקלה במגוון תופעות אלרגיות ובמיוחד כאשר יש שינויים תזונתיים המלווים את הטיפול.

 

שיטה טיפולית נוספת הצוברת תאוצה הינה שיטת ה- IPEC שבה מאתרים את האלרגנים שאליהם האדם רגיש בעזרת מתח שרירים, ומנטרלים את הרגישות.

 

להומיאופתיה הקלאסית וההומיאופתיה המודרנית יש רבות מה להציע בטיפול בתופעות האלרגיות. הטיפול כולל הקלה בתופעות הסימפטומטיות של האלרגיה וגם מניעת הישנות התופעה בעתיד. לרוב מושגת הקלה מאד משמעותית בתופעות וניתן להגיע למצב שבו יהיה צורך לקבל טיפול תומך לקראת עונות המעבר כדי למנוע את התפרצות התופעות האלרגיות. הטיפולים יעילים ועם הזמן יתכן והתופעות יחלפו לחלוטין.

 

ד"ר שינהר ממליץ לא להשלים עם הסבל: "התופעות האלרגיות גורמות לפגיעה קשה באיכות החיים וניתנות לטיפול. אין להשלים עם תופעות אלה ויש לחפש פתרונות מתאימים. גישות רבות יש לפתרון הבעיה וכנראה אף אחת לא מושלמת, אך לכל אחד קיים הפתרון שמתאים לו ויש לשאוף ולמצוא אותו".

תגובות (0)
הוסף תגובה