מתמטיקה – אין פתרון אחד

בכנס לחינוך למצוינות שנערך בחודש האחרון באוניברסיטת חיפה הוצגו ממצאי שלושה מחקרים אשר מוכיחים שיש  דרך לשיפור יצרתיות מחשבתית בפתרון שאלות מתמטיות, אולם זה דורש יצירתיות מחשבתית גם מהמורים.

 

אם עד היום היה ברור לכם שבמתמטיקה יש תשובה אחת, מחקרים חדשים מוכיחים שדווקא הילדים עם היצירתיות המחשבתית  מגיעים לתשובות מענינות יותר.

 

פרופסור רוזה לייקן, ראש המגמה בחינוך מחוננים ומצטיינים בפקולטה לחינוך וחברת הסגל בחוג לחינוך מתמטי של אונברסיטת חיפה עמדה בראש המחקרים שהצביעו על ממצאים דומים, לפיהם אפשר לפתח יצרתיות מחשבתית, כלומר יש דרך לפתח את היכולת למצוא מספר רב של פתרונות לבעיה מתמטית וכמו כן את היכולת למצוא פתרונות שונים לאותה בעיה,  גם אצל בני נוער וגם אצל סטודנטים.

 

פרופ' לייקן, יחד עם ענת לבן-וינברג וד"ר ראיסה גוברמן ערכו שני מחקרים שונים, שנמשכו כשלוש שנים: המחקר הראשון נערך בקרב ילדי כיתות יא', שלמדו גאומטריה ובו נבדק האם אפשר לפתח יצרתיות מחשבתית בעזרת כלים מיוחדים אותם פיתחה פרופ' לייקן והמחקר השני נערך בקרב סטודנטים, פרחי הוראה.

 

"קיים מחקר שלישי", מספרת פרו לייקן, "שנערך באוניברסיטת בן גוריון על ידי אלכס ברוורמן ובו בדק ברוורמן את יכולת הלמידה היצרתית של בני נוער בעזרת פרוייקטים שהוא עצמו פיתח. הפרוייקטים ניתנו לילדים הביתה והם נדרשו למצוא כמה שיותר פתרונות אפשריים לבעיה, הממצאים במחקר זה היו מאוד דומים".

 

"ברגע שהילדים ראו שזה לגיטימי להעלות מספר רב של רעיונות שונים, לחשוב על דרכים מגוונות, לנהל שיח כיתתי בו אפשר לדבר ולהציג כל רעיון – ההישגים השתפרו באופן משמעותי ובמבחנים ראינו שיפור גדול בהישגים".

מי מפחד ממתמטיקה?

פרופ' לייקן מדגישה לאור המחקר:  "במקרים רבים בבתי הספר אכן מלמדים אלגוריתם מסוים שבעזרתו הילד צריך או יכול לעבור את הבחינה, אבל גמישות מחשבתית תוביל אותו למקומות רחוקים הרבה יותר. הדרך שאנחנו מציגים לא דורשת מהמורה הרבה הכנה, צריך רק לדרוש מהילדים פתיחות והמורה עצמו צריך להיות סקרן שיכול להבין ולהסביר מספר רב של פתרונות".

 

חשוב לציין שלא מדובר בהתייחסות לילדים מחוננים בלבד.  גם במחקר של ענת וגם במחקר של ראיסה נבדקו ילדים ברמות שונות. במחקר עצמו הם חולקו לבעלי השגים גבוהים ונמוכים. אבל בשתי הקבוצות, גם של הילדים בעלי השגים נמוכים,  נצפתה עלייה חד משמעית ביצירתיות המחשבתית. המחקרים הוכיחו מעל כל ספק שגם ילדים "רגילים" משפרים את היכולות שלהם.

 

כרגע משרד החינוך לא  מיישם את תוצאות המחקר. "אף אחד לא פנה אלי ממשרד החינוך. אני אשמח לשתף פעולה איתם. אבל לפי מה שאני יודעת הגישה המוצהרת של המשרד תומכת בדרך ובכלים".

  

"יש צורך עדיין לחקור את הנושא, אני לא רוצה לומר שזה ממצא חד משמעי אבל מה שראינו שהילדים שלהם הייתה עלייה במקוריות היו ילדים שמההתחלה היו מבריקים במתמטיקה. גם במקרה של ילדים כאלה, הכלים שפתחנו אפשרו שיפור ביכולות".

תגובות (0)
הוסף תגובה