10 סימנים מקדימים לפיטורים

 "העבודה היא חיינו" – קובע אותו משפט נדוש ושגור כמעט בפי כל. ואכן רובנו מבלים במקום העבודה לא מעט שעות, ונחרדים רק מלהרהר באפשרות שחלילה נגורש ממנו בבושת פנים – ונאבד את מקור הפרנסה שלנו. אז מה אמור להדליק אצלכם נורות אדומות לקראת מכתב הפיטורים הממשמש ובא? 10 סימנים מוקדמים יכולים לגלות לכם את מה שהבוס מנסה להסתיר.

 

עוד ב-Onlife:

 

1. חנופה והאדרת הכישורים של העובד

כולנו אוהבים לקבל מחמאות, אבל לעיתים – כשהן מופיעות לפתע מצד גורם בעל סמכות שלא נהג להרעיף עליכם שבחים קודם לכן – כדאי שתבדקו לפשר הדבר. במקרים רבים, יהיה זה מנהל שכמעט מעולם לא החליף עמכם מילה, ובזמן האחרון מורגש יותר ויותר בסביבתכם. לעיתים הוא יתרשם עמוקות מכישוריכם, ובאותה הנשימה יביע צער כן ואמיתי על כך שהתפקיד שאתם ממלאים, למעשה, קטן עליכם. סוג של הכשרת הקרקע לקראת פרידה בנוסח "זה לא אתה, זה אנחנו", אם תרצו.

 

אותו בוס יהלל את הפוטנציאל האדיר שלכם, שלרוע מזלכם לא בא לידי מימוש במשרה שאתם ממלאים כעת. במקרים כאלה, אפשר כמובן לטמון את הראש בחול ולקבל בטפיחת שכם עצמית את המחמאות – אבל האמת היא שמאחורי המילים, מסתתר מנהל מתוחכם שמקווה להעביר אליכם את המסר על כך שכדאי יהיה שתפלסו בעצמכם את הדרך החוצה ממקום העבודה.

 

מנהל בכיר בחברה בינלאומית העיד כי הוא עצמו נוהג כך, בניסיון להתגבר על אי הנעימות הרבה שטומן בחובו אקט הפיטורים. "אני מנסה להעביר לעובד את התחושה שאנחנו פשוט קטנים עליו", הוא הודה – וציין: "כך אני מקווה שהוא יבין שכדאי שימצא לו מקום אחר, שבו יוכל למצות את כישוריו".

2. התעלמות וחוסר גיבוי מקצועי

סימן אזהרה נוסף וברור שעלול להעיד על קץ הרומן עם מקום העבודה מתבטא כשהמנהל הסחבק "עושה שריר" לפתע, מאמץ גישה של דיסטנס צבאי ומכריז על "ברוגז" לא רשמי ביניכם. בין היתר, הוא מתחיל להתעלם מנוכחותם, למדר אתכם מישיבות, ולצמצם את נוכחותכם בפגישות השוטפות. במקרה של פשלה, תחליף את הגיבוי שניתן היה עד כה הבהרה כי מדובר בטעות שהיא כל כולה שלכם ושאתם האחראים היחידים לה. כך, מבלי שתשימו לב, תופר לכם הבוס תיק – שיצדיק, לבסוף, את מכתב הפיטורין שתקבלו.

 

"פיטורים הם תהליך של פרידה, כמו בכל סוגי הפרידות שאנו מכירים", הסביר ד"ר אלדד רום, פסיכולוג ארגוני מהמסלול האקדמי המכללה למינהל. לדבריו, הרציונל העומד מאחורי מהלך מסוג זה הוא ניסיון של הבוס לאסוף ראיות שיצדיקו, בבוא העת, את ההחלטה לפטרכם. "בשלב הזה, עסוק המנהל בביצוע היפרדות מנטאלית מהעובד, והוא מצדיק אותה באמצעות חשיפת פגמים בו. הוא דואג לספק הוכחות לקיומם, כדי שפורום רחב של אנשים יראה ויצדיק את החלטתו העתידית".

 

 

3. משימות קצרות טווח

רמז עבה נוסף על הקדמת סוף הקריירה שלכם במקום העבודה הנוכחי הוא כששמתם לב שבשונה מבעבר, המשימות המוטלות עליכם אינן לטווח הארוך אלא רלוונטיות לזמן קצר בלבד. כך ייעדר שמכם מהשתתפות בפרויקטים לשנה הקרובה, והעבודה הופכת להיות מיידית באופייה.

 

 

לעיתים, אם מיזם ארוך טווח באחריותכם כבר יצא לדרך, תתקבל הודעה מפתיעה לעצור אותו. בין לבין, מתבטלות פגישות עם מנהלים ועם לקוחות שתואמו מראש, אך מועדים חדשים להן לא נקבעים. כל אלה לא מאותתים על רצון החברה לדאוג להקל עליכם את החיים, אלא על כך שבתוך זמן לא רב – תיאלצו למצוא מקום עבודה חדש.

4. ה"יורשים" נושפים בעורף

אם לאחרונה הבחנתם בעובד חדש שהגיע למשרד בתפקיד לא מוגדר שאיש מחבריכם לא יכול לספר מה בדיוק הוא אמור לעשות, ובאורח פלא הוא מתעקש לבלות בעיקר בסביבתכם – כדאי שתפקחו עיניים ותבינו: זה עלול להיות מי שבקרוב ישב על הכיסא שלכם – במקומכם.

 

צביקה ברגמן, מחבר הספר "יש לי עבודה בשבילך", סבור כי תרחיש מסוג זה מהווה סימן מובהק לכך שעליכם בהחלט להתחיל לדאוג: "הרבה פעמים, אותו עובד חדש יתנהג כאילו הוא מתכוון בסך הכל להתרשם מעבודתכם או שיספר שמרחיבים את המחלקה ולכן הוא בא לעזור לכם".

 

תרחיש שני שעליו הצביע ברגמן הוא כשדווקא עמיתיכם למשרד ולא אדם חדש מגלים התעניינות עמוקה מדי בעבודתכם. "אם שני עובדים ותיקים מסתובבים סביבכם לפתע, מאוד רוצים לעזור לכם ושואלים הרבה שאלות על המשרה – זה אומר שסביר מאוד שבחברה יצא בקרוב לפועל הליך קיצוצים. מי שייפול קורבן למהלך תהיו אתם, והחברים הסקרנים במקום העבודה יהיה ככל הנראה אלו שביניהם תחולק המשרה שלכם".

 

5."פרק הדחה" במשרד

אם שמתם לב שלאחרונה החלו המנהלים הבכירים להסתובב במחלקה שבה אתם עובדים וגם בקרבת הכסא שלכם, כשאליהם מתלווה פעמים רבות אחד מחבריכם למשרד ש"סוקר" את תמונת המצב על תפקידים כאלו ואחרים, מדובר בסימן לכך שמישהו יאלץ בקרוב לפנות את כסאו. "הרבה פעמים הם יפזרו חיוכים שיסוו את זה שהחרב בעצם כבר מונפת", הסביר ברגמן.

 

הנוכחות המוגברת של בכירי החברה בקרבתכם אינה נובעת מיצר סקרנות פתאומי שהתעורר לו, אלא פשוט מתוך רצון להתרשם מהמועמדים לפיטורים כדי להכריע מי מביניהם יהיו אלה ש"יזכו" לכבוד המפוקפק. סיטואציה כזו מתרחשת לרוב בחברות גדולות, כאלה שבהן לא קיימת היכרות אישית בין כל העובדים לבין ההנהלה – והיא מסתיימת בכך שאת חיוכי המנהלים מחליפים הטונים הצורמים של הפיטורים.

6. פוגעים בטריטוריה של המחשב האישי

אם לאחרונה החלו אחרים לטפל ולבדוק את המחשב האישי שלכם בעבודה, זה עלול להיות סימן מדאיג נוסף. פעמים רבות תתבקשו לערוך גיבוי למידע, להעביר מסמכים לתיקיות פרטיות של עובדים אחרים בתירוצים שונים ומשונים, והגישה למידע שהיה תמיד זמין לכם תיחסם ביום בהיר אחד, ללא אזהרה מוקדמת. "דפוס פעולה כזה מקובל מאוד בחברות פרטיות שמובלות על ידי מנהל פרנואיד, כזה שפוחד שלא תעביר את הנתונים כמו שצריך, אם תדע שאתה מפוטר", הסביר ברגמן.

 

7. מחביאים אתכם

אם לאחרונה שמתם לב שבמהלך שיטתי, הורחקתם מכל נגיעה לפרויקטים המובילים והיוקרתיים של החברה שדורשים חיכוך עם גורמים בכירים בארגון, עם לקוחות גדולים ועם כלי תקשורת – כנראה שאתם בצרות. תסמינים נוספים לאותה הסיטואציה הם כשאתם מוזמנים אך ורק לישיבות של הצוות שלכם, ומדירים את רגליכם מכינוסים של פורומים אחרים שנהגתם להשתתף בהם בעבר.

 

אורית-קלייר ארזי, מנכ"ל פורטל BossProblem, מציעה לכם גם לשים לב היכן מושיבים אתכם והאם מישהו בדרגים שמעליכם מתייחס ומקשיב לדבריכם – כדי לקבל אינדיקציה על "שווי השוק הפנימי" שלכם במקום העבודה.

 

8. מבוי סתום בדרך לקידום

אם שמתם לב שלמרות הציפייה, נפתח בחברה מכרז לקידום רוחבי ואיש לא הציע את מועמדותכם או שכלל אינכם נלקחים בחשבון כמשתתפים פוטנציאלים להשתלמות מקצועית – כנראה שמצבכם בכי רע. אם תנסו לברר לפשר הדבר ותבהירו את כוונותיכם להשתלב באותם אפיקי קידום, תזכו, פעמים רבות, לתשובה שלא תהיה אלא התחמקות אלגנטית מהנושא ובעיקר מלהסביר מדוע אחרים מקבלים את מה שאתם לא.

 

 "עובד שהיה רגיל להיות בין המצטיינים, שהיה אורח קבוע בכל מפגשי הוקרות התודה למיניהם ומפסיק להיות מוזמן אליהם – הוא כזה שימיו בחברה ספורים", אומר ד"ר רום.

9. נידוי מהחבר'ה

אם לאחרונה נדחות סדנאות והרצאות של החברים מהמשרד שהייתם נוהגים לקחת בהן חלק או שלא הוזמנתם לערבי גיבוש בהסברים שונים ומשונים, כנראה שהשטיח האדום שעליו תדרכו בדרככם החוצה מהעבודה כבר נפרש. ברגמן דווקא הבין ללבם של חברי המפוטרים העתידיים שנוהגים כך ואמר כי "זה מאוד לא נעים לבלות וליהנות עם חבר לעבודה בחמישי בערב, כשאתה יודע שביום ראשון בבוקר הוא עומד להיות מפוטר".

 

10. לא מסתכלים עליכם בעיניים

אם המנהלים שעמם הייתם מיודדים עושים מאמץ רב כדי שלא להצליב אתכם שום מבט, זה סימן שהם כבר יודעים את מה שאתם עדיין לא – ופשוט לא נעים להם. כדי לשים לב לתרחיש זה, ממליץ ברגמן להפנות את תשומת הלב לשפת הגוף של המנהל. "אם בוס שהייתה לכם איתו כימיה חזקה והייתם מדברים גם על עניינים מחוץ לעבודה מפסיק להסתכל לכם בעיניים ומשתדל לא לגשת קרוב אליכם, יש לו כנראה סיבה טובה לכך. הוא גם לא בטוח שתרצו להישאר חברים שלו", הוא הסביר.

תגובות (0)
הוסף תגובה