טיסות לחו"ל: איך להתמודד עם חרדת הטיסות

אחרי נחיתת החירום של מטוס אל על, והתקלה במטוס אחר שקורקע, לטוס לחו"ל עלולה להיות חוויה מלחיצה למדי. למה בעצם אנחנו סובלים מרמות כאלה ואחרות של חרדת טיסות, ומה עושים כדי להימנע מהן ולטוס בראש שקט?

 

עוד ב-Onlife:

ד"ר חיים שם דוד, פסיכיאטר מומחה, פסיכיאטר בכיר בבי"ח תל השומר ובעל קליניקה פרטית, מסביר שחרדת טיסה היא אחת מהפרעות החרדה (פוביות), שהן הנפוצות ביותר בקרב האוכלוסייה. "עד 30% מהאנשים יסבלו מפוביה כלשהי במהלך חייהם. המשותף לכל הפרעות החרדה הוא שבכולן יש מרכיב גופני, רגשי וקוגניטיבי".
 

1. המרכיב הגופני מתבטא לרוב בדופק מהיר, נשימה מהירה, מתח שרירים, יובש בפה, תחושה של סחרחורת ועומדים להתעלף, נימול, ובעיקר דריכות וציפייה שמשהו רע יקרה.

2. המרכיב הקוגניטיבי מתבטא במחשבה על מה משמעות התופעות הגופניות.

3. המרכיב הרגשי מתבטא בתחושת פחד, חוסר אונים, לחץ ועצבות.

ד"ר שם דוד מסביר כי "החרדה מטיסות היא מאוד נפוצה, ובדומה לפוביות אחרות היא מופיעה בד"כ אצל אנשים בריאים ומצליחים שיש נקודה מסויימת בחייהם המעוררת את תחושות החרדה. הפוביה הזו באה לידי ביטוי בעוררות ודריכות לקראת החשיפה לגורם מעורר החרדה, היינו הטיסה. בחלק מהמקרים אפילו המחשבה על טיסה או לדבר על הנושא מעוררת תחושת אי נוחות ואפילו עד כדי התקף חרדה ממש".

 

למעשה, "ככל שמועד הטיסה מתקרב, ועד העלייה למטוס, החרדה עולה והשיא הוא כשישובים במטוס. אז אנחנו כל כך טעונים במתח,  שמספיק הגירוי הקטן ביותר כדי שהוא יתפרק – כלומר תהליך הטיסה או קפיצה קטנה מעוררים התקף חרדה של ממש. בזמן ההתקף החרדים חשים שהולכים למות, יש תחושה ממשית שהמטוס עלול ליפול וחייבים לצאת משם. לכן אנשים מנסים להימנע מנסיעות וחופשות על מנת לא להיחשף לכך".

 

המשמעות כמובן עלולה להיות פגיעה בקריירה, וגם בחיים החברתיים – משפחתיים. ד"ר שם דוד מדגיש שהנטייה להימנע מטיסות רק מעוררת את החרדה והציפייה. "ברגע שדרך ההתמודדות היא בריחה, זה מעצים את התפיסה של הטיסה כמשהו נוראי".

אז מה אפשר לעשות:

יש שתי שיטות להתמודדות:

1. טיפול פסיכולוגי

2. טיפול תרופתי.

 

טיפול פסיכולוגי: ד"ר שם דוד מציין כי "היום מקובל לתת טיפול התנהגותי שהטכניקה שלו היא לקטוע את המעגל של חרדה>התקף חרדה>תגובה גופנית>פרשנות שלילית. המטופל לומד לזהות את החרדה ואת המחשבות שעולות בעקבות הגירויים – הבטן המתהפכת, הרעד. עושים אימון מחשבתי בטכניקות של אימון חוזר ועורכים חשיפה הדרגתית לגורם מעורר החרדה כחלק מהטיפול כדי שהמטופל ייווכח שהתחושות ניתנות לשליטה ולא מתפתחות למשהו נורא, ושזה יכול גם לחלוף".

 

טכניקה נוספת שבה עושה ד"ר שם דוד שימוש היא סידור הגורמים מעוררי החרדה, למשל – לראות טיסה בטלוויזיה, תכנון טיול, צ'ק אין – במדרג עולה.

אופציה נוספת לטיפול – חשיפה בדמיון או בהיפנוזה. מבצעים חשיפה לגורם מעורר החרדה תוך כדי רגיעה גופנית – ואז מקשרים את החוויה לכך שהגוף רגוע.

טכניקה נוספת היא על ידי סימולטורים –עושים את התהליך תוך כדי התנסות בכביכול טיסה.

ד"ר שם דוד מציין שהטיפול הפסיכולוגי מאוד יעיל והוא לא ארוך טווח – זה בד"כ כרוך ב-6 עד 15 מפגשים.

 

טיפול תרופתי – מבחינת שם דוד, זהו טיפול בעדיפות שנייה כשאין ברירה או שיש הרבה מאוד חרדות בנושאים נוספים – ואז משתמשים בתרופות הרגעה או בתרופות המקובלות נגד הפרעות חרדה, כמו ציפרלקס או סרוקסט.

 

בנוסף, מדריכים את המטופל כיצד להגיע לטיסה עצמה כשהוא כמה שפחות "טעון". חשוב להדגיש שלא כל האנשים סובלים מחרדת טיסה ברמה שהם חווים התקף חרדה ברגע שרואים מטוס

טיפים למניעת חרדת טיסות:

 

מזון ושתייה –

1. הימנעו ממשקאות המכילים קפאין כמו קפה תה שחור או קולה, ובעיקר ממשקאות אנרגיה, סמוך למועד הטיסה.

2. מוטב להימנע משתיית אלכוהול – יש מי שמנסים להתמודד עם החרדה כך, אולם זה רעיון רע מאוד.

3. אל תעמיסו על הבטן – איכלו מזון קל לעיכול, כדי לא להיות בתחושה לא נעימה.

נוחות כללית –

4. דאגו לתנאי שינה נוחים ונעימים אחרי הטיסה, כדי שאם חוויתם מצוקה היא לא תלווה אתכם גם לאחר הטיסה.

5. חישבו מראש על תעסוקה לילדים אם הם נוסעים איתכם –כדי שלא תצטרכו לדאוג בגללם במהלך הטיסה.

6. אם אתם סובלים מבחילות בזמן טיסה – הצטיידו בכדור נוגד בחילות.

7. רצוי לקחת פריט לבוש ארוך מכיוון שבמטוס עלול להיות לכם קר. ככל שתחושו בנוח יותר, יש פחות סיכוי שתלקו בהתקף חרדה.

8. בגיל מבוגר, מומלץ לצאת לחו"ל בקבוצה ולא לבד כדי שיהיה מישהו שידאג לכל הסידורים וגם יסייע בהתמודדות עם מקום זר.

הפחתת סטרס –

9. בואו בזמן כדי לא להילחץ עוד לפני העלייה למטוס, ודאו שיש בידיכם די זמן כדי למצוא את הדלפק של חברת התעופה שלכם, לעשות צ'קאין ולהסתובב בדיוטי פרי. החמצת הטיסה תעלה לכם לא מעט כסף, בנוסף לעגמת הנפש.

10. אפשר לקחת כדור הרגעה עדין לפני שעולים למטוס, ואם מדובר בטיסה ארוכה – אפילו כדור שינה.

11. עשו מה שעוזר לכם – יש תכשירים טבעיים דוגמת רסקיו שמכילים חומר בשם ולאריאן שיכולים להיות יעילים – אבל יש דברים יעילים יותר. עדיף לקחת כדור הרגעה "ממש" כמו ואבן או קלונקס – תלוי מה משך הטיסה ומה עצמת החרדה – בהתייעצות עם רופא המשפחה או הפסיכיאטר.

12. הכינו מראש רשימה של הציוד שאתם צריכים לטיסה, אל תדחו את זה לרגע האחרון כי עצם המחשבה ששכחנו משהו מעוררת חרדה.

13. הורידו מעצמכם כמה שיותר גירויים הגורמים למתח – אם אפשר למשל לעשות את הצ'קאין באינטרנט מראש, עדיף לעשות זאת כדי לא להתעכב בתורים לפני הטיסה.

14.  טכניקות הרפיה –כמו תרגילי נשימה ודמיון מודרך– הדרך הכי טובה היא ללמוד אותן בעזרת  איש מקצוע. יש הרבה חוברות וספרי הדרכה לטיפול עצמי שבהם מתרכזים בהן, אך זיכרו שכאשר מנסים אותן לראשונה בזמן הטיסה, זה בד"כ לא עובד.

15. עדיף לא להתמקד בדברים שקשורים לטיסה (הדיילות, קולות המנוע) אלא להתרכז בפתירת תשבץ, צפייה בסרט או שיחה עם השותפים לטיסה.

*חלק מהטיפים באדיבות מסע אחר אונליין

 

אז מתי לפנות לטיפול: אם אתם אמורים לטוס פעם בשנה, מספיק טיפול נקודתי, אבל אם הסבל שנגרם כתוצאה מהפעם בשנה הזו הוא גדול – צריך טיפול יותר מעמיק כמו הפסיכולוגי או התרופתי . מי שנדרש לטוס כל חודש, צריך טיפול קוגניטיבי. ככל שהמצוקה יותר גדולה, יש יותר צורך בטיפול של ממש ולא ב"פלסטר" כמו כדורי הרגעה לפני הטיסה.

עוד על החשיבות של ביטוח נסיעות לחו"ל

תגובות (0)
הוסף תגובה