מים: כמה הפעוט צריך לשתות

מים מהווים כשני שלישים ממשקל גופנו. הם חיוניים לקיומם של החיים ואחראיים על מגוון פעולותיו של הגוף ביניהם המסת חומרים שונים, הובלתם ופירוקם, על ספיגת המזון, שמירה על טמפרטורת הגוף ועוד.

 

צמא הינו תחושה מודעת לצורך בשתיית מים, המתעוררת בעקבות איתותים המגיעים אל מרכז הצמא שבמוח ממקומות שונים בגוף (כגון נוזל הדם, ריריות הפה והוושט ועוד רצפטורים שונים המפוזרים בגוף) האיתותים נשלחים לאחר שהגוף כבר איבד אחוז ניכר מנוזליו. כלומר- כאשר אנו כבר מרגישים צמאים, אנחנו כבר בתהליך התייבשות. תינוקות, בשל שטח פני גופם הגדול ומשקלם הנמוך יחסית, חשופים יותר להתייבשות. הם יחושו בצמא לאחר שאבדו גם 2% מנוזלי גופם.

 

עוד בonlife:

 

תינוקות וילדים צעירים לא יודעים לזהות תחושת צמא, הם לא מודעים לכך. הבעת אי נוחות מצדם לעיתים תצביע על תחושת צמא. על כן, תינוקות ופעוטות הם אוכלוסיה המועדת יותר להתייבשות.

מותר לשתות מים?

לתינוקות היונקים וניזונים מחלב אם אין צורך בתוספת מים. כדאי לדעת שסמיכות חלב האם משתנה בהתאם לטמפרטורת הסביבה. החלב בסביבה מאד חמה החלב יהיה דליל יותר ויכיל יותר מים, ובסביבה פחות חמה יהיה סמיך יותר. התינוק מאזן את כמות הנוזלים אותה הוא צורך. בימים חמים יש לאפשר לו הנקה חופשית.

 

תינוקות הניזונים מתמ"ל: ניתן לחשב את כמות הנוזלים אותה הם צורכים. החישוב הכללי הוא 120-150 מ"ל לק"ג גוף. מאחר והתמ"ל הוא ברובו מים, אין צורך בתוספת. חשוב לזכור שעפ"י הנחיות משרד הבריאות יש להרתיח את המים עד גיל שנה. עם התחלת אכילת מוצקים מומלץ להציע מים מעט לאחר כל ארוחה.

 

מים הם הבחירה הטובה ביותר. חליטות תה למיניהן אינן מוכחות כבטוחות לקטנטנים, גם שתיה מתוקה מכילה כמות גדולה ומיותרת של סוכר וקלוריות מהווה בעיה. שתיית משקאות מתוקים עלולה לגרום לתינוק לצמצם צריכת מזונות מזינים יותר וכמו כן לגרום לעששת. לא מומלץ להוסיף ממתיק מכל סוג שהוא ולתת לילדים להתרגל לטעמם הטבעי של המים.

כמה לשתות?

גילי 3-1 שנים זקוקים לכמות של כ-4 כוסות מים ביום.

גילי 8-4 שנים זקוקים לכמות של כ-5 כוסות מים ביום.

גילי 13-9 שנים זקוקים לכמות של כ-7-8 כוסות מים ביום.

גילי 18-14 שנים זקוקים לכמות של כ-8-11 כוסות מים ביום.

מבוגרים זקוקים לכמות של כ-9-13 כוסות מים ביום.

נשים מיניקות זקוקות לכמות של כ- 13 כוסות מים ביום.

נשים בהריון זקוקות לכמות של כ- 10 כוסות מים ביום.

 

 

איך לשתות?

רצוי להתאים את הכלי לגיל הילד. תינוקות ישתמשו בבקבוקים, פעוטות יעברו בהדרגה לכוסות בעלות פטמה רכה וגמישה עם ידיות מתאימות לאחיזה, לאחר מכן לכוס בעלת פיה קשה, לשתייה מקש ולכוס רגילה.

 

רצוי לעודד עצמאות מגיל מוקדם ככל האפשר, תוך התאמה לשלב ההתפתחותי. כוס בעלת מכסה (למניעת נזילות) ובעלת ידיות או בעלת מבנה מותאם לידיים קטנטנות יאפשרו זאת. מומלץ גם להבדיל את כלי המים מכלי התמ"ל/ הארוחה.

 

מתי לשתות?

רצוי לדאוג למים זמינים ונגישים לילד לאורך כל היום. לתינוקות שעברו לשלב המוצקים מומלץ להציע מים לאחר כל ארוחה. כאשר יוצאים לטיול ביום חם, או אפילו נמצאים בסביבה ממוזגת (העלולה אף היא לגרום להתייבשות), חשוב להציע מים בתדירות גבוהה. כנ"ל לאחר השתוללות או משחק אקטיבי.

 

טיפים לעידוד שתייה בקרב ילדים:

  • להציע מים במהלך ארוחה או בסיומה ולהקפיד על זמני שתיה קבועים (מיד כשחוזרים מהגן, ברגע שנכנסים הביתה ממגרש המשחקים, על הבוקר וכו')
  • לדאוג למים זמינים ונגישים
  • טמפרטורה: להציע מים בטמפרטורות שונות.
  • סרבני מים: ניתן לבצע טקסים שונים, כגון סימון במדבקה בכל פעם שהילד שותה או  להכין טבלה המסמלת את מספר כוסות המים שנשתו ביום. לקטנטנים ניתן להציע  מים בכפית.
  • כוס צבעונית ולעיתים ממותגת עשוייה לגרות את הילד לשתות.
  • חשוב להסביר לפעוטות את חשיבות השתייה, חשוב שההסבר יותאם לגיל.
  • אל תשכחו לתת דוגמה אישית.
  • להתמיד ולהציע מים, גם אם הילד מסרב.

 

לאתר של ורד יפה חאיק

תגובות (0)
הוסף תגובה