תזונת תינוקות: לא חייבים לאכול אם לא רוצים

תינוקות הם לא פעם ניאופוביים – שונאים מזון חדש. השלב המהותי ביותר בהתנסות במזון חדש הוא כמובן במעבר מהנקה או אכילת תמ"ל בלבד למזון ראשוני ולאחר מכן למזון מוצק. על פי ההמלצות המעודכנות של משרד הבריאות יש לשלב בהזנה של התינוק מזונות נוספים לאחר שישה חודשים מכיוון שחלב האם אינו ממלא את כל צרכי התינוק מגיל זה. מלבד הצרכים התזונתיים התינוקות מפתחים את יכולת הלעיסה.

 

מעבר ומהנקה ומתמ"ל למזון משלים

 

  1. ההנקה או התמ"ל הם עדיין הארוחה העיקרית בגיל שישה חודשים והכמויות של המזונות הנוספים יעלו בהדרגה. בגיל שנה התינוק כבר יהיה בשל לאכול מן השולחן כמו יתר בני המשפחה על פי המלצות פירמידת המזון של משרד הבריאות.
  2. מומלץ להתחיל במזונות עשירים בברזל: כמו בשר ודייסות מועשרות בברזל וגם בירקות. כדי לאפשר בדיקת תגובה למזונות מומלץ להוסיף מזון חדש ויחיד בכל פעם עם פער של יומיים שלושה לפחות עד למזון החדש. הפרדה זו גם מאפשרת לתינוק לחוש בהבדל בטעם ובמרקם של כל מזון חדש ולפתח טעם אישי.
  3. חשיפה לגלוטן: מחקרים חדשים גילו באחרונה כי חשיפה לגלוטן מגיל 17-26 שבועות (4 חודשים) עשויה להפחית את הסיכון לצליאק לכן מומלץ לשלב דייסות מדגנים.
  4. הכרות עם המזון: פעוט צריך להכיר את המזון, לראות, להריח, למשש. אל תחששו מלכלוך. תנו לו להתנסות.

מה חשוב לדעת?

 

פעוטות לא אמורים לאכול הרבה: גודל המנה שלהם הוא כרבע מזה של המבוגר. קחו בחשבון שינויים מיום ליום, יהיו ימים שבהם הפעוט לא יאכל כלל וימים אחרים בהם הכמויות תהיינה גדולות.

 

אי אכילה היא אפשרות לגיטימית: אם הפעוט מסתכל על המאכלים המצויים על השולחן (בהנחה שמדובר במגוון סביר של 2-3 אפשרויות) ואומר "אני לא אוהב את מה שהכנתם" ואתם מבשלים לו את מה שהזמין אתם מטילים עליו אחריות שאינו בשל לה ולא מציבים לו גבולות. אנחנו צריכים ללמוד לשאת את האפשרות שלא יאכל מפעם לפעם ולא לדאוג כיוון שהוא ישלים מחסורים בארוחה הבאה- הפעוט יודע לאזן עצמו היטב. ארוחת ביניים קלה בזמן קרוב תסייע לו מאוד.

 

אל תדחפו אוכל: תינוקות נולדים עם מנגנון לויסות כמות המזון שהם צריכים לצרוך. כולנו מאבדים מנגנון זה במהלך חיינו כי הפיתויים הרבים. דחיפת אוכל ושכנוע לעוד ביס אחד ודי וכו' לא תטיב עם הילד. הקפידו לשקול אותו ולעקוב אחר ההתפתחות וכך תוכלו לדעת אם אכן יש בעיה כלשהי.

 

לפעוטות הניאופוביים דרוש זמן ממושך כדי להתרגל למזון חדש: הגישו לשולחן מבחר סביר. חשוב שיהיו בו מזונות שהם מוכרים ואהובים על הפעוט וגם מזונות שהייתם רוצים שהפעוט יאכל. ההתרגלות למראה של המאכלים הללו והצפייה בכם אוכלים אותם יגבירו את הסיכוי שיאכל אותם בעתיד.

 

לא חייבים לטעום: אם הפעוט שלכם מרגיש נוח לסרב להצעה למזון חדש, סימן שאתם עושים נכון. התעקשות ש"רק יטעם" עלולה להיות מלחיצה ומיותרת. עצם הגשת המאכל על השולחן היא כבר הצעה של המזון. כאשר ההצעה לאכול משהו חדש מלווה באמירה בסגנון "אם לא תטעם לפחות, לא תוכל לאכול מהגזר האהוב עלייך" הופכת את ההצעה לאיום.  

 

חשיבות הנוחות: לכולנו ברור שהפעוט זקוק להגבהה, אם בעזרת כסא מיוחד או תוספת למושב, אבל לא תמיד אנו שמים לב שרגליהם תתמכנה ולא תהינה תלויות באוויר. לגבי הסכו"ם ועד הספל, הצטיידו בכלים שיתאימו לגודלו כך שיוכל לאחוז בהם בקלות.

 

אל תנקו בזמן הארוחה: הנוחות תלויה כמובן גם בהרגשה שהפעוט מקבל בזמן שאתם נמצאים בסביבתו. נסו להתאפק מלנקות אותו בזמן הארוחה. הוא ירגיש הצלחה באכילה בזכות התגובות שלכם, או יותר נכון חוסר התגובות שלכם.

 

אל תתנו פרסים על אוכל: נסו לחשוב כמה פעמים תגמלו אותנו בשוקולד על אכילת ברוקולי. מה שלמדו אותנו הוא לאהוב את השוקולד ואת הברוקולי הרבה פחות.

 

אל תחבקו עם פחמימות: אם הילד נפל ודברי הנחמה שלכם כוללים הבטחה לארטיק, הוא למד שמצוקה פותרים עם אוכל ובמיוחד עם גלידה. אוכל הוא לא נחמה. 

אסנת בובורוב, דיאטנית Life

תגובות (0)
הוסף תגובה