משחקי אצבעות: סבתא בישלה דייסה

לשירי משחק המלווים במגע, צלילים וחריזה יש משמעות גדולה בשלבים הראשונים להתפתחות התינוק והפעוט. עד גיל 5 המוח מתפתח בקצב מואץ ומגיע ל- 90% מהגודל הפוטנציאלי שלו. רוב החוקרים היום טוענים שהשלבים הראשונים בהתפתחות הם שלבים משמעותיים וחלקם מכנים אותה "התקופה הקריטית" להתפתחות המוח.

 

ההתפתחות זו מלווה בתהליך בו נוצרים קשרים בן התאים במוח. הקשרים מאפשרים לבצע בהמשך החיים משימות ומיומנויות. ככל ששרשרת הקשרים עשירה יותר כך הפעוט יצליח בעתיד לבצע משימות בהצלחה.

  

התפתחות קשרים אלו תלויה בכמות הגירויים החושיים. מחקרים מראים שפעוטות שגדלו בסביבה דלת גירויים יצרו פחות קשרים עצביים לעומת חבריהם שגדלו בסביבה עשירה בגירויים. כמובן שסביבה דלה משפיעה על התפתחות השפה, אוצר מילים ובשנים האחרונות הוכיחו חוקרים שגם להפרעות קשב וריכוז.

 

למוסיקה ולמקצב יש משמעות גדולה בהתפתחות המתוארת. שירי משחק ושירי אצבעות, המשלבים מקצב, לעיתים מוסיקה, דקלום קצר ומגע, משלבים מספר חושים ומגרים את מוחו של הפעוט.

הרחבת אוצר מילים וחיזוק הקשר האנושי

חוקרת ספרות הילדים פרופ' מירי בן ברוך מדגישה במאמריה הרבים את חשיבותה של הקראת הסיפור לפעוטות ולילדים. אוצר מילים עשיר ושפה עשירה היא הבסיס ללמידה של המבוגר. כדי שהילד או יצליח להתמודד עם טקסטים בנושאים שונים בהמשך, הוא צריך לדעת פי 10 מילים ממספר המילים שיש לו בשפה המדוברת.

 

הרחבת אוצר המילים, הבנת מורכבות השפה ומבנים תחביריים של השפה נבנים בעזרת ספרות ילדים. שירי משחק ואצבעות הם הבסיס הראשוני לספרות ילדים. הם בנויים על חריזה, אוצר מילים, כינויים ועוד. יש להם משמעות גדולה מעבר למגע ולקשר בין הורה לילדו.

דתיה בן דור, יוצרת תכניות הטלוויזיה "פרפר נחמד", "מה פתאום", "ציפיטפוט", "רחוב סומסום" ועוד, וכותבת ספרי ילדים רבים וקלטות, מודה שבתחילה די הזניחה את הקטנטנים והתמקדה בכתיבה של שירים ותכנים לגילאים הבוגרים יותר. קישקשתא, פרפר נחמד וספרים שהתייחסו לשפה כמו שטוזים דרשו הבנה של שפה, חריזה והכרות עם אוצר מילים.

 

"האירוע המכונן שבזכותו פרעתי את החוב לפעוטות, התרחש  כשחברתי תמי ילדה תינוק בגיל די מבוגר ופתאום פרצו להם כל השירים לקטנטנים. שוקי התינוק, שהיווה את הטריגר לכתיבה, הצטלם לספר דגדוגים והוא מופיע בהסברים המצולמים".

 

שירי אצבעות ושירי משחק אהובים על בן דור, וחשובים בעיניה: "מדובר בעיני בבסיס, בקשר בין הורים לילדים שכולל קשר עין קשר מילולי, קשר של מגע, של קולות והבעות" הטקסטים מדגישה בן דור לא עומדים בפני עצמם, אלא דורשים איזו הכנה קטנה, לקרא להכיר לחשוב על התנועות.

 

השיר הראשון שכתבה והוא האהוב עליה במיוחד  "בוא אלי פרפר". "הוא מהווה מבחינתי נחמה על השיר בוא אלי פרפר נחמד של פניה ברגשטיין, שבו הפרפר לא מגיע. בכל פעם ששמעתי את השיר התלווה אליו דוק של עצב, תפילה למשהו שלא יבוא ואצלי בשיר הוא בא ועף".

בן דור, שהיא סבתא גאה, מרגישה שהיצירה לקטנטנים ממשיכה לרתק אותה: "יש לי נכד שאני עוקבת אחריו כסבתא וההתפתחות שלו מרתקת אותי. החרוזים שהוא חורז ואח"כ היכולת להבין שטוזים. יש שלב של תמימות מיוחדת  שצריך לעבור כדי להבין שטוזים, שלב של תמימות שהכל אפשרי. בהתחלה התגובה היא "זה לא מותר" ורק אחר כך מגיעה ההבנה שזה מצחיק".

סמדר שיר, כותבת, יוצרת וסופרת של ילדים נוער ומבוגרים – מוכרת כיוצרת הסדרות "גלי", "מורה מחליפה", "צוציק" ועוד, ושותפת לקלטות "טיף וטף", "משחקושקוש", "בלי חיתולים" ועוד ועוד.

 

סמדר שיר אוהבת גם היא את הגיל הזה הצעיר ואת הקסם המתלווה אליו: "הקשר הדיאדי בין האם לילד, בו הילד נמצא על האמא, הדבר הראשון שהוא רואה אלו הן האצבעות. הוא מגלה שהוא יכול להזיז אותן".

תגובות (0)
הוסף תגובה