מקומות העבודה בנויים לגברים – ומסוכנים לנשים

כשתכננו את מקומות העבודה – לא חשבו על הנשים. הכיסא של המחשב נמוך מדי? מדף הקלסרים גבוה מדי? יכול להיות שאתן לא סתם מפונקות: מסתבר שלמרות שהנשים כבר מהוות כ-50% מכוח העבודה, תנאי העבודה ומקומות העבודה עדיין מותאמים לגברים בלבד. בשל כך עובדות חשופות יותר למחלות ופגיעות גופניות לעומת עובדים.

 

עוד ב- Onlife

 

ד"ר אורלי תיבון-פישר, מומחית לרפואה תעסוקתית, מציינת סדרת מחקרים שגילו שדפוסי תחלואה בקרב נשים שונים לעומת גברים -למרות שהם נחשפים לאותם גורמים. כך לדוגמה, באחד המחקרים שנערך בהולנד, נמצא שרופאות שעברו את סטאז' כמו חבריהם הרופאים, דיווחו על עייפות ותשישות רבה יותר.

 

 תיבון-פישר אומרת שבמקומות עבודה רבים ישנם גורמי סיכון בסביבת העבודה, גורמים כימיים, גורמים נפשיים, גורמים פיזיים המשפיעים בצורה שונה על נשים וגברים. למשל, בתחום הקרמיקה לדוגמה, בעבודה עם חול עשוי להימצא סיליקה שגורם לסיליקוזיס (מחלה בה נוצרות מעין צלקות בריאות) – כשלפי תוצאות מחקר שנערך ב-24 מדינות בארה"ב במשך 10 שנים ועקב אחרי עובדים עם סיליקה, בקרב נשים התחלואה בסיליקוזיס היתה גבוהה פי 3.6 מאשר בגברים.

 

אבל גם משרדים הם כר פורה למחלות, בעיות בריאות קבועות או זמניות, בגלל פרמטרים כמו רעש, מיקומים של השולחנות, עבודה מתמדת מול צגי מחשב, שימוש במכשירים פולטי קרינה ועוד. ושוב – נשים סובלות הרבה יותר.

מהו אפקט העובד הבריא?

"'אפקט העובד הבריא' הוא מושג שעלה בעקבות מחקרים שגילו שאנשים עובדים הם יותר בריאים ביחס לאוכלוסייה הכללית. "זהו לכאורה, אבסורד, מאחר שאנשים עובדים חשופים יותר לגורמי סיכון למחלות", מבהירה ד"ר תיבון-פישר. "הסיבה לכך שאנשים עובדים בריאים יותר, היא שאנשים חולים עוזבים את העבודה או במקרים רבים כלל לא יוצאים לעבוד, אולם הדבר לא תקף לנשים, ומחקרים עדיין לא יכולים להסביר לכך את הסיבה", היא מסבירה.

 

לדבריה, מבחינה ארגונומית, מקומות עבודה רבים אינם מותאמים לנשים, אלא לגברים, ופגיעות במערכת הגרמית-שרירית שכיחות יותר בקרב נשים, עקב סיבות מובחנות . "עמדות עבודה מתוכננות לרוב למידות גברים: לנשים יש רגליים יותר קצרות, זרועות יותר קצרות ולעתים שולחן העבודה גבוה מדי או רחוק מדי, או שהגישה לבקרים ואמצעי הפעלה לא נוחה. אישה צריכה יותר להתמתח ולהתאמץ במהלך העבודה. כאבי ראש נובעים פעמים רבות מלחץ על הצוואר", היא מסבירה.

 

תסמונת התעלה הקרפלית (לחץ על התעלה הנמצאת בשורש כף היד), לדוגמא, שכיחה פי 4 בקרב נשים לעומת גברים. הסיבה לא ידועה בדיוק, יתכן ויש קשר לריבוי יחסי של שומן בנשים, למבנה אנטומי, לסוגי עיסוק ועוד. בהריון – הסיכון עולה עוד יותר ומגיע לפי 10 מאשר בגברים.

 

"במפעלים, נשים יותר חשופות לפגיעות בעבודה. פחות מ-20% מהחברות לציוד מגן מייצרות עזרים לבטיחות שמותאמים למידות של נשים. אם אישה צריכה מסיכת הגנה ותעטה מסיכה גדולה מדי, המסיכה עלולה ליצור יותר נזק מתועלת", אומרת תיבון-פישר.

איך ניתן ליצור סביבת עבודה בריאה?

  • שינוי סביבת העבודה. במשרדים צריך ליצור עמדות מתכווננות. עמדות כאלו יהיו טובות גם לגברים בעלי עודף משקל, לגברים עם ידיים קצרות מהממוצע, לגברים עם כרס שצריכים התאמה כמו אישה הרה.
  • שינוי בשעות העבודה.  תיבון-פישר מקדמת תוכנית שלפיה נשים שעובדות עבודה פיזית יוכלו לצאת לחופשת לידה 4 שבועות לפני תאריך הלידה המשוער. זאת כיוון שהשבועות האחרונים של ההריון הם כל-כך קשים וישנן נשים שצריכות לעמוד כל היום או לשאת משאות כבדים במסגרת העבודה. בפועל יוצא שהרבה נשים לוקחות חופשה מהעבודה ללא תשלום, היא מסבירה.
  • יצירת מודעות. מודעות היא בסיס לשינוי – ולכן על העובדים להתריע על הבעיות. אם לא ניידע – לא נשנה, טוענת תיבון-פישר.  "זה מצב לא הגיוני שחצי מהאוכלוסייה העובדת לא תקבל תנאי עבודה נוחים".

 

 

הבריאות שלכם חשובה יותר מהכל: תנו למומחי מגדל לעזור לכם לשמור עליה 

תגובות (0)
הוסף תגובה