חיים בסטרס? ככה תצאו מהלחץ

הלחץ היומיומי והסטרס שאתם חווים לאורך חייהם, כוללים הפעלה יומיומית של מנגנון "הילחם או ברח" – Fight or Flight  – המאפשר תגבה מהירה של הגוף למצבי סכנה. המנגנון האבולוציוני הזה מפריש אדרנלין בצורה מוגבלת, שגורמת להאצת דופק,לחץ הדם, רמת הסוכר וקצב הלב. 

 

 

הימצאות במצב קבוע של סטרס עלולה לפגוע משמעותית בבריאות שלכם, גרום לשחיקה מתמשכת ולגרום להופעת מחלות כגון סכרת, מחלות לב וכלי דם, מעי רגיז, מחלות מעיים דלקתיות ועד חרדה ודיכאון.

 

עוד ב-Onlife

 

ד"ר אלה לנדא, מנהלת המרפאה לבריאות הנפש במרכז הרפואי הילל יפה ודפנה בן דוד, מאמנת התפתחות אישי וזוגית מונות 6 מקרי סטרס נפוצים ומוכרים, ומפרטות את הדרכים היעילות ביותר לפרק את הלחץ, באותו רגע וגם לטווח ארוך.

 

1. אתם מאחרים כרוניים?

כמה שלא תשתדלו, אתם תמיד בלחץ להספיק לאוטובוס, להגיע בזמן לישיבה, להביא את הילד לגן.

 

מה עושים?

 

  • מכוונים את השעון 15 דקות קדימה. כך שכשאצלכם השעה 8:00 בבוקר, השעה האמיתית היא רבע לשמונה. וכך, גם אם נדמה לכם שאתם מאחרים, למעשה אתם לא.

 

  • מתכננים את הפעולות."לפעמים הבעיה היא שפשוט לא מקדישים מספיק זמן למה שצריך להספיק. כדי להקל על הלחץ צריך לדעת כמה זמן בדיוק לוקחת כל פעולה, למשל בבוקר לחוץ, ואז לתכנן את סדר הפעולות ולהוסיף כחצי שעה למסגרת הזמן שקובעים", ממליצה בן דוד.  

 

  • מפחיתים משימות: כי בטוח שיש דברים שאפשר לוותר עליהם, כדי לא להילחץ מכך שלא הספקתם כל מה שתכננתם.

2. מתעצבנים בקלות?

תגובות עצבניות אימפולסיביות מעידות על צורך בשליטה, אומרת בן דוד. "וכשמה שרוצים שיקרה לא קורה – מתעצבנים. למעשה, זו השלכה של אמות המידה הפרטיות שלכם על שאר העולם ותסכול מכך שהדברים לא קורים בדרך שלכם".

 

מה עושים?

 

  • עוצרים וחושבים האם מה שמרגיז אתכם באמת שווה שתתרגזו בגללו? ואז, לוקחים נשימה ארוכה, ומוותרים.

 

  • פנטזו שאתם בחופשה, מציעה בן דוד. "תנו לבית המשפט העליון שיושב בראש שלכם לצאת לפגרה. הפסיקו לנסות לשלוט ולאכוף את החוקים שלכם על כל העולם".

 

  • הכניסו את עצמכם למצב של שינוי תודעתי, והבינו שיש בעולם אנשים שלא מבצעים את אותם מאמצים להקפיד על חוקים ומשמעת כפי שאתם עושים (בכביש, למשל). הבינו, שאין לכם סיכוי לשנות אותם, וממילא ההתרגזות שלכם לא תורמת לכך.

3. חסרי בטחון עצמי?

קיבלתם מטלה שאתם לא בטוחים שאתם מסוגלים לעמוד בה. זו לא בושה להודות שאולי העניין טיפ יטיפה גדול עליכם, ויחד עם זאת, לנסות להצליח במשימה, בלי להיות בסטרס.

 

מה עושים?

 

  • מבקשים עזרה!  יכול להיות שיש בסביבתכם אנשים שיכולים לסייע או לבצע את המטלה עבורכם.

 

  • "אל תשענו רק על הידע שלכם, והתייעצו  עם מומחה בתחום", סבורה בן דוד.

 

  • מחפשים מידע: בספרים, באינטרנט, בטוח שיש מי שנאלצו להתמודד עם מטלה כזו לפניכם, אז למה לא ליהנות מנסיונם של אחרים?

 

4. עמוסים במטלות?

"תפסת מרובה לא תפסת", מדגישה בן דוד, "אם המטלות שיש לכם מכניסות אתכם לסטרס, כנראה שיש לכם יותר מכפי שאתם יכולים לבצע".

 

 

מה עושים?

 

  • מכינים רשימת סדרי עדיפות: מה עקרוני שיבוצע מיד, מה חיוני וחשוב ואת מה אפשר לדחות.

 

  • לוקחים עזרה בתשלום: לא עדיף לשלם למנקה, עבור גיהוץ, או לשלם מעט יותר בקניות של מצרכים באינטרנט, או עבור עזרה מקצועית, במקום להרגיש שאתם טובעים?

 

  • בודקים את עצמכם: יש אנשים שלא יודעים להתמודד עם שקט ושלווה, לא יודעים מה לעשות בזמן הפנוי, ולכן מעמיסים על עצמם את כל המטלות שבעולם", מבהירה בן דוד.

5. נכנסים יותר מדי לעימותים עם הסביבה?

אתם רבים עם כולם, לא מצליחים לתקשר עם הקרובים לכם בלי צעקות וויכוחים, שכמובן מכניסים לא רק אתכם למתח, אלא את הסביבה כולה.

 

מה עושים?

 

  • משנים את הגישה: זה נשמע אולי בלתי אפשרי, אבל זה בהחלט ישים. אפשר לקבל החלטה שלוקחים כל דבר בקלות, שמסתכלים מהיום בראייה אופטימית על החיים (גם אם בן הזוג "דפק" את האוטו, או שהבת הביא ציון מחורבן במבחן מסכם).

 

  • משנים את דרך הביטוי: במקום להתחיל את התגובה במלים כמו "למה אתה תמיד…" אומרים "אני מרגישה ש…" או "הייתי שמח אם היית…" או סתם מחייכים במצבים בהם בעבר הייתם מרימים את הקול.

 

  • "נסו לברר מה מרגיז אתכם", מציעה בן דוד "את העולם הרי לא תצליחו לשנות, אז נסו להבין איך אתם מלבים את הקונפליקט, ומתנו את תגובותיכם".

6. מרגישים בודדים וזה מלחיץ אתכם?

גם בדידות יכולה להכניס למתח וחרדה, אפילו לדיכאון. בדידות יכולה להתחיל מעגל קסמים: כי כשאין עם מי ולאן לצאת, לא פוגשים אנשים חדשים ומנציחים את תחושת הבדידות.

 

 

מה עושים?

  • מתנדבים: בכל גיל, מצב חברתי ומעמד אפשר למצוא מסגרות להתנדבות. "לא רק שפוגשים אנשים ומרגישים שייכות קבוצתית,  גם התחושה שתורמים לאחרים שנמצאים במצוקה, מתגמלת", מסבירה בן דוד.

 

  • הרימו טלפון: לפעמים אנשים בודדים רק מפני שהם מחכים שיצלצלו אליהם או יזמינו אותם. אז קחו יוזמה.

 

  • מכינים רשימה: של 5 אנשים קרובים. עצם הכנת הרשימה עשויה להפיג את תחושת הבדידות ולהפחית את הלחץ, כי מבינים שיש על מי לסמוך ויש עם מי לדבר.

 

הבריאות שלכם היא מעל הכל: בדקו מהם המרכיבים החשובים ביות בביטוח הבריאות שלכם

תגובות (0)
הוסף תגובה