הגברים מצמצמים את הפער בתוחלת החיים

על פי מחקר שהתפרסם השבוע בארה"ב, בין השנים 1987 ל-2007 תוחלת החיים שם עלתה מ-71.3 שנים ל-75.6 שנים עבור גברים, ומ-78.4 ל-80.8 לנשים. סטטיסטית, קצב עליית תוחלת החיים של הגברים עלה ב-4.3% עבור גברים לעומת 2.4% עבור נשים בתקופה הזו.

 

ד"ר כריס מורי, שערך את המחקר באוניברסיטת וושינגטון, מסביר כי אחת הסיבות לכך היא ש"כבר אין פער בין מספר הנשים שמעשנות לגברים מעשנים. יחסית לגברים, נשים כעת מעשנות יותר".

 

ד"ר נצר חירם, מומחה ברפואת משפחה בקופת חולים כללית,  טוען כי העישון הוא רק חלק משינוי חברתי רחב יותר: "העניין הוא בשינוי הרגלי חיים של נשים לעומת גברים בשנים האחרונות. כתוצאה מכך שכיום אנו בתקופה של שוויון בין המינים – נשים מעשנות ומדביקות את הפער הרבה יותר מפעם".

 

סיבה נוספת שד"ר מורי מציין כגורם לשינוי היא המשקל: "נשים נוטות להשמנה קיצונית יותר מאשר גברים, ובעיות בלחץ דם לא יציב משפיעות עליהן יותר". גם כאן אומר ד"ר חירם שיש סיבות כלליות יותר ברקע: "הנשים כיום נמצאות יותר שעות מפעם מחוץ לבית בשל עבודתן, וכפועל יוצא גם התזונה שלהן פחות טובה".

 

עוד ב-Onlife:

"נשים לא מודעות לכך שהן בסיכון גבוה למחלות לב"

 

פרופסור אדונסקי, מנהל המערך הגריאטרי בבי"ח שיבא מוסיף כי "יש מה שנקרא אפקט תקרה. כלומר אם האישה הממוצעת קרובה לתוחלת החיים המקסימלית שלה – אין לה הרבה לאן לטפס. לעומת זאת אם גבר רחוק יותר מהתקרה, קצב הטיפוס שלו יהיה מהיר יותר לעומת האישה".

 

גורם חשוב אחר, לדברי פרופ' אדונסקי, הוא כי "לנשים יש יותר תחלואה בלב. נשים איכשהו עדיין מסרבות להבין שגם הן חשופות למחלות לב. נשים, מוסיף אדונסקי, לא מודעות לסכנה וההסתמנות שלה, אצל נשים, היא שונה: לגבר שלוקה בליבו יש כאבים בחזה והוא מזיע, בעוד אצל נשים התסמונות פחות מורגשות. בדומה לכך, למרות שבגברים מבוגרים ההסתמנות באוטם שריר הלב היא יותר חזקה, הנשים נמצאות בסיכון גבוה יותר.

 

ד"ר חירם מעלה גם סיבה התנהגותית לצמצום הפער: "נשים כיום מתלבשות בצורה חשופה יותר מבעבר, דבר שמוביל לעלייה במקרי סרטן העור. כמו כן, הן משוחררות מינית יותר – וחשופות יותר למחלות מין מאשר בעבר"

 

פרופ' אדונסקי וד"ר חירם מסכימים שהדבקת הפער היא ההוכחה לשיפור איכות הטיפול הרפואי "המשפיעה יותר על גברים מאשר על נשים".

תגובות (0)
הוסף תגובה