ילדים מחוננים: בישראל, להבדיל מהעולם, הם חברותיים יותר

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מצא כי בני נוער מחוננים פתוחים יותר להתנסויות חדשות וחרדתיים פחות, אבל גם "נעימים" פחות בהשוואה לבני נוער מאותו הגיל שאינם מחוננים.

 

"בניגוד לעבר, המחקרים החדשים בתחום מראים שבני נוער מחוננים מראים רמות גבוהות יותר לא רק של אינטליגנציה קוגניטיבית, אלא גם של אינטליגנציה רגשית" אמר פרופ' משה זיידנר, ראש המעבדה לחקר אישיות, רגשות והבדלים אישיותיים באוניברסיטת חיפה, שהוביל את המחקר.

 

עוד בonlife:

בעוד שמחקרים ישנים יותר בתחום הראו שבני נוער מחוננים מגלים רמות נמוכות יותר במאפיינים רגשיים, המחקרים החדשים מראים שבניגוד לסטריאוטיפים של בני נוער מופנים, בישנים וסגורים חברתית, המחוננים מגלים רמות גבוהות יותר במאפיינים חברתיים שונים בהשוואה לבני נוער שאינם מחוננים.

 

המחקר הנוכחי, אותו ערכו פרופ' זיידנר יחד עם ד"ר ענבל שני-צינוביץ', ביקש להעמיק את הידע בנושא זה, תוך התמקדות בשדה המחקר הישראלי. במחקר השתתפו 374 בני נוער מחוננים בכיתות י'-י"ב שלמדו במסגרות מיוחדות למחוננים ו-428 בני נוער לא מחוננים מאותה שכבת גיל ומאותם בתי ספר, כשהמחקר התמקד במאפיינים המקובלים בתחום הקשורים לשוני באינטליגנציה.

 

כאמור, בני נוער מחוננים הראו רמות גבוהות יותר של פתיחות להתנסויות לעומת חבריהם הלא מחוננים. כמו כן, הם הראו רמות חרדה נמוכות יותר ורמות נמוכות יותר של נוירוטיות. תכונה נוספת שנבדקה היא "נועם", תכונה שמקושרת למאפיינים כמו כנות, אלטרואיזם, אמון וכד'.

באופן מפתיע, ובניגוד למחקרים דומים בארצות הברית, בני הנוער המחוננים הישראלים הראו רמות נמוכות יותר של תכונה זו בהשוואה ללא-מחוננים. לדברי החוקרים, ייתכן והדחף למצוינות והתחרותיות הגבוהה של בני נוער מחוננים הם אלה שגורמים להם ללקות בתכונה זו.

 

 בניגוד לסטריאוטיפ של בן הנוער המחונן, הנמצא במצוקה רגשית, לא נמצאו הבדלים ברמות של מצוקה ורווחה אישית בין שתי הקבוצות. לדברי החוקרים, לבן הנוער המחונן יש מספר גורמים שיכולים להשפיע לרעה על בריאות הנפש שלו, כמו סטיגמות חברתיות, לחץ חברתי להצליח, התפתחות בלתי מקבילה בין הפן הרגשי והקוגניטיבי וכד', אולם פועלים עליו במקביל גם גורמים חיוביים כמו יכולת קוגניטיבית גבוהה, יציבות רגשית, אסטרטגיות יעילות של התמודדות עם בעיות וכד', שלמעשה מהווים גורמים "מגנים" שיוצרים איזון רגשיים.

 

עוד ממצא מפתיע היה חוסר ההבדל בין שתי הקבוצות ברמת המצפוניות. לדברי החוקרים, תכונה זו קשורה להישגיות בלימודים ורמה גבוהה של ביצוע והיא קשורה למאפייני אישיות כמו דחף להישגיות, יעילות, עצמאות וכד'. הסבר אפשרי שהם נותנים הוא שרמה גבוהה של "מצפוניות" גורמת גם למי שהאינטליגנציה שלו נמוכה יותר להשקיע יותר וכך להגיע בסופו של דבר לרמות גבוהות של הישגיות.

 

"בניגוד לתפיסות קודמות, מחקר זה מחזק את התפיסה שאינטליגנציה גבוהה היא נכס בהתמודדות עם אתגרי החיים והיא קשורה דווקא למאפיינים אישיים וחברתיים חיוביים", סיכמו החוקרים.

תגובות (0)
הוסף תגובה