סקס בגיל צעיר יכול לגרום לגירושין

מחקר  שנערך באוניברסיטת איווה מגלה קשר הדוק בין גיל איבוד הבתולים לבין הנטייה להתגרש אחרי שנות נישואין מועטות. לפי הממצאים, נשים שאיבדו את בתוליהן בשנות נעוריהן המוקדמות מועדות יותר לגירושין, במיוחד אם הן לא היו אלה שרצו לקיים יחסי-מין מלכתחילה.

 

 

עוד ב- Onlife

 

מסקנות המחקר הן ש-31% מהנשים שקיימו יחסי מין בגיל הנעורים, צפויות להתגרש כבר במהלך חמש השנים הראשונות לנישואיהן; 47% תתגרשנה בפרק זמן של 10 שנים.זאת לעומת שיעור גירושין של 15% בחמש השנים הראשונות ו-27% במהלך 10 השנים הראשונות בקרב נשים שחיכו עם איבוד הבתולים עד לגיל בוגר.

 

עם זאת, המחקר מצא שאין קשר ישיר בין נשים שבחרו לאבד את בתוליהן בגיל צעיר ובין פירוק מסגרת הנישואים שלהן.  אבל – אם הקשר המיני נעשה לפני גיל 16 הנשים היו מועדות יתר לגירושים , גם אם יחסי המין נעשו מתוך רצון.

הגיל יורד – מספר הפטנרים עולה

עוד עולה מהמחקר כי 31% מהנשים שאיבדו את בתוליהן בגיל ההתבגרות, קיימו לפני נישואיהן יחסי מין עם יותר מפרטנר אחד, לעומת 24% מהנשים שקיימו יחסי מין בגיל בוגר.29% מקרב הנשים שקיימו יחסי מין בשנות הנעורים המוקדמות נכנסו להריון לפני שהתחתנו. זאת, לעומת 15% מקרב הנשים שקיימו לראשונה יחסי מין בגיל בוגר.

 

מהנתונים עולה שאחת מתוך ארבע נערות שקיימו יחסי-מין בגיל העשרה הפכו לאמהות צעירות עוד בטרם באו בברית הנישואים, לעומת אישה אחת שהפכה לאם בטרם נישאה.

 

1% בלבד מהמשיבות לסקר, העידו כי בחרו לקיים יחסי-מין בגיל 13 או לפני כן. 5% אמרו שקיימו יחסי מין בגילאי 15-14 ו-10% בגילאי 17-16. בנוסף, 42% דיווחו כי המגע המיני הראשון שלהן, בטרם מלאו להן 18 שנים, לא נבע לגמרי מרצון שלהן. מתוך 58% שהעידו כי קיימו יחסי מין רק לאחר גיל 18, 22% טענו כי לא רצו לקיים יחסי-מין.

סקס הוא לא הסיבה לגירושין

מדברי החוקרים עולה שסקס לבדו אינו מעלה את הסיכוי לגירושים. מה כן? פרטנרים רבים למין, הריונות בגיל מוקדם או מחוץ לנישואים מגדילים את הסיכויים לגירושים.

 

בניסיון להסביר את הקשר בין יחסי-מין בגיל צעיר לבין גירושים, עלו האפשרות שהגישה שגרמה לנערה לקיים יחסי-מין בגיל צעיר היא גם זו שהשפיעה על תוצאות הנישואים שלה. האפשרות האחרת שעלתה היא הסבר סיבתי – ההתנסות המינית המוקדמת הובילה להתפתחות התנהגות או אמונות שהובילו לגירושים.

 

כמובן שאם יחסי המין לא היו לגמרי רצויים על-ידי הנערה, או שהתרחשו  בהקשר טראומתי, קל לדמיין איך יכולים להיות להם השפעה שלילית על הדרך בה נשים תופשות מערכות יחסים או איך הן משפיעות על המיומנות לשמר מערכת יחסים.

 

"לגירושים ישנן הרבה סיבות, ואי אפשר לקשור גורם זה או אחר", אומרת ד"ר גלית לזר, מנהלת מכון איזונים – טיפול זוגי ואישי.  "אם ננסה למצוא את הקשר בין הדברים, אז נשים מסויימות יכולות להתחתן מהסיבות הלא נכונות, כפי שקיימו כנערות צעירות יחסי-מין מהסיבות הלא נכונות – כמו ניסיון למצוא חן בעיני אחרים או "לעלות" בסולם החברתי.

 

"נשים אחרות יכולות לקיים יחסי מין בגיל צעיר בהיעדר רשת משפחתית תומכת, כזאת שלא מספיק מלמדת ועוזרת לנערה להבדיל בין מה שטוב לה למה שפחות טוב לה ולקבל החלטות פחות נכונות לאורך החיים".

הפתרון: בגרות ואחריות?

לדברי ד"ר לזר, נערה יכולה להתחתן נישואים חפוזים עקב חוסר בשלות – אותה חוסר בשלות שהניעה אותה שנים קודם לכן לקיים יחסי-מין למרות שלא רצתה בהם. "יחסי-מין מוקדמים ונישואים כושלים יכולים להיגרם מילדותיות, נטייה לפזיזות ואימפולסיביות, דימוי עצמי נמוך ואף בעיה ביכולת ההתקשרות".

 

היא מוסיפה כי אם נתייחס אל המחקר כמציג נתונים אמיתיים הנותנים תמונה מייצגת, ניתן להסיק כי הבעיה רק תחריף. מדוע? "כי גיל תחילת יחסי המין הולך ויורד ובגיל צעיר בדרך-כלל מקיימים יחסי מין מכל הסיבות הלא נכונות".

 

הפתרון, לדבריה, הוא חינוך מיני ויצירת ערוצי תקשורת פתוחים בין המתבגרים להוריהם. "זאת יכולה להיות חלק מהבעיה שכוללת גם את כל הגישה הפשוטה, נוחה וזמינה למצוא אנשים, להתחבר, ומכן לעתים גם לקיים יחסי-מין, דרך האינטרנט ובכלל. זה כמו להכניס ילדים לחנות צעצועים".

תגובות (0)
הוסף תגובה