אכילת פירות: זה כדאי?

הקיץ כבר פה ואיתם פירות הקיץ. ככלל, בתפריט המערבי הטיפוסי נדחקו הפירות למעמד של קינוח, חטיף או מאכל של בין לבין. הזנחת הפירות ודחיקתם למעמד של מזון משני מונעת מאיתנו מזון נפלא ואיכותי בעל יתרונות בריאותיים ותזונתיים משמעותיים.

 

 אבל למה כדאי לנו בכלל לאכול פירות?

 

  •  כי הם קלים לעיכול.
  • זמינים ומוכנים תמיד לאכילה, אינם דורשים הכנה, מאמץ או תיבול.
  • מהווים מקור לאנרגיה זמינה – מכילים סוכרים טבעיים הנספגים במהירות ממערכת העיכול לדם.
  •  מכילים  שפע של ויטמינים ומינרלים.
  • מצויים במגוון צבעים, מרקמים וטעמים.
  •  מכילים סיבים תזונתיים החשובים לתהליכי עיכול, מניעת עצירות ותמיכה בהרזייה.
  •   בצבעיהם המגוונים מכילים חומרים המסייעים בהתמודדות עם מחלות שונות – בעיות עיניים, מחלות לב וכלי דם, טחורים ודליות ברגליים ועוד ועוד.

 

הכי הכי כדאי – הפירות האדומים

עליהם נמנים – דובדבנים, תות שדה, אוכמניות, שזיף אדום, ענבים אדומים, חמוציות, פטל,רימון .

 

בעיקר כי כי לפירות אלו איכות נוגדת חימצון גבוהה, והם תורמים לאיכויות של חיזוק מערכת חיסון, הגנה מפני סרטן והגנה על הלב וכלי הדם. כמו כן מייחסים להם איכויות נוגדות דלקת ונוגדות אלרגיה.

 

מבין הפירות האדומים לחמוציות ולדומדמניות גם איכות אנטי באקטריאלית. פירות אלו ידועים כמונעי התפתחות חיידקים כמו חיידק האי קולי.

כדאי, רצוי ומומלץ באכילת פירות

  • מומלץ לאכול פירות כארוחה בפני עצמה. לא לערבב עם מזונות אחרים.
  • מומלץ לפתוח בהם את היום. מומלץ לשלב בתפריט אכילת פירות כארוחת בקר  + ארוחת ביניים עד 12:00. כך נתמוך בתהליכי הרזייה וניקוי הגוף.
  •  מומלץ לאכול את הפרי השלם על קליפתו .
  •  מומלץ לאכול פרי בעונתו. והכי הכי כדאי לאכול את הפרי מיד לאחר שנקטף או נקנה. אל תתנו לפירות "להתעייף" במקרר או על השיש.
  •  פירות יבשים, אבטיח ותות שדה מומלץ לאכול ממקור אורגני.
  • רצוי לבחור פירות מוצקים.
  •  המלצות לספורטאים: בננה או תמרים מיובשים מהווים מקור נפלא לאנרגיה זמינה לפני ספורט.
  • המלצות לסוכרתיים – גם סוכרתיים יכולים להינות מפירות, במידה. מומלץ להסתפק ב- 1-2 פירות ביום – תפוח עץ, אגס, שזיף או דובדבנים. מומלץ לשלב בצד הפרי כמה אגוזים או שקדים לא קלויים כדי לווסת את עליית הסוכר המיוחסת לשפע הסוכרים הטבעיים בפירות. לכם מומלץ להימנע משתיית מיצי פירות. אלו נטולי סיבים ותורמים לעלייה מהירה של רמות הסוכר בדם.

 

 לא כדאי

 הימנעו מאכילת פירות שטרם הבשילו. העדיפו לאכול פרי בשל – במיוחד פרי שהבשיל על העץ ולא בבית האריזה . יש לשים לב שצבע הפרי יהיה מלא.

 

אל תאכלו פירות  כמנה אחרונה או כקינוח לאחר ארוחה גדולה.ערבוב הפירות עם מרכיבי מזון אחרים במיוחד בתום ארוחה גדולה אינו מומלץ. עיכול החלבונים שנאכלו, למשל העוף והבשר, נמשך זמן רב ובינתיים הפרי תוסס ונרקב במעיים. ערבוב מזונות זה מביא לעיכול וספיגה לקויים.  לכן – הרחיקו את אכילת הפירות מהארוחה עצמה ואכלו אותם כארוחת ביניים בפני עצמה.

מה קורה עם מיצי פירות?

·         מיצי פירות מכילים הרבה הרבה סוכר. כיון שהם נטולי סיבים הם עלולים להעלות את רמות הסוכר במהירות. למי לא? לסכרתיים ולאנשים בתהליך הרזייה. מי יכול ומתי? אפשר לשלב מיצי פירות בסיומה של פעילות גופנית מאומצת.

·         ניתן לשלב פירות ומיצי פירות כחלק מתזונה בריאה. שדרוג של תפריט ניתן לקבל ע"י שילוב של מיצי פירות כחלק ממיצי ירקות הנסחטים במסחטת ירקות .הוספת מיצים על בסיס ירקות לתפריט מאפשרת הזנה משמעותית של הגוף בויטמינים ומינראלים. זוהי "פצצת אנרגיה". 
ניתן לשלב פירות עם מיצי הירקות. ולהלן דגשים חשובים בהקשר זה:

·         מומלץ להכניס את הפרי למסחטה יחד עם הגרעינים.  אלו מכילים חלבונים, חומצות שומן, אבץ וויטמין E.

·         מומלץ לסחוט את הפרי יחד עם הקליפה.

·         גם כשמדובר בפירות הדר מומלץ להוסיפם למיץ הנסחט במסחטת המיצים ולא להוסיף מיץ שנסחט במסחטת הדרים. כך נקבל יותר מהקליפה הלבנה שמקיפה את הפלחים. קליפה זו מכילה פקטין וביופלבנואידים בעלי איכול חזקה נוגדת חימצון.

·         מבין הפירות – התפוח הירוק הוא פרי נפלא לשילוב עם מיצי ירקות. התפוח נותן למיץ הירקות טעם מתקתק ומקהה את הטעם הדומיננטי של הירקות. ל"מתחילים" שבינינו זו יכולה להיות התחלה נפלאה ומקרבת לשלב תפוח ירוק וגזר עם ירקות נוספים. שילוב מוצלח של פרי וירק: מיץ מגזר+סלרי+סלק+תפוח ירוק. שתית מיץ שכזה מגדילה באופן משמעותי את כמות הירק והפרי בתפריט שלנו ומכאן השדרוג הבריאותי.

·         חשוב לשתות את המיץ סמוך להכנתו. טרי טרי.

תגובות (0)
הוסף תגובה