אלצהיימר: 10 הסימנים שיזהירו אותך מפני המחלה

מספר חולי האלצהיימר בישראל מוערך במאה אלף איש, והצפי לשנת 2020 מוערך במאה עשרים אלף. האם יש דרך למנוע את המחלה או לפחות לזהות אותה בתחילה?

 

"ישנה חשיבות רבה לגילוי מוקדם של אלצהיימר". מסבירה מיכל הרץ, פסיכולית קלינית מנהלת פרוייקטים בעמותת עמדא (עמותה לחולי דמנציה, אלצהיימר ומחלות דומות בישראל) ומוסיפה,"ככל שאנחנו מגלים את המחלה מוקדם יותר אנחנו יכולים לספק טיפול שיעכב את התפתחותה, כך אנו יכולים לאפשר לחולה להישאר ברמה תפקודית טובה לאורך לזמן, לאפשר עוד שנים של איכות חיים".

 

 

לדברי הרץ, נשים מועדות ללקות באלצהיימר יותר מגברים. "יש לזה כל מיני הסברים. קודם כל, תוחלת החיים של הנשים גבוהה יותר, נשים זקנות יותר ואלצהיימר היא מחלת זקנה. פעמים רבות הבעלים נפטרים לפני הנשים ואלו נשארות לבד הבדידות משפיעה על התקדמות המחלה".

 

היא מוסיפה כי כיום יש תרופות שפועלות על הקשרים במוח, שאינן יכולות לעצור את המחלה, אבל יכולות לעכב את החמרתה. מעבר לכך, קיימים טיפולי פיזיותרפיה, שינויים תזונתיים ואורח חיים ספורטיבי – שמשפיעים לטובה.

 

הרץ טוענת כי "התרופות פועלות טוב יותר ככול שהמחלה מתגלה מוקדם. גילוי מוקדם חשוב גם מבחינת היערכות והתארגנות כמו לעבור לגור ליד הילדים, חלוקת מטלות, הכנת צוואות ואפילו יציאה לטיול גדול עכשיו למרות שתכננת לעשות אותו בעוד חמש שנים. הגילוי המוקדם מאפשר לך להתכונן".

האם זה אלצהיימר? 10 סימני אזהרה

עמותת האלצהימר האמריקאית ניסחה עשרה סימנים מוכרים שיוכלו לעזור ולאבחן האם קיים מקום לגשת לבדיקה רפואית.

 

  • אובדן זיכרון המשפיע על העבודה. לא מדובר על שיכחה טבעית שקורית לכולנו מדי פעם כמו שיכחה של מטלות או שמות של עמיתים; לא מדובר על לשכוח איפה שמתי את המפתחות אלא לשכוח מה עושים איתם, למה הם משמשים, כאשר היכולת לתפקד נפגעת כתוצאה מהפגיעה בזיכרון.

 

  • קושי במילוי מטלות מוכרות. הכוונה לפעולות שיגרתיות אשר לא כוללות מחשבה ופתאום לוקחות זמן ומאמץ; כמו, לשלם חשבונות, קניות בסופר, להפעיל מכונת כביסה.

 

  • בעיות שפה. יש מגוון בעיות שקשורות לשפה, קושי להיזכר במילה מוכרת, לראות חפץ ולא לדעת איך קוראים לו, חוסר יכולת למצוא את מילים נרדפות, קושי להבין ולהרכיב משפטים מורכבים וכדומה. כל אלה גורמים לקושי ביצירת קשר עם האנשים סביבו.

 

  • חוסר התמצאות בזמן ובמקום. גם כאן לא מדובר על התמצאות במקום חדש, אלא למצב בו אני נמצא במקום מוכר ולא זוכר איך אני מגיע הביתה, לא זוכר את הדרך המוכרת.

 

  • שיפוט שגוי. מדובר על היכולת לנתח רמזים מהעולם החיצון; קמתי היום בבוקר, קיץ אבל השמים היו טיפה אפורים, לי זה נראה  ערפילי אז אני לבשתי סוודר.

  • בעיות של חשיבה מופשטת. למשל כאשר נפגעת היכולת להסביר תהליכים מורכבים כמו איך להגיע מנקודה א' לנקודה ב' או התהליכים שצריך לעשות בכדי להחליף צמיג ברכב.

 

  • הנחת דברים שלא במקומם ולא במקום הגיוני. לכולם קורה שפתאום לא זוכרים איפה שמנו את המשקפים כי הם בסלסלה ולא על השולחן, אבל להשאיר את המשקפים במקרר מרמז על אפשרות שישנה בעיה.

 

  • שינויים במצב הרוח או בהתנהגות. הרבה פעמים השינויים במצב הרוח באים לחפות על הקושי בזיכרון. מי שהיה פותח תשבץ כל בוקר במשך שנים לא יודה ויגיד, אני לא מסוגל, אלא יגיב בכעס כשמתערבים, או יפגין אגרסיביות שלא מאפיינת אותו.

 

  • שינויים באישיות.  פתאום מלהיות אקטיבי אדם הופך להיות פסיבי, או מאדם סבלני הוא הופך להיות אדם חסר סבלנות.לא מדובר בשינוי נוירולוגי, אלא בהשפעה נפשית, זו הדרך שאדם מתמודד עם איבוד היכולות שלו.

 

  • אובדן יוזמה. חוסר יכולת ומוטיבציה לעשות דברים שבעבר נהג לעשות כמו תחביבים או מטלות. מאחורי משפטים בסגנון "מה זה משנה" או "אני לא צריך" עשוי להסתתר למעשה חוסר יכולת.

 

המשפחה היא זו שרואה ראשונה את הבעיה

לדברי פרופ' יאיר למפל, מנהל המחלקה לניורלוגיה בבית החולים וולפסון, למשפחה הקרובה ישנה חשיבות רבה בגילוי מוקדם של המחלה. איך מאבחנים? "אנשים שנחשדים כחולי אלצהיימר נשלחים למבחנים קוגניטיבים וחוץ מאותם מבחנים ישנם חידושים שכוללים מיפוי מיוחד של המוח לגילוי מוקדם.

 

ישנן שיטות נוספות שיכולות להעיד על הבעיה כמו שינויים בנוזל עמוד השידרה ואפילו MRI של המוח יכול לתת רמז, אבל לאחרונה יש מחקרים שמצאו כי דווקא קרובי משפחה הם אלו שיכולים לדייק באבחון מוקדם של אלצהיימר".

למשל, מחקר שנערך באוניברסיטת וושינגטון שמצא כי בני משפחה וקרובים אפקטיבים יותר בגילוי מוקדם של המחלה ממבחני הזיכרון המקובלים. במסגרת המחקר נשאלו בני משפחה של אנשים בסיכון על בעיות בזיכרון וסימנים מקדימים לבעיות ביכולת השיפוט, תשובה חיובית לשני נושאים העידה על קיומו של אלצהיימר.

 

הסקר כלל שאלות בנושאי קבלת החלטות כלכליות, קושי בטיפול בעניינים פיננסים, אובדן עניין בתחביבים, שליטה בפעולות יומיומיות ובעיות שיכחה. תוצאות הסקר היו מתואמת עם אבחנות רפואיות כמו שינויים שניצפו במוח, אך היו מדוייקים יותר ממבחני הזיכרון הבסיסיים הנוגעים לאבחון המחלה.

 

"קרובים ובני משפחה, רואים את החולים באופן קבוע ויכולים להעיד על שינוים המתפרסים לאורך זמן ויכולים לתת תמונה כוללת ונכונה יותר", מסכם למפל.

 

תגובות (0)
הוסף תגובה