האם שימוש בבקבוק לתינוק גורם לעששת?

הסנאט במדינת ניו יורק מתמודד לאחרונה עם הצעת חוק חדשה: סימון אזהרה על אריזות של מוצרי תינוקות, בדיוק כפי שמסומנים קופסאות ואריזות של סיגריות. הטענה היא שכוסות שתיה לתינוקות, הנקראות כוסות אימון וכן בקבוקים, מהווים סכנה לשיני התינוקות והפעוטות. זו הפעם השנייה בשנתיים האחרונות שבית המחוקקים נאלץ להתמודד עם הנושא.

 

עוד בonlife:

 

את ההצעה יזם המושל הדמוקרטי, אנדרו קואומו, שקידם לא מזמן הצעה לנישואים חד מיניים בניו יורק –  והצליח. קואומו רואה בבקבוקים לתינוקות בעיה כיוון שלטענתו הם מעודדים את מגפת העששת. למרות הנוחות שהמוצרים החדשים מאפשרים להורים קואומו ותומכי ההצעה מאמינים שהורים חייבים להיות מודעים לבעיה שבשינה עם בקבוק ובהשפעות הארוכות של העששת על שיני הילד.

 

רופאי שינים מסבירים כי עששת אינה רק מחלה של ילדים בוגרים, הניזונים ממתקים, אלה יכולה לתקוף גם תינוקות ופעוטות. לדברי יוזמי ההצעה המוצרים המדוברים יוצרים מגפת עששת כיוון שיש יותר ויותר ילדים עם שינים פגועות ואין מודעות לנושא בקרב ציבור ההורים.

עששת השיניים של תינוקות (Baby Bottle Tooth Decay) פוגעת בשיני החלב בדרך כלל בלסת העליונה. הסיבה העיקרית לסוג עששת זו היא שימוש ארוך טווח בבקבוק המכיל חלב, תמ"ל, תה ממותק או כל משקה אחר ממותק. הסוכרים במשקאות משפיעים על כמות החיידקים ועל פעולתם בפה. תינוק או פעוט הישן עם בקבוק מחמיר את המצב.

 

העששת הנגרמת בשיני החלב יכולה לגרום לאובדן שיניים בגיל צעיר, לעיוותן ולהשחרתן. יש לכך השפעה לטווח ארוך, כיוון ששן חסרה משנה את מיקום שאר השיניים בפה ואת הרווח בין השיניים. לעששת יש השפעה גם על גדילת שיניים קבועות, שיכולות לגדול לא במקום, או נגועות בעששת.

 

"מה שנשאר מהשיניים הוא בדל שן שחור"

ד"ר מרק פלדמן, מנכ"ל האגודה לרפואת שיניים בניו יורק תומך בהצעת החוק החדשה ומסביר: "אני יכול להראות תמונות של ילדים שהולכים לישון עם בקבוק או כוסות אימון ומה שנשאר מהשיניים הוא בדל שן קטן ושחור".

לדברי פלדמן העששת יכולה להתפתח במספר מיקרים ולהופיע כבר בגיל חצי שנה, עם בצבוץ השן הראשונה. לפי ה-ADA  (האגודה האמריקאית לרפואת שיניים) העששת מתפתחת מסוכרים, שיכולים להימצא גם בחלב ואפילו לעבור דרך רוק, כאשר ההורה טועם את המזון של התינוק ומוודא שהוא לא חם מדי או מנקה את המוצץ בפיו. מדובר ביצירת מסלול חיידקי המוביל לעששת ולריקבון.

ד"ר רונן בורדובסקי, רופא שיניים לאסתטיקה דנטלית ושיקום הפה גם שותף לחששות מפני השפעת העששת על ילדים. מדובר לטענתו במחלת השיניים הנפוצה ביותר שפוגעת בעיקר בילדים ובצעירים וגורמת לאיבוד שיניים. בורדובסקי ממליץ לצחצח שיני ילדים החל מבקיעת השן הראשונה, או לפחות לנקות את השיניים הבוקעות.

 

רוב הילדים היונקים סובלים פחות מעששת כיוון שבחלב אם ישנם סוכרים שונים; אבל גם הם עלולים לפתח עששת, אם ההנקה היא לפי דרישה בלילות לאחר שבקעו שיניים.

לכן מומלץ לשמור על היגיינת פה גם להם ולנקות את השיניים החל מבקיעתן.

ד"ר בורדובסקי מסביר איך לבחור לילד מברשת שיניים

 

  • תנו  לילד לבחור את המברשת: יש חשיבות לתת לילד לבחור מברשת האהובה עליו, הדבר חשוב ביותר בבחירת מברשת שיניים לילדים הוא לגייס את רצון הילד. צריך שהילד יאהב את מברשת השיניים שלו וייהנה לצחצח שיניים בה. גם אם מדובר  בבחירת מברשת עם דמות מצוירת האהובה עליו או כל אלמנט זוהר.
  • יכולת אחיזה נוחה: ידי הילד הן קטנות ובמיוחד אצבעותיו ולכן יש לשים לב לכך שידית האחיזה של המברשת נוחה ובעלת חלק רך או גמיש שלא יעייף את יד הילד.
  • ראש המברשת: צריך שיהיה קטן ולא גדול מדי בכדי שיוכל להגיע לכל אזור בפה ושלא יגרום הרגשת מחנק – רצוי עד גודל 30.
  • מברשת חשמלית: קיימות מברשות שיניים חשמליות רבות לילדים, אין הדבר פסול אבל מומלץ לילדים מעל גיל 8 כיוון שהלחץ שהילד יכול להפעיל על המברשת יכול להיות חזק מדי ואף לפצוע את החניכיים.
  • משחות שיניים: חשוב מאד שיכילו פלואור ושיהיו ללא סוכר. גם אם הילד בולע את משחת השיניים תוך כדי צחצוח כי המשחה טעימה לו ומתקתקה, זו לא בעיה. חשוב שהילד ייהנה מהצחצוח ע"י שיפור הטעם.
  • אופן הצחצוח: בשונה ממבוגרים הרי שאצל ילדים הצחצוח הוא אופקי קדימה ואחורה ואין צורך בתנועות סיבוביות.
תגובות (0)
הוסף תגובה