איך תדעו אם אתם סובלים מתסמונת השיער המסריח?

הקיץ מביא איתו שלל דילמות חדשות, שמצטרפות לאלה שכבר מלוות אותנו לאורך כל ימות השנה: מצד אחד, יש גבול לכמה פעמים ביום אפשר להתקלח. מצד שני, אנחנו מזיעים במקומות שאפילו לא ידענו  שאפשר להזיע בהם ונדבקים לעצמנו לאורך היום.

 

עוד ב-Onlife

 

 אבל מסתבר שיש כאלה שמדיפים ריחות לא נעימים גם ממקומות שאינם בית השחי – כמו למשל מהשיער. תסמונת חדשה שהתגלתה זכתה לשם הבלתי סקסי בעליל, תסמונת השיער המסריח (smelly hair syndrome). הסובלים מהסינדרום נופלים קורבן לא רק לריחות מעיקים, אלא גם למבוכה גדולה שגורמת להם לצמצם את חייהם החברתיים למינימום ולשמור מרחק מכל מי שהוא בעל חוש ריח.

 

התסמינים הם שיער שמריח כמו "כלב רטוב", "ספוג ישן" או פשוט עובש, גם אחרי שחופפים אותו מספר פעמים. בבריטניה ובארה"ב כבר נעשים מחקרים כדי למצוא גורמים וטיפולים אפשריים לתופעה, שהיא רפואית בעיקרה.

הזעה מוגברת, שינוי הורמונאלי או גידולים סרטניים?

 ה"דיילי מייל" פרסם בשבוע שעבר מאמר מקיף אודות התסמונת  – ומתברר שכולנו יכולים ליפול לה קורבן. למעשה היא יכולה להתפתח לילה אחד ולהקים מאחז על ראשכם. הבעיה העיקרית בתסמונת השיער המסריח היא, שרק מעטים מודעים לקיומה והמומחים מתקשים להחליט ממה בדיוק היא נגרמת.

 

במאמר שפורסם ב"האפינגטון פוסט"  טען הכימאי פרי רומנוסקי שהגורם לבעיה יכול להיות פטרייה על הקרקפת, לרוב אותה אחת שגורמת להופעת קשקשים – מלסזיה. יש הטוענים שהיא תוצר של בלוטות החלב של השיער בקרקפת, שקולטות לתוכן ריחות כמו עשן של סיגריות, בישולים וזיהום סביבתי.

 

כשהן מפרישות שומן, הן מפריחות גם את הריחות. בנוסף, מכיוון שהקרקפת מצוידת גם בבלוטות זיעה, אלה מפרישות החוצה את הניחוחות שנקלטו בבלוטות החלב. מה שאומר, שאם אתם נוטים להזעת יתר והקרקפת שלכם שומנית, סביר שהשיער שלכם יסריח יותר.

 

בנוסף, ככל שהשיער שלכם עבה יותר, כך הוא יספוג יותר ריחות ואם אתם משתמשים בהרבה מוצרים לשיער, כמו קרמים ומוסים למיניהם, שגם הם שומניים, השיער שלכם יסריח.

אחד ההסברים הוא שהתופעה יכולה להיגרם משינויים הורמונאליים, שנובעים מסטרס. ההורמונים יגרמו לבלוטות החלב להפריש יותר שומן ולכן להסריח. במקרים נדירים, גם גידולים סרטניים עלולים לגרום לתופעה, והשיער יכול לשמש כאות אזהרה (אבל מדובר במקרים נדירים ביותר).

 

הרופאים לא מתייחסים ברצינות לתלונות

אחת הבעיות המרכזיות של התסמונת היא כי הרופאים מתייחסים לתלונות על שיער מסריח בזלזול ולא ממש מתייחסים לתופעה כאל בעיה רפואית – אלא כבעיה קוסמטית.

אם אכן הבעיה נגרמת בשל אותה פטרייה שגורמת לקשקשים – יש לכך פתרון פשוט. צריך להשתמש בסבון אנטי בקטריאלי כדי לשטוף את השיער. בנוסף, כדאי להימנע ממזונות שומניים במיוחד, שמעודדים את התפתחותה של הפטרייה.

 

כימאית קלינית נוספת שהתראיינה ל"דיילי מייל", גלן ליונס, מציעה פשוט לחפוף את השיער כמה שיותר, אפילו פעמיים ביום במקרה הצורך בשמפו עדין שלא יפגום בשיער: "ממש כמו העור, גם השיער מגיב היטב לחומרים כימיים שמנקים אותו. כדאי להימנע משימוש בקונדישנר ליד שורשי השיער, כי הפעולה הזו רק תעודד את השומנים שבבלוטות לעלות אל פני השטח".

תגובות (0)
הוסף תגובה