מוצרים אלרגניים – חברות המזון משחקות בחיים שלנו

לפני כשבועיים הזדעזעה המדינה ממותה הטרגי של חן אפרת ז"ל, שאכלה ממרח שוקולד ואגוזים שאליהם הייתה אלרגית. מדינה שלמה גילתה שיש מי שעלולים למות גם ממרח שוקולד או מוצרים ומאכלים "תמימים למראה". ביניהם חטיפים שונים, דגני בוקר, קרטיבים ואחרים.

 

עוד ב-Onlife:

 

 

בישראל לא נערך מעולם מחקר מקיף, כך שלא ידוע מהו מספרם המדויק של הסובלים מאלרגיות למזון. עם זאת, לפי הערכות שונות, המתבססות על נתונים שמגיעים מחו"ל, משערים כי מדובר ב-8% מהילדים וב-2% מהמבוגרים. המאכלים ש"מככבים" ברשימת האלרגנים הם אגוזים, בוטנים, חלב, סויה, ביצים, שומשום, סלרי ודגים. 

"יכולה להתפתח תגובה קיצונית"

"אלרגיה למזון היא רגישות של המערכת החיסונית לסוגי מזון מסוימים, שגורמת ליצירת נוגדנים שתוקפים את הגוף וגורמים לתגובות מיידיות", מסביר פרופ' שמואל קיויתי, מנהל היחידה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב)"אצל חלק מהאלרגיים יכולה להתפתח תגובה קיצונית כמו ירידה בלחץ הדם, בצקת בלשון, בדרכי העיכול או בדרכי הנשימה, שתהיה מלווה בהתכווצות שרירים ולהפרעה באספקת החמצן לגוף".

 

התופעות המבהילות האלה, או בשמן המקצועי – תגובות אנפילקטיות עלולות לסכן חיים. זה בדיוק מה שקרה לאפרת חן, ז"ל, שגם סבלה מאסתמה.  

 

"את הבן שלי אפשר להרוג בשנייה", הסבירה שלומית רדר, אם לילד בן 10 האלרגי לאגוזים ולבוטנים ויו"ר עמותת יהל למען הסובלים מאלרגיות, "זה פחד אלוהים, כאילו שפדופיל מסתובב בשכונה שלך. במצב כזה הרי שכל אמא הייתה אוסרת על הילד שלה לצאת ולשחק בחוץ. אני לחוצה בכל פעם שהוא יוצא החוצה, מתארח אצל חברים או משתתף במסיבת יום הולדת" . 

היצרנים מכסת"חים כדי להימנע מתביעות

כדי לשמור על בריאותם, לא נותר לסובלים מאלרגיות אלא להימנע בכל דרך ממאכלים המכילים את האלרגן שאליו הם רגישים. לשם כך, חשוב שיתוף הפעולה מצד יצרניות המזון שלכאורה יכולות לפתור את המצב באמצעי פשוט – פירוט המרכיבים של המוצר.

 

אלא שגם זה לא מספיק. לדברי רדר "לא בכל ממרח שוקולד יש אגוזים, כך שלא אמורה להיות בעיה, אבל מכיוון שיש יצרנים שמייצרים באותה המכונה שבה מכינים גם מוצרים אחרים, יכול להיווצר מצב שבו שוקולד ללא אגוזים "מזוהם" באלרגן".

המצב שונה בסוג מסוים של שוקולד למריחה, שנחשב בטוח לשימוש משום שהוא משווק גם באוסטרליה. מדינה שבה קיים תקן מחמיר המחייב את היצרנים לציין על האריזה את המלים  'NUTS FREE'. גם מוצרים שמיובאים מארצות הברית נחשבים בטוחים, בזכות התקנים המחייבים שם. אבל לדברי רדר בישראל לא טורחים לציין זאת על האריזות של מוצרים אחרים.  

 

התקן הישראלי מחייב את היצרן לפרט את מרכיבי המזון, אבל אחרי שורה של תביעות משפטיות של אלרגיים שניזוקו נגד היצרניות, החליטו החברות לנקוט שיטה של סימון אזהרה – גם כשלא קיים סיכון אמיתי, כדי להתנער מכל אחריות לתוצאות הצריכה, אם כלל יהיו כאלה. בשל כך, על רבים בין מוצרי המזון מופיע כיתוב גורף שלפיו הם "עלולים" או "עשויים" להכיל אלרגנים.

אז מה עושים?

לדברי עו"ד עדי ניב יגודה, מומחה למשפט רפואי, "כשרוכשים מוצרים בסופרמרקט יש אפשרות ויכולת בקרה ובחירה של המוצרים שרוכשים". את שלומית רדר האמירה הזו לא לגמרי מרגיעה: היא נוהגת להתקשר ליצרניות כדי לוודא שהמוצרים שרכשה אינם מכילים בשום אופן או כמות את האלרגן שאליו רגיש בנה – וממתינה לכך שישראל תאמץ את תנאיו המחמירים של התקן האמריקני בנושא האלרגיות.

 

ניצנים ראשונים של עשייה ושינוי, אחרי מותה של אפרת, כבר באים לידי ביטוי בשטח. במשרד הבריאות עמלים על תכנית שתחייב סימון בולט של אלרגנים על חפיסות מוצרי המזון. נוסף על כך, הוגשה הצעת חוק המבקשת לחייב בעלי מסעדות לסמן מרכיבים אלרגיים בתפריטים.

ומה מצאנו בשטח?

 

המוצר שנבדק – שוקולד

שוקולד לבן של "עלית" –  בחלק האחורי של האריזה אזהרה שהמוצר עשוי להכיל עקבות מזעריים של בוטנים, אגוזים, שומשום וביצים.

שוקולד מריר של "שופרסל" –  מכיל סויה ואזהרה שעשוי להכיל עקבות חלב, אגוזים ובוטנים.

 

המוצר שנבדק – דגני בוקר

קורנפלקס "תלמה" – פתיתי תירס קלויים. על האריזה יש אזהרה גדולה ובולטת שהמוצר עלול להכיל שומשום, שקדים, אגוזים ולציטין סויה.

קוקומן של "תלמה" –  בטעם  שוקולד וניל, מכיל חלב וסויה. על האריזה מופיע כיתוב בולט שעלול להכיל אגוזים, שקדים וסויה.

קורנפלקס של "קלוגס" –  על האריזה מופיע פירוט של המרכיבים בלבד. יש גם ציון שהמוצר מכיל גלוטן. חשוב להדגיש: גלוטן מזיק לחולי צליאק ואינו מוגדר כאלרגן.

קוקופופס של "קלוגס" – על האריזה מופיע פירוט של המרכיבים בלבד. יש גם ציון שהמוצר מכיל גלוטן.

 

המוצר שנבדק – ממרחי שוקולד

ממרח שוקולד "עלית" –  מכיל אבקת חלב ואזהרה שעלול להכיל עקבות מזעריים של אגוזים, בוטנים, שומשום וביצים.

ממרח שוקולד "השחר" –  מצוינים אך ורק המרכיבים, אין אזהרה לאלרגיים.

ממרח אגוזי לוז "נוטלה" – אין התייחסות לאלרגיים. לא מצוינת אזהרה נוספת על הימצאות אגוזים במוצר.

 

המוצר שנבדק – גלידות

קרמרייה של "נסטלה" –  וניל עוגיות: מכיל חלב, כיתוב קטן שעשוי להכיל אגוזים, בוטנים, שקדים, שומשום וביצים.

קרמיסימו של "שטראוס" –  וניל גורמה: מכיל חלב וביצים. גם כאן בחלק התחתון של האריזה מצוינים המרכיבים של גלידה נוספת שבהם דווקא עשויים להיות אגוזים, שקדים ובוטנים.

קרטיב לימון אננס של "נסטלה" – מוצר שלפי מרכיביו לא אמור להכיל כל אלרגן. בצידי האריזה מופיעה אזהרה שהמוצר עשוי להכיל עקבות אגוזים, בוטנים, שקדים, שומשום וסויה.

קרחונים של  "שטראוס" –  מצוינים רק המרכיבים.

 

המוצר שנבדק – חטיפים מלוחים

תפוצ'יפס קידס של "עלית" – למרות שבחומרים המרכיבים אין כאלה שיכולים להחשב כמזיקים לאלרגיים, מופיעה האזהרה שהמוצר עלול להכיל עקבות מזעריים של בוטנים, סויה וחלב.

תפוצ'יפס של "עלית" –  אזהרה שעשוי להכיל עקבות מזעריים של בוטנים וסויה.

צ'יפס תפוחי אדמה של "שופרסל" – מפורטים רק החומרים שמרכיבים.

פרינגלס – אין אזהרה לאלרגים.

במבה של "אוסם" – אזהרה גדולה שהמוצר מכיל בוטנים.

 

המוצר שנבדק – ופלים ועוגיות

באפלות של "עלית" בטעם שוקולד – למרות שברשימת החומרים לא מופיעים כאלה החשודים כאלרגנים, מופיעה אזהרה שהמוצר עשוי להכיל עקבות מזעריים של שומשום, ביצים, בוטנים, אגוזים וחלב.

ואפלים של "שופרסל" –  אזהרה שהמוצר עשוי להכיל עקבות של בוטנים, אגוזים ושומשום.

אגו, אצבעות ופל אגוזים של "כרמית" – מלבד אגוזים, מופיעה אזהרה שהמוצר מכיל חלב, אגוזים, וסויה ומיוצר במפעל בו מיוצרים שקדים, בוטנים ושומשום.

פטיבר של "אוסם" – מודגש בכיתוב גדול שמכיל חיטה וסויה.

עוגיות שוקוציפס של "אוסם" – מודגש בגדול שהמוצר מכיל חיטה, סויה ואגוזים ועשוי להכיל גם ביצים.

.

 

תגובות (0)
הוסף תגובה