השמנת ילדים: סדנאות להתמודדות על המשקל

הצטרפו למועדון יולדות שיבא בייבי בפייסבוק

 

השמנת ילדים הינה אחת הבעיות הבריאותיות בעולם המודרני. שפע האוכל ובמקביל זמינות המזון המעובד שינו את הרגלי התזונה של המשפחה הישראלית וגרמו לעליה בהשמנת ילדים ובני נוער.

 

השמנה הפכה למגפה בעולם המפותח והיא כוללת מבוגרים וילדים. כיום על פי הערכות עולמיות 18 מיליון ילדים שגילם פחות מ 5 נחשבים לשמנים, בעולם. ישראל לא נמצאת מאחור מבחינת נתונים

 

חשוב להבין שיש סיכוי שילדים שמנים יהפכו למבוגרים שמנים ויסבלו מעבר להשמנת יתר גם מבעיות בריאותיות שונות. כבר עכשיו ניתן לראות עליה באחוז הילדים החולים בסוכרת וסובלים מכולסטרול גבוה ומחלות נוספות הנובעות מעודף משקל חריג ומאורח חיים לא בריא.

 

יעל שטנגר-זקM.A   בדרמה תרפיה,מנהלת הסדנאות לטיפול בהשמנת יתר בבית החולים שיבא תל השומר, מסבירה שכדי להתמודד עם שהשמנה אצל ילדים ובני נוער כדאי לשלב הסברים עם פעילות גופנית. הסדנאות הנערכות במרכז הרפואי שיבא, באות לתת מענה לילדים ולבני נוער הסובלים מהשמנה, בגישה משלבת ספורט, תזונה ודרמה תרפיה. לטענת שטנגר- זק יש חשיבות לשילוב הדברים ולהקפדה על אורח חיים בריא.

 

אימון ספורט: חשוב שהילדים יהנו מאימון ספורט המשלב משחק וחוויה לצד עבודה על סבולת לב ריאה, זריזות, קוארדינציה וכוח. אל תתפשרו על מדריך כושר מוסמך שהוכשר לעבודה עם ילדים ומתבגרים ומנחה את הילדים, בין השאר, כיצד לשלב ספורט בחיי היום יום. 

מפגש דרמה תרפיה: שעושה שימוש בטכניקות מעולם המשחק והתיאטרון במסגרת התהליך הטיפולי. בבסיס הטיפול עומדת התפיסה כי הדמיון והפנטזיה, שבהם הכול אפשרי, הם מקום שבאמצעותו אפשר לשנות דרכי חשיבה והתנהגות ולהתמודד בצורה כנה ואמיתית עם חוויות הגורמות למצוקה נפשית.

 

דרמה תרפיה יעילה ביותר כטיפול בהשמנת יתר מאחר שבשנים האחרונות אנו מזהים יותר דפוסים של אכילה רגשית. במפגשים לומדים לזהות את ההקשר הרגשי לתחושת הרעב ולאכילה. מתי אני רעב: כאשר אני עצוב? מתוח? שמח? משועמם? מה גורם לי להרגיש כך?

 

לאחר הפנמת המודעות לומדים הילדים לנתק את התחושות האלו מהאוכל ולתת להן מענה בדרכים אחרות. עוד ידוע כי הסובלים מהשמנה נאלצים להתמודד בו זמנית מול חזיתות רבות, בהן החברה והחברים, ההורים ובני המשפחה ובעיקר מול עצמם. ההתמודדויות הללו לא פשוטות ולא תמיד ניתן להן המענה הרצוי.הקבוצה מספקת מקום ואווירה תומכת לשיקוף תחושות אלה והתמודדות בריאה ונכונה עמן.

 

מפגשי הדרמה תרפיה מועברים על ידי מטפלות מוסמכות בדרמה-תרפיה, בעלות תואר שני בטיפול בהבעה ויצירה, עם ניסיון רב בהנחיית סדנאות לילדים ובני נוער עם השמנת יתר.

 

מפגש תזונה: לפי גישתנו, הטיפול בהשמנת יתר בילדים אינו מתמקד בדיאטה. להפך. אנו מנסים להימנע משימוש במושג זה ומיצירת חסכים שרק מגבירים את הנזק לטווח הארוך. כמו כן, יש לזכור כי תהליך גדילה תקין של הילד חשוב יותר מגוף רזה, ואין לפגוע בו בשום אופן. יש לזכור שבקרב ילדים המטרה היא לא תמיד ירידה במשקל.

 

לעתים, אם עודף משקלו של הילד אינו גדול, אפשר להביאו לידי השינויה רצוי על ידי הקניית הרגלי אכילה נכונים יותר ושמירה על המשקל הקיים (אשר הופך לתקין כאשר הילד גדל וצומח לגובה). מפגשי התזונה מתקיימים בדרך חוויתית, ובמהלכם לומדים הילדים את החשיבות באכילת מזון בריא ובמציאת תחליפים מגוונים ועוברים תהליך של הקניית כלים ו"חינוך מחדש" לאכילה בריאה ואופטימלית.

אחת הסיבות להשמנה היא העדר ארוחות מסודרות ומשותפות במשפחה.בעידן הנוכחי רובנו עובדים עד שעות מאוחרות וכאשר אנו חוזרים הביתה עייפים, אנו מוותרים לרוב על ארוחה משפחתית מסודרת ומעדיפים לנשנש תוך צפייה בטלוויזיה או מול המחשב. התוצאה היא שגם אנחנו וגם ילדנו "מפספסים" אכילה נכונה ומסודרת ואינטראקציות משפחתיות.

 

מחקר שבחן 17 מחקרים, ונאספו בו נתונים על 182,836 ילדים ובני-נוער התייחס לנתונים שנגעו להשמנה, צריכת מזון, הרגלי אכילה והפרעות .

 

החוקרים מצאו, כי ילדים ובני-נוער שאכלו ארוחות משפחתיות לפחות 3 פעמים בשבוע נטו  ב-12% פחות לסבול מהשמנה. ילדים ובני נוער שלא אכלו ארוחות משפחתיות קבועות הראו נתונים מדאיגים: 20% מהם אכלו יותר מזונות לא בריאים, ו 35% נטו להפרעות אכילה.

בריגי'ט כוכבי, ראש צוות דיאטניות ילדים, מתמחה בהשמנת ילדים והפרעות אכילה בית חולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, מרכז הרפואי שיבא, תל השומר: "ארוחה משפחתית היא מפגש משפחתי סביב שולחן אוכל, כלומר מעבר לאכילה , קיימת דינאמיקה משפחתית: תקשורת ,שיתוף פעולה, סמכות, גבולות, גיבוש  בין כל בני המשפחה. האכילה משותפת זו מובילה ליחסים תקינים ובריאים של כל המשפחה".

 

"הארוחה המשפחתית היא הזדמנות, כמעט היחידה, ללבן ולדבר על נושאים שונים וככל שהמנהג הזה ישתרש בילדים מגיל קטן, סביר שהם ימשיכו בכך גם כשיגדלו".

 

כוכבי טוענת שבאמצעות הארוחה המשותפת ניתן להורים להנחיל הרגלי אכילה נכונים לילדים, בעיקר על ידי מתן דוגמא אישית (לדוגמא אכילת פירות וירקות). הקניית עקרונות תזונה נכונה בגיל צעיר מעלה את הסבירות שהרגלי אכילה שנרכשו בגיל הילדות ימשיכו ויעוצבו גם במהלך החיים הבוגרים, בעיקר כאשר הורים משמשים מודל חיובי לשמירת על אורח חיים בריא ולמניעת השמנה.

 

למה לאכול ביחד?

  • ארוחה משפחתית מעודדת את הרצון לאכול אוכל בריא.
  • מאפשרת ויסות נכון של קצב האכילה וזה משפיע על צריכה כמותית נכונה של המזון, בניגוד לאכילה מול טלוויזיה או מחשב שמאופיינת לרוב באכילת כמויות לא מבוקרות של מזון עקב חוסר יכולת לחוש תחושות פיזיולוגיות וטבעיות של רעב ושובע.
  • האכילה המשותפת מאפשרת גם התנסות במזונות חדשים וידוע שילדים שרגילים לאכול בארוחות משותפות נוהגים להיות פחות בררנים בסוגי המזון שהם צורכים.

 

 

הרשמה לסדנאות

0528-523109

תגובות (0)
הוסף תגובה