מלבד איבר המין – מהו האיבר הכי ארוגני אצל נשים

איפה מסתתר האזור שאחראי על הסקס במוח שלך? מחקר חדש הראה  בפעם הראשונה את אזורי המוח האחראים על גירוי הדגדגן, צוואר הרחם, הנרתיק והפטמות.

 

עוד ב- Onlife

הצוות בראשות בארי קומיסרוק, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת רותג'רס,  חקר 11 נשים שהתבקשו לגרות את הדגדגן, הנרתיק וצוואר הרחם שלהן במו ידיהן או באמצעות אבזרי סקס, בה בעת שפעילות המוח שלהן נסרקה באמצעות דימות תהודה מגנטית – MRI.

 

כבקרה, החוקרים מיפו את אזורי המוח שהופעלו בתחושה מהיד, הרגל והפטמות. "היד וכף הרגל היו בדיוק היכן שהמפה הקלסית (שנחקרה כבר בשנות ה-50) מראה אותם, ואילו הפטמה שקיבלה גירוי עצמי השתקפה באזור החזה, אבל בנוסף, ראינו הפעלה באזור הגניטלי" (של איברי המין).

 

החוקרים לא ציפו שהתחושה מהפטמות תגרום לריגוש במוח באותו אזור, ממש בסמוך לאזורים המגיבים לגירוי גניטלי. אבל עכשיו, לדברי  קומיסרוק, "זה עשוי להסביר מדוע הפטמות הן אזורים רגישים לגירוי מיני באשה", הוא אומר.

מיפוי האזורים האירוטיים במוח

ד"ר רפי חרותי, מומחה ברפואה שיקומית ומטפל מיני מוסמך, מנהל היחידה לבריאות מינית במרכז רפואי 'רעות' אומר כי "המחקר לא בדק השפעה אירוטית של איברים, אלא מיפה אזורים הנחשבים אירוטיים (נרתיק, דגדגן, פטמות) במוח.

 

"זה לא בהכרח אומר שאותן 11 נשים שהשתתפו במחקר חוו את המגע כאירוטי, כלומר בעל משמעות מינית, ואולי אף להפך – ייתכן שדווקא בגלל מסגרת המחקר, שנערך בתוך מכשיר MRI  כשעיניים זרות צופות בהן, לא היה למגע שום הקשר אירוטי".

 

ד"ר חרותי מסביר כי הממצא הכי מפתיע בכל המחקר, היה מיקום הפטמה. לממצא הפטמה ישנם שני הסברים אפשריים. האחד מיוחס לעובדה שגירוי הפטמה שחרר אוקסיטוצין, ההורמון שמשוחרר בשעת אורגזמה, היקשרות והנקה, הגורם גם להתכווצויות הרחם. גירוי הפטמות עשוי, אפוא, לגרום באופן עקיף גם לגירוי אברי המין ואי לכך להפעלה באותו אזור במוח.

 

ההסבר השני, הוא שהקשר בין הפטמות למוח הוא ישיר; ייתכן שהמסלולים החושיים מהפטמות נפגשים בקליפת המוח עם אלה מאברי המין, ומגרים בעת ובעונה אחת תאים באזור אחר במוח המייצר אוקסיטוצין.

 

קומיסרוק לא חקר האם הפטמות של גברים קשורות לאותו אזור במוח כפטמות של נשים. לגברים, כידוע, אין רחם, או צוואר רחם, ואם גם הפטמות שלהם מוליכות לאזורים הגניטליים במוח, זה עשוי להצביע על קשר ישיר.

 

"לקשרי הגומלין בין מרכזים שונים במוח חשיבות רבה", אומר חרותי, "וכך אותו מגע יפורש באופן שונה על סמך הסיטואציה. לדבריו, "מגע באזור אירוגני מאפשר להגיע לעוררות מינית גבוהה. הפטמות הן כנראה במקום משני לאיברי המין, אך יש איברים אירוגניים נוספים, דוגמת העורף, כפות הרגליים, הירכיים וכן הלאה. אצל הגברים בדומה לנשים, הפטמות עשירות בקצות עצבים, הגורמים בהן לרגישות גבוהה למגע.

 

"אגב, בקרב נשים קיים גורם משפיע נוסף – המחזור. בשבועיים הראשונים למחזור רגישות הפטמות גבוהה יותר ואז היא הולכת ופוחתת עד לסיומו. סוגי מגע וגירוי שונים על פי הטעם, וביניהם ליטוף, ליקוק, נישוק, ועיסוי של הפטמות או של כל השד יעצימו את הרגישות וההנאה בחוויה המינית".

שאלה של הקשר

לא מפתיע שהדגדגן, צוואר הרחם, הרחם והנרתיק ממופים לנקודות מובחנות במוח, לא רק בגלל שנשים מדווחות על חוויות שונות בתגובה לגירוי אזורים אלה, אלא גם משום שאותם איברים עושים שימוש בעצבים נפרדים כדי להוליך את האותות למוח.

 

"קיימים ארבעה עצבים שונים, כך שאין הם יכולים כולם להוביל לאותה נקודה", אומר קומיסרוק. זה עשוי להבהיר מדוע נשים מתארות חוויות אורגזמה מסוגים שונים בעקבות גירוי בדגדגן או בנרתיק.

 

אבל מה שהופך את התחושה לאירוטיקה נותר בגדר מסתורין. קומיסרוק שם לב שלדעת רבים, גירוי בכפות הרגליים, למשל, הוא אירוטי. אולי משום שהאזור הקשור לתחושה מאברי המין נמצא בסמוך לזה הקשור לכף הרגל.

 

ד"ר חרותי מסביר  כי במחקר זה מיפו למעשה, את אזור הקלט הראשוני במוח, אך לאזורים אחרים במוח, דוגמת המערכת הלימבית (הקשורים בפירוש הסיטואציה וההתנהגות) יש חשיבות גבוהה לפרשנות הסופית של אותו מגע.

 

"היום ידוע שהמוח אינו רק מרכז קלט של מידע, אלא בעיקר מסנתז ומפרש את המידע, לאחר שהוא עובר דרך תחנות רבות. כלומר, המגע עשוי לגרום לתחושות שונות בהתאם לסיטואציה – ארוטית, משעשעת, נינוחה, מלחיצה, מאיימת וכדומה.

 

"על מנת למקסם את החוויה וליהנות יותר בעת מגע מיני, חשוב להפעיל את כל החושים: מגע, ריח, שמיעה, טעם וראייה כיד הדמיון הטובה", מסביר ד"ר חרותי, "למשל, שימוש במוסיקה המעוררת זיכרונות נעימים ומשרה אווירה רומנטית, או נר ריחני ישדרגו את ההנאה של שני הצדדים. חשוב לגוון ולשנות כדי לרענן את  הסיטואציה הרגילה, המוכרת והשחוקה".

תגובות (0)
הוסף תגובה