הרעלת מים? יש דבר כזה

שתיית מים היא הדבר הבריא ביותר, כך הרגילו אותנו לחשוב, אבל מסתבר ששתיה מרובה מדי גורמת להרעלת מים מסוכנת. בשבוע שעבר הגיע תינוק בן כשנה וחצי ה למרכז הרפואי 'וולפסון' במצב רפואי המוגדר כ"הרעלת מים". לאחר ביצוע מספר בדיקות דם ומבירור עם הוריו, התברר לרופאים כי התינוק נהג לשתות כ-2 ליטרים של מים בכל יום, בנוסף להזנה הרגילה שלו במהלך היום שהיא ברובה נוזלית.

 

  עוד בonlife:

 

מדובר בכמות גדולה במיוחד של נוזלים – פי 3 מהכמות המקובלת לגילו של התינוק ולמשקלו – 12 ק"ג. רופאיו של התינוק ב'וולפסון' הסבירו כי הדבר גרם לדילול של הנתרן בדמו של התינוק ולכן מסוכן.

 

הרעלת מים נוצרת כתוצאה משתיית כמות גדולה של מים שלא מכילים נתרן, לדוגמא מי ברז, בזמן קצר. כתוצאה מכך חלה ירידה בריכוז הנתרן בדם, ונוצרת עלייה בכמות המים בתאי המוח. מדובר בתהליך מסוכן שפוגע ברקמות בגוף עד הרס שלהן.

 

קשה לראות סימפטומים מובהרים בשלב הראשון של ההרעלה, מלבד בחילה וכאב ראש. בהמשך כוללים הסימפטומים בצקת מוחית, פרכוסים ותרדמת, ועלולים לגרום למוות.

פרופ' אילן דלאל, מנהל חדר מיון ילדים במרכז הרפואי וולפסון: "התינוק הגיע אלינו לחדר המיון בוולפסון במצב של פרכוס. ביצענו לו מספר בדיקות, שבמהלכן נמצא כי מרכיב הנתרן בדמו נמוך מאוד, הרבה מתחת לרמה הבסיסית. עם זאת, מבדיקות נוספות שערכנו לתינוק, נמצא כי הוא אינו סובל מבעיה רפואית כלשהי. כאשר ניהלנו שיחה עם ההורים, נודע לנו כי התינוק נוהג לשתות כמויות גדולות מאוד של מים ביחס לגילו ומשקלו – פי 3".

איך יודעים כמה מים צריך לשתות, בעיקר במדינה חמה בה הפחד הגדול של הורים הוא מהתייבשות. ורד יפה חאיק דיאטנית קלינית מסבירה:

 

"תינוקות הניזונים מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) ניתן לחשב את כמות הנוזלים אותה הם צורכים. החישוב הכללי הוא 120-150 מ"ל לק"ג גוף. עד השלב בו התינוק ניזון מהנקה בלבד או תמ"ל אין צורך להוסיף מים לתפריט. המלצות משרד הבריאות מציינות כי יש להציע מים לתינוק כבר בשב הטעימות"

"אין ספק כי מים הם הבחירה הטובה ביותר. חליטות תה למיניהן אינן מוכחות כבטוחות לקטנטנים, גם שתיה מתוקה מהווה בעיה".

 

כמה לשתות?

גילי 3-1 שנים זקוקים לכמות של כ-4 כוסות מים ביום.

גילי 8-4 שנים זקוקים לכמות של כ-5 כוסות מים ביום.

גילי 13-9 שנים זקוקים לכמות של כ-7-8 כוסות מים ביום.

גילי 18-14 שנים זקוקים לכמות של כ-8-11 כוסות מים ביום.

מבוגרים (שימו לב שלא מדובר על נשים בהריון) זקוקים לכמות של כ-9-13 כוסות מים ביום.

תגובות (0)
הוסף תגובה