הפרעות שינה: למה נשים סובלות יותר?

שנת לילה טובה הינה חשובה וחיונית הן לבריאות הפיסית והן הנפשית, ועדיין 10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלות מהפרעת השינה, כשהשכיחה ביותר היא  האינסומניה (קושי בהירדמות או קושי בשמירה על רצף שינה או התעוררות מוקדמת או שינה לא מרעננת).

 

עוד ב- Onlife

 

באופן כללי, נשים מתלוננות יותר מגברים על הפרעות שינה. שכיחות ההפרעה גדולה יותר בנשים ביחס של 3:2. התלונות גוברות עם הגיל ובעיקר בסביבות הגילאים שבין 50 -64 ולעיתים אף מוקדם יותר.

 

אחת מהידיעות ההולכת ומתגבשת עם השנים, היא ההשפעה של השוני הביולוגי הקיים בין גברים לנשים, כגורם להבדלי המגדר לגבי השינה. שינויים דינמיים בהורמוני המין קיימים לאורך חיי האישה לאורך החודש, במהלך הריון לאחר לידה, ולקראת תום מחזור הווסת.

 

השינויים החלים על הורמוני השחלה (אסטרוגן ופרוגסטרון) המופרשים לאורך החודש משפיעים, הן על הטמפרטורה במהלך היממה והן על איכות השינה ושלבי השינה השונים במהלך שנת הלילה.

 

אבל האם כלל השינויים ההורמונליים באישה אכן מביאים לשינויים במבנה השינה באישה?

איכות השינה משתנה במהלך החיים

  • במהלך המחזור החודשי

במחצית הראשונה של המחזור (שלב פוליקולרי) עד לביוץ, יש עלייה בכמות שנת החלום. בשלב השני של המחזור (שלב הלוטאלי) בעיקר מספר ימים לפני המחזור, קיימות תלונות על הפרעות שינה, בעיקר: אינסומניה, יקיצות מרובות, עייפות במשך היום. לעתים לילה לפני הגעת הדימום, קשה לישון ואחרי הגעת הדימום השינה מסתדרת.

 

  • במהלך ההיריון

ישנה עלייה הדרגתית ברמות הורמוני אסטרוגן, פרוגסטרון ופרולקטין. במקביל יש עלייה בכמות התלונות על שינה ירודה. התלונות מתחילות כבר בתחילת ההיריון ומתגברות עם העלייה בגיל ההריון. חלק מהפרעת השינה קשורה גם לתכיפות במתן השתן, ועם התקדמות ההיריון, לכאבים ולקושי למצוא תנוחה מותאמת לשינה.

 

  • לאחר הלידה

הפרעות שינה לאחר הלידה ברובן אינן קשורות לשינויים ההורמונאליים, אלא להסתגלות לשעות האכלה והשינה של התינוק. ב- 15 אחוזים מהנשים יכול להתפתח דיכאון לאחר הלידה, שאחד מהסימפטומים השכיחים ביותר הוא הפרעת שינה מסוג אינסומניה.

 

גם הסיבות לדיכאון לאחר לידה הן רבות ובחלקן קשורות לרגישות לשינוי ההורמונאלי. כאשר אישה לאחר לידה איננה מסוגלת לישון בלילה, גם אם התינוק ישן , יכול להיות שמדובר בתחילתו של דיכאון או חרדה.

  • גיל המעבר

כ-41 אחוזים מהנשים יסבלו מאינסומניה כחלק מסימפטומים הקשורים להפסקת פעילות השחלות. ופעמים רבות זה יכול אחד הסימנים הראשונים לתחילתו של גיל המעבר. אינסומניה, בניגוד לגלי חום, הוא סימפטום פחות מוכר, אך שכיח ויכול להופיע עדיין כשמחזור הווסת תקין, בגילאים  צעירים יותר .

 

היות שגם מלטונין (הורמון השומר על מחזור השינה והעירנות ) יורד עם הגיל , שיפור שינה בגיל זה יכול להיעשות ע"י הוספת מלטונין (כמו הסירקדין). בנוסף, אינסומניה בגיל המעבר יכולה להיות גם כחלק ממצב כללי של דיכאון  או כתוצאה של קיום גלי חום הגורמים ליקיצות תכופות בלילה.

הסיבות – לא רק פיזיולוגיות

לא תמיד קיים קשר בין הדיווחים הסובייקטיביים להפרעת השינה, לממצאים האובייקטיביים במדדי השינה למיניהן. לכן יש גם להתבונן על אספקטים פסיכולוגים חברתיים ,שגם להם יש מקום במגדר הנשי.

 

גם ריבוי התפקידים  שיש לנשים כיום, עלול להשפיע לרעה על איכות וכמות שינה. גם שינויים בחיים – כמו יציאה לגמלאות והתרוקנות הבית, המביאים עמם שינוי חד – יכולים להשפיע על השינה.

 

הכותבת היא פסיכיאטרית לבריאות האישה

תגובות (0)
הוסף תגובה