סרטן השד: מה אתם באמת יודעים עליו?

חודש אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן,  מאובחנות בישראל מדי שנה כ – 4000 נשים כחולות בסרטן שד.

 

 בישראל (כמו גם באירופה), כ – 25 אחוזים מהמאובחנות הן בגיל 50 ומטה ( כשישה אחוזים מתחת לגיל 40). מכך ש- 75 אחוזים מהנשים החולות בסרטן שד הן מעל גיל 50.  אחת מכל 8 נשים תאובחן עם סרטן שד במהלך חייה עד גיל 80.

 

עוד ב- Onlife

עם זאת, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעשור האחרון חלה בישראל ירידה בשיעורי התמותה מסרטן השד: מ- 22.6 אחוז מהנשים שנפטרו מכלל הנשים שאובחנו בשנת 1998 ל- 17.4 אחוז מהנשים שנפטרו מכלל הנשים שאובחנו בשנת 2009, כלומר מדובר בירידה משמעותית של כ- 30 אחוזים.

 

אולם הבעיה הכי גדולה בסרטן השד כמו בכל סודי הסרטן האחרים, היא חוסר הידע שלנו לגבי הסימפטומים, האבחון והטיפול. אז מה אנחנו באמת יודעים או חושבים שאנחנו יודעים?

1. סרטן שד- מחלה של נשים בלבד.

לא נכון.

 

באופן ברור, סרטן שד מופיע בעיקר אצל נשים. עם זאת, המחלה מוכרת היטב גם אצל גברים, שעשויים להגיע עם גידול בשד בשלב מתקדם בשל חוסר מודעות לנושא. כאשר סרטן שד מתפתח אצל גבר, יש מקום להפנותו לבדיקה גנטית .

 

 

2. סרטן שד הוא עניין של גורל / גנטיקה, ואין אפשרות להפחית את הסיכוי להופעת המחלה.

לא נכון.

 

מחקרים רבים הוכיחו שאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, הקפדה על משקל תקין וצריכה נמוכה של משקאות אלכוהוליים, מפחיתים את הסיכוי להופעת סרטן שד באופן משמעותי.

 

 

3. סרטן שד לא כואב.

נכון חלקית.

 

לגבי נושא הכאב בשד קיימים מיתוסים נוגדים. מצד אחד, קיים מיתוס שאם הגוש בשד כואב – זה לא יכול להיות סרטן, ומצד שני נשים מודאגות מכך שהן חשות כאבים בשד .

 

כאב בשדיים היא תופעה שכיחה מאוד אצל נשים, ובעיקר בגיל בו קיים עדיין המחזור החודשי. הכאב מופיע בעיקר סביב ימי הווסת. על פי רוב מדובר בתופעה נורמלית שאינה מעידה על חולי. יחד עם זאת גידולים מסוימים בעיקר כאלה החודרים לעצבים עשויים לגרום לכאב.

4.  כל סוגי הסרטן הם אלימים באותה מידה.

לא נכון.

 

ניתן כיום לאפיין את הסוגים השונים באמצעות בדיקות מולקולאריות וגנטיות מתקדמות ולהציע טיפול מתאאים. האונקולוגיה המודרנית מתייחסת אל סרטן השד כשם כללי למחלות רבות בעלות דרגת אלימות שונה, וקוראת לעתים לדרגות המחלה בשם "זכר" או "נקבה", אולם חשוב להבין כי למחלות הסרטן איך מין.

 

 

5.  לא ניתן לעשות בדיקות שד בהריון  – 

במילא, אם יימצא גידול ממאיר, יהיה צורך להמתין עד תום תקופת ההריון, כיוון שכימותרפיה פוגעת התינוק.

 

נכון חלקית.

נכון הדבר שבדיקת השד בהריון מורכבת יותר, שכן הרכב השד משתנה ולכן לבדיקה הגופנית מהימנות נמוכה יותר. בהריון  מומלץ להימנע ככל האפשר מקרינה ולכן לא ניתן לבצע ממוגרפיה.

 

נכון להיום גם ממליצים להימנע מבדיקת אמ. אר. איי בשל חומר הגדוליניום המוזרק במהלך הבדיקה. אולם חשוב לציין שניתן לטפל בסרטן שד גם בהריון כולל מתן טיפול כימי (עם מגבלות מסוימות) .

 

בכנס סרטן בינלאומי שנערך בספטמבר 2011 , דווח על מעקב אחר תינוקות שאמם קיבלה טיפול כימי במהלך ההריון – התינוקות נמצאו בריאים ללא פגיעה באינטליגנציה.

 

 

6. כריתת שד עדיפה על ניתוח משמר שד כיוון שבכך מגדילים את סיכויי ההבראה.

לא נכון.

 

סיכויי ההבראה וההישנות דומים בין אם האישה עוברת כריתה ובין אם עברה טיפול משמר שד. ניתוח משמר שד מלווה על פי רוב בהשלמת הטיפול המקומי על ידי טיפול בקרינה. קיימים מצבים מאוד ספציפיים, כגון מצב בו מוצאים מספר גידולים באזורים שונים של השד, במצב כזה ניתוח מסוג כריתה עדיף על פני ניתוח משמר שד.

 

7. אם עברו 5 שנים ללא חזרת המחלה – פירושו של דבר, ריפוי מלא.

נכון חלקית.

 

נכון הדבר שכל שנה שבה אין עדות לחזרת מחלה – יש בכך סימן חיובי. עם זאת, כאשר מדובר בסרטן שד עם רצפטורים חיוביים להורמונים (אסטרוגן/פרוגסטרון), כחמישים אחוז מן החזרות מופיעות בין השנה החמישית לשנה העשירית שלאחר האבחנה. מכאן שיש חשיבות רבה להמשך מעקב סדיר בהתאם להנחיות הרופא המטפל.

 

 

8. אישה יכולה לשאת גן המוביל להתפתחות סרטן שד רק אם ירשה אותו מאמה.

לא נכון.

 

כיום מוכרים גנים אשר קשורים להתפתחות סרטן השד. אישה יכולה לקבל גן זה מאמה או מאביה. לעיתים לא ידועים במשפחה מקרים של סרטן שד, כיוון שהגן עובר אצל הגברים במשפחה, והסרטן לא בא לידי ביטוי עד שהועבר לאחת מהבנות .

 

 

9. שימוש בדאודורנט המכיל אלומיניום גורם לסרטן שד.

לא נכון.

 

לפי המידע שבידנו כיום, דיאודורנטים אינם גורמים לסרטן שד. קיים בלבול בעניין האלומיניום. האלומיניום נחשד כגורם סיכון למחלות כגון אלצהיימר . עם זאת לא ברור מה המשמעות הקלינית למרכיב האלומיניום בדאודורנט. הגישה המחמירה בעניין זה ממליצה על שימוש בדאודורנט ללא אלומניום.

 

 

10. הטיפולים למחלת סרטן השד גרועים מהמחלה.

נכון חלקית.

 

לעיתים מסרבות המטופלות לשמוע על טיפול נגד מחלת הסרטן מחשש מפני תופעות לוואי.

 

אמנם לטיפולים הכימיים "המוניטין" הגרוע ביותר, ואכן לטיפולים תופעות לוואי קשות, אולם כיום יש דרכים חדשות להתמודד עם התופעות. מרבית הנשים מוצאות את הטיפול נסבל. חלק לא מבוטל מהנשים גם ממשיכות בעבודתן במהלך הטיפולים בחלקיות משרה או עם הגבלות מסוימות.

 

לשאלות נוספות ניתן לפנות לפורום סרטן השד

האגודה למלחמה בסרטן

תגובות (0)
הוסף תגובה