הפרעות שינה? לשינה טובה צריך כרית טובה

הולכים לישון? דבר ראשון שאתם חושבים עליו זו הכרית הנוחה והרכה שעליה תניחו את הראש.  אבל מתברר שלא כל כרית שנראית לנו נוחה באמת בריאה לנו.  "כדי להביא למצב שבו הגוף שלנו נמצא במנוחה מקסימלית, אנו צריכים להביאו למנח אנטומי – הצורה השומרת על מבנה הגוף במנח הטבעי שלו, שבו כל חלקי הגוף מונחים על המזרן", מסבירה נורית איבניצקי, מומחית לשיקום וארגונומיה.

 

עוד ב- Onlife

"הגוף שלנו, בניגוד למזרון, הוא דינמי, בנוי משרירים, סחוסים ועצמות היוצרים שקעים ובליטות", היא אומרת ומוסיפה, "כששוכבים על רוב המזרנים ללא תמיכות נוספות, יישארו אברים אחדים ללא תמיכה מספקת.

 

"כך למשל, בשכיבה על הגב, בגלל מבנה עמוד השדרה, המזכיר את האות S, הגולגולת והשכמות נינוחות על המזרון, ואילו הצוואר נותר באוויר. זאת הסיבה שיש צורך בכרית בעת שכיבה, כי המזרונים המרפדים את מיטות השינה בנויים ברובם ממשטח מלבני תלת ממדי מרופד בעל שטח פנים ישר.

 

דוגמה נוספת לחלק שנשאר ללא תמיכה, הוא עמוד השדרה המותני. מצב דומה קורה גם בשכיבה על הצד, הכתף מרחיקה את הראש מהמזרן, ויוצרת כיפוף בצד אחד של הצוואר ומתיחה בצדו האחר. רוב האנשים משתמשים בכרית לתמיכת הראש והצוואר".

מהו מנח השינה שלכם?

"כרית מתאימה משפיעה בחיוב על איכות השינה וההנאה ממנה; לעומתה כרית שאינה מתאימה בהחלט יכולה להחמיר כאבי ראש, צוואר, כתפיים ותחושות הירדמות בזרועות ובידיים", אומר ד"ר גיא אלמוג, ראש תחום כירופרקטיקה שיקומית, המרכז הרפואי אסף הרופא.

 

"כדי להגיע למצב של רגיעה ומנוחה בשכיבה עלינו להביא את הגוף למצב אנטומי שבו הגוף שומר על סימטריה בין חלקיו השונים, עקומות הגב שומרות על הקשתות שלהן ועל המרווח הבין חולייתי, והמפרקים רגועים בתוך טווח הפעילות שלהם".

 

איביניצקי מוסיפה שכדי ליצור מצב מנוחה במנחי שכיבה שונים אפשר להשתמש בכריות מסוגים שונים ובגדלים שונים לשם תמיכות במקומות המתאימים".

 

איזו כרית מתאימה לאיזו תנוחה?

  • שינה על הגב

"בשינה על הגב נדרשת לרוב כרית דקה ותומכת, שאינה מרימה מדי את הראש, ועדיף כרית גלית אשר תתמוך בקימור הצוואר בשינה", אומר אלמוג. "במצב זה דרושה תמיכה גבוהה לצוואר ונמוכה לגולגולת", אומרת איבניצקי. "הכרית צריכה להכיל את השכמות, הצוואר ואת ראשו של השוכב עליה. יש להימנע מכרית שמתחילה באזור הצוואר על מנת למנוע חסימת דרכי נשימה ומנח אסימטרי בצוואר.

 

"אפשר להשתמש בכרית גבוהה מתחת לברכיים כדי להחזיר את עמוד השדרה המותני למנח אנטומי. הרמת הירכיים לזווית הקרובה ל-90 מעלות, כאשר השוקיים תמוכות על כר תיתן שחרור ומנוחה לעמוד השדרה המותני".

 

  • שינה על הצד

במנח זה  נדרשת לרוב כרית עבה וקשיחה יותר שתמלא את החלל בין הראש וקצה הכתף. כרית דקה מדי תאפשר לראש לצנוח ואז ייווצר לחץ על הכתף והצוואר; כרית עבה מדי תרים את הראש מהמנח הניטראלי, ותיצור זווית בינו לצוואר שתגרום ללחץ על הצוואר", אומר אלמוג.

 

ואילו איבניצקי מוסיפה כי "על מנת למנוע תנועה סיבובית של עמוד השדרה ומתיחה של שרירי הגב במצב זה, אפשר להשתמש בכרית שתיתן תמיכה לגפה העליונה שאינה מונחת על המזרן".

 

  • שינה על הבטן

עדיפה כרית דקה מאוד ורכה. רוב הישנים על הבטן אינם משתמשים כלל בכרית. עם זאת, רצוי לחשוב על האפשרות של הנחת כרית עבה מתחת לבטן להקלה על הלחץ הנוצר בגב התחתון בשינה בתנוחה זאת", אומר אלמוג.

מה יש בתוך הכרית שלכם?

לכריות יש סוגי מילוי רבים, וביניהם נוצות, ספוג, מילוי כותנה ופולימרים שונים. בשנים האחרונות מאוד מקובל להשתמש בחומרים מורכבים ומתקדמים כמו לטקס או ויסקו.

  • ספוג. ככל שצפיפות הספוג גבוהה יותר כך התמיכה שלו בצוואר טובה יותר. חסרונו של הספוג הוא הבלאי המהיר שלו, המתבטא באובדן הגמישות שלו ובהתפוררותו המהירים יחסית.
  • הולופייבר. חומר העשוי סיבי סיליקון חלולים, רכים ואנטי אלרגניים, המונעים היווצרות גושים בזמן השימוש.
  • כותנה. יתרונה היא בתכונתה ההיפואלרגנית. היא דוחה אבק וקשיחה במיוחד בעבור מי שאוהב כריות מסוג זה. חסרונה הוא באי היכולת לשנות את צורתו בהתאם לצורת השכיבה.
  • נוצות או גרגירי כוסמת. היתרון הגדול בשניהם היא היכולת להזיז ולמקם את תוכן המילוי בהתאם לנוחות המשתמש, ובכך להעניק התאמה מרבית למשתמשים שונים. רבים נמנעים מכריות נוצות בשל חשש לאלרגיה, אך מחקרים שונים מראים שאין שכיחות גבוהה יותר להתקפי אסטמה בקרב משתמשי כרית נוצות לעומת כריות פוליאסטר.
  • מים. יתרונה של כרית זו הוא ביכולתה להתעצב לתמיכה מדויקת ובקשיחות הגוברת של הכרית ככל שהמשקל והלחץ על אזור מסוים גוברים. מילוי זה פחות שכיח בישראל.
  • לטקס. הוא תרחיף של חלקיקי גומי טבעי בתמיסה מימית, היוצר שכבה בעלת חללים התורמת לגמישות ואוורור. לטענת היצרנים, הלטקס הוא אנטי בקטריאלי, דוחה עובש וכן קרדיות אבק. יתרונו הוא בקליטת צורת הצוואר; הכרית משתנה ומתעצבת על פי צורת הלחץ המופעל עליה. בהתאמה נכונה כרית מסוג זה תיתן תמיכה מצוינת לצוואר.

 

        חסרונה הוא במחירה היקר יחסית. עם זאת, הלטקס מעורר לעתים הזעה מוגברת וקצב שחיקת החומר במוצרים הזולים גבוה במיוחד.

 

  • ויסקו. חומר אלסטי דמוי ג'ל, רגיש לטמפרטורה, משנה את מצב הצבירה שלו בהתאם לחומו של הגוף, ומקבל את צורתו בעת השינה. החומר סופג את חומו של הגוף בשינה, מפזר את הלחץ המופעל על ידי משקל הגוף על המזרן, ומקל לדברי היצרנים גם על הסובלים מפצעי לחץ.

מה צריך לדעת כשבוחרים כרית?

כדאי להגדיר מה מטרת הכרית. לשינה, לקריאה במיטה, או לצפייה בטלוויזיה בעת שכיבה.

 

לנסות את הכרית בחנות. את התאמת הכרית יש לבחון בשכיבה של חצי שעה לפחות.

 

להתחשב בבעיות בריאות. כך למשל, לסובלים מבעיות צוואר מומלצת כרית ג'ל, כאשר החלק העבה תומך בצוואר והחלק הדק יותר בראש. כרית זו מתאימה לשכיבה על הצד בלבד. או למשל, כריות נגד נחירות שמגביהות את הראש במנח שכיבה על הגב ומאפשרת לכאורה מעבר אוויר קל יותר בדרכי הנשימה.

 

לא מומלץ לתינוקות ולילדים קטנים. גודלו של הראש שלהם הוא לא פעם ברוחב הכתפיים שלהם, ולכן בעת שכיבה על הצד לא נוצר לחץ על הצוואר ואין צורך בכרית להשוואת הגבהים בין הכתפיים לראש .עם זאת, אם הם מתלוננים על מזרון קשה מדי, כדי לרפד אותו אפשר לתת להם כרית דקיקה וגדולה שתתמוך בראש וגם בכתפיים.

תגובות (0)
הוסף תגובה