מה מועיל ומה מזיק: תוספי מזון לנשים

אחד הנושאים היותר שנויים במחלוקת הוא הצורך בתוספי המזון לנשים. רופאים רבים ממליצים לקחת אותם, ובמקביל יש רופאים שטוענים שאין להם כל ערך והם מזיקים לבריאות.

 

עוד ב- Onlife

כך למשל, מחקר ענק  שפורסם החודש, לאחר 19 שנה של מחקר, ומצא כי נטילת מולטי-ויטמינים, כמו גם תוספי תזונה אחרים, מגבירים בעשרות אחוזים את הסיכון למות ממחלות לב, כלי דם וסרטן.

 

אולם יש המצדדים בלקיחת תוספי מזון במיוחד לנשים, המותאמים לתקופות השונות בחייהן, כמו מחזור, הריון, תקופת אחרי הלידה, גיל המעבר ועוד. עם זאת,  כל העוסקים בתחום מסכימים כי אין תחליף לתזונה בריאה ומאוזנת, הימנעות מעישון ושמירה על כושר גופני.

ד"ר אסתר מנחם (Ph.D) ביולוגית ונטורופתית, רכזת הנטורופתיה בשירותי כללית משלימה, מפרטת את התוספים שרצוי לקחת ושלא מומלץ בהכרח לקחת בשלבים השונים בחיי האישה.

 

נשים עד גילאי 40

לפני קבלת מחזור

  • מגנזיום ציטרט– מרגיע, מרפה שרירים ומרדים – מומלץ לקחת לפני השינה על קיבה ריקה.
  • ויטמין ,CקומפלקסB-50  – טוב נגד סטרס ועצבנות. מומלץ לקחת עם אוכל.
  •   GLAמשמן נר הלילה – חשוב לאיזון הורמונלי. מומלץ לקחת עם האוכל (כי צריך שומן כדי להיספג).
  • B-6  להפחתת נוזלים – במקרה של בצקות בגוף.  מומלץ לקחת יחד עם מגנזיום.

 

בזמן המחזור

לפני הכל, חשוב לבדוק שאין מחסור בברזל (אנמיה). במידה שיש מחסור, מומלץ לקחת תוסף ברזל לזמן קצר עד שמעלים את רמתו. דימום חזק יכול לגרום גם למחסור בחומצה פולית ובוויטמין בי- 12.

 

חשוב לזכור שלקיחת ברזל שלא לצורך או למשך זמן רב יכולה לעודד תהליכי חמצון של התאים, הזדקנות מהירה יותר ואף לגרום לתהליכים סרטניים בתא.

 

בעיות  קבלת מחזור

  • מחסור בדם (אנמיה) – אם יש סימני עייפות בעיקר בבוקר, קושי להירדם בלילה, חיוורון ועוד, צריך לבדוק המוגלובין ורמות B-12, פריטין וברזל בדם. אפשר לתת תוסף ברזל עדין, רצוי בצורת סירופ צמחים טבעי .

 

  • מחסור באיזון הורמונלי –  במקרה כזה, כדאי להימנע לחלוטין ממתוקים שגורמים להצפה של אינסולין בגוף, שהוא הגורם העיקרי לעודף הורמון גברי (טסטוסטרון) שמפריע לאסטרוגן הנשי.

 

בתקופת ההריון

  • לפני הכניסה להריון – כדאי להתחיל לקחת חומצה פולית (מונעת מומי עובר). מומלץ לקחת עם B-12, כי הוספת חומצה פולית יכולה לגרום למחסור בו.
  • לנשים שמתקשות להיכנס להריון – מומלץ שיח אברהם – ויטקס.
  • נשים בהריון ומניקות – מומלץ לקחת  אומגה-3 במיוחד DHA– עוזר להתפתחות מוח העובר. חשוב לבדוק אם לא נגרמת הפרשה דמית (כתוצאה מדילול יתר של הדם). כדאי לדעת כי חברות רבות מייצרות תוספים מיוחדים לנשים בהריון שעשירים בחומצה פולית וברזל.

נשים בגיל המעבר

 קוהוש שחור –  צמח שיכול לעזור לתופעות כמו גלי חום, עצבנות, דפיקות לב חזקות, יקיצות ליליות והזעות לילה.

 

מרווה, סויה, דונג-קווה (אנג'ליקה) –  למרות השפעתם החיובית, חשוב לשים לב שהם בעלי השפעה הורמונלית (מכילים פיטואסטרוגנים), ולכן אסור לתת לנשים עם נטייה לגידולים (גם שפירים) בשד וברחם.  

 

ליקופן – מומלץ למניעה של גידולים המושפעים על ידי הורמונים. מכיל את הפיגמנט האדום, שנמצא ברוטב עגבניות, קטשופ, אבטיח, תות שדה. עוזר גם למנוע סרטן פרוסטטה (שגם הוא מושפע הורמונאלית).

 

בכל מקרה, חשוב לאכול ירקות ופירות חיים, שמנטרלים רעלים, הופכים את המערכת לבסיסית – ולכן גם עוזרים כנגד גלי חום.

 

מומלץ להימנע

מקינמון, ג'ינג'ר, קפה, מזונות חומציים, תבלינים חריפים ומאכלי חלב, שעלולים לגרום לגלי חום.

מה כדאי לקחת מגיל 50?

סידן – בגלל ירידה בייצור האסטרוגן – יש פחות הגנה בפני מחלות לב ואוסטיאופורוזיס (בריחת סידן). אבל לא מומלץ לקחת סידן בגלל שלא תמיד מגיע לעצמות, ועלול לשקוע ברקמות הרכות (כלי דם וכליות למשל), ולגרום לטרשת עורקים.

אם יש הוראה מפורשת מרופא לקחת, מומלץ לקחת עם ויטמין K2. כדי למנוע אוסטאופורזיס, חשוב לצעוד ולהרים משקולות.

 

 CoQ-10– קו-אנזים שמיוצר  בגוף, אנטי אוקסידנט ומחזק את שריר הלב. עם השנים פוחת ייצורו בגוף. כאשר נוטלים סטטינים נגד כולסטרול, הוא לא מיוצר ולכן חובה לקחת אותו אז.

 

אומגה 3 – מדלל דם, שומר על המוח, מונע קרישיות יתר – במקום אספירין. חשוב לא להגזים איתו ולבדוק שלא יופיעו שטפי דם.

 

קומפלקס Bו-C1000 – למניעת סטרס, לתגבר אנרגיות, לשמור על מערכת החיסון. ויטמין B– קומפלקס ובמיוחד 3 סוגים שלו, חומצה פולית, B6 ו-B12,  מגנים על העורקים בפני הומוציסטאין, שהוא חומר מזיק לעורקים.

 

פרוביוטיקה – חשובה במיוחד במניעת זיהומים פטרייתיים בואגינה ובשתן, יעילה במניעת דלקות שתן חוזרות. נלחמת בקנדידה שיכולה להופיע בכל גיל, במיוחד לאחר טיפול אנטיביוטי או סטרואידי. נוטלים על קיבה ריקה בבוקר חצי שעה לפני האוכל.

 

ויטמין D  –  נחשב אנטי סרטני, אנטי-אוסטאופורזיס. עוזר לספוג סידן בעצמות. חשיפה לשמש עוזרת בספיגה.

 

חמוציות– מכילות חומצה וחומר שמונע הידבקות החיידקים והפטריות לדופן הפנימית של שלפוחית השתן. אפשר לשתות מיץ חמוציות, או חמוציות שמומתקות בתרכיז תפוחים ולא בסוכר. הן נראות יותר שחורות. כדאי לשים לב שהם מבריקות ומכילות שמן קנולה.

 

ויטמין  C– אנטי אלרגני, אנטי-אוקסידנטי, אנטי-סטרס (מזין בלוטת אדרנל ליצור קורטיזול טבעי).מחזק מערכת חיסון – כנגד הצטננויות, מעלה מספר כדוריות לבנות ועוד.

לפני לקיחת תוספי מזון חשוב להקפיד על:

  • בדיקה מקיפה אצל רופא.
  • מעקב לגבי ההשפעה של התוסף.
  • במידה ולוקחים עוד תרופות, לבדוק את ההשפעות ההדדיות עם התוספים.

 

 

תוספי מזון ומניעת סרטן

פרופ' נדיר ארבר, מנהל היחידה למניעת סרטן במרכז הרפואי איכילוב, מסביר שיש תוספי מזון שקשורים לשכיחות נמוכה יותר של המחלה. ביניהם ניתן לציין את הכורכומין, תה ירוק וסלניום (קיים שילוב שלהם בשם קולטקט). וכן סיבים תזונתיים וויטמין B.

 

חומצה פולית יעילה אך ורק בשלבים הראשונים של המחלה, בהמשך יכול להיות לה אפקט מזיק. עוד על הקשר בין תוספים לסרטן, הדיאטנית הקלינית אורלי מנירב, מציינת גם את הבטא קרוטן שמגביר את הסיכון לסרטן ריאות בקרב מעשנים

 

אגב, סידן, ככל הנראה מקטין את הסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום.

תגובות (0)
הוסף תגובה