חוק התרומות יהרוג את הארגונים החברתיים

היום, יום א' בשבוע, אמורות לעלות על שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה שתי הצעות חוק שעניינן הגבלת תרומות מחו"ל, ובהן תרומות מקרנות שאינן ישראליות לארגונים המוגדרים "פוליטיים".

 

הצעתו של ח"כ אופיר אקוניס מהליכוד, שעליה חתומה בין השאר גם חברת הכנסת ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ללא ספק אחת השותפות החשובות בכנסת זו לפעילות ארגוני הנשים, מנסה להגביל תרומות שמקורן אינו ישראלי ל 20,000 שקל בלבד. לפי הצעת החוק מדובר בתרומות לארגונים העוסקים בנושאים "מדיניים".

 

עוד ב-onlife:

 

הצעתה של חברת הכנסת מישראל ביתנו פאינה קירשנבאום מציעה להטיל מס דרקוני של 45% על תרומות המגיעות ממקורות שאינם ישראלים.

 

בעוד הליכוד וישראל ביתנו מתכתשות ביניהן לגבי איזו הצעה תעבור הצבעה ואיזו לא, נושאים ארגונים חברתיים רבים עיניהם בחרדה לקראת הצבעה זו.

 

אנו קוראות היום בקריאת חירום לשרי מממשלת ישראל שלא להעביר שתי הצעות חוק שתקטענה את צינור החמצן לארגונים רבים בישראל המעניקים סעד משפטי, חברתי וכלכלי (לנשים וגברים כאחד), ופועלות יום יום ליצירת חברה ישראלית שוויונית וצודקת יותר.

 

עכשיו, בואו ננסה להבין מה יקרה אם אפילו אחת ההצעות הללו תהפוך לאחר תהליך הצבעות, לחוק של ממש. ארגונים חברתיים רבים בישראל נתמכים ונעזרים בקרנות מחו"ל. בישראל, התרבות של הקמת קרנות לטובת יצירת שינוי חברתי עדיין נמצאת בתהליכי ביסוס.

 

אמנם, קיימות קרנות משפחתיות ישראליות המרימות תרומה משמעותית ואף קריטית להמשך קיומה של החברה האזרחית, אבל עדיין לא הצלחנו לפתח בישראל עמוד שדרה פילנתרופי יציב ורחב מספיק שיאפשר לנו להסתמך על כסף ישראלי בלבד. גם עולם העסקים ובעלי הון עדיין לא ממלאים את חלקם במידה מספקת.

 

ההנחה והציפייה כי בהעדר תרומות מחו"ל תישא הפילנתרופיה הישראלית בכל המשא הכבד הזה, היא הנחת יסוד שגויה.

 

ממשלת ישראל, לא זו ולא קודמותיה, עדיין אינה לוקחת חלק משמעותי מספיק בתקצוב ומימון החברה האזרחית בישראל ועתה במהלך שאינו רואה את התמונה כולה, היא עשויה לקחת גם את כבשת הרש.

 

ומה יקרה אז? מי יפעל להקטנת התופעה של אלימות מינית? מי ייאבק למען שוויון בזכויות נשים בעבודה? מי ילמד כיצד למנוע הטרדה מינית? מי ייאבק למען חינוך חינם לגיל הרך? ולמען שוויון בשכר ומניעת אלימות מגדרית? מי ירים קול כאשר מדירים נשים ומשתיקים את קולן? מי יכריח את המדינה לנקוט פעולות להובלת שוויון דוגמת הקמת נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, מאבק שיזמה והובילה שדולת הנשים?

 

מי יוציאו את אזרחי ישראל לרחובות כדי למחות נגד נשיא אנס?

 

מי יילחם למען שוויון ללא הבדל מעמד או צבע עור או דת? מי ידאג לסביבה בה אנו חיים?

 

בחודשים האחרונים אנו עדות לתהליך הולך ומתגבר של הדרת נשים ממרחבים ציבוריים וניסיון להשתיק את קולן. מהלך חקיקה זה ישתיק את קולנו ויקטין בצורה משמעותית את יכולתנו לפעול כנגד עוולות וחוסר צדק. הצעות החוק העולות ביום ראשון על שולחנה של ועדת השרים ישפכו את התינוק עם המים.

 

אל תיתנו להן יד!

תגובות (0)
הוסף תגובה