סוכרת: 12 מיתוסים נפוצים

לפני מספר שנים הכריז ארגון הבריאות העולמי על מחלת הסוכרת כמגיפה של המאה ה-21. מדובר במחלה שמתפשטת במהירות ולראיה: בשנת 1985 מספר חולי הסוכרת בעולם עמד על כ-30 מיליון. כעבור 2 עשורים, ב-2005, כבר עמד מספר החולים על כ-150 מיליון, וההערכה היא שעד שנת 2025 יהיו כ-350 מיליון (!) חולי סוכרת בעולם.

 

 

עוד ב – Onlife:

 

 

בישראל מעריכים כי ישנם כ 400 אלף איש חולי סוכרת ועוד מספר דומה של אנשים שנמצאים בשלבים המוקדמים של המחלה ומוגדרים "חולים פרה-סוכרתיים".

 

רוב מוחץ של מקרי הסוכרת המאובחנים (כ-90%) הם סוכרת מסוג 2. בין גורמי הסיכון למחלה ניתן למנות את אורח החיים המודרני הכולל תזונה לא מאוזנת של מזון מעובד, מיעוט פעילות גופנית וכמובן שגם לגורם התורשתי יש חלק בנושא.

 

חולים אלה יכולים להסתייע במספר תרופות לשמירה על ערכי סוכר תקינים: תרופות המעלות את הרגישות לאינסולין, תרופות המעודדות את ייצור האינסולין, מעכבי ספיגת סוכר וכמובן, הורמון האינסולין הניתן בזריקה, שהינו התרופה היעילה ביותר להורדת רמות סוכר בדם.

 

לקראת יום המודעות הבינלאומי לסוכרת, שיצוין ביום שני ה-14 לנובמבר, רצינו לנפץ כמה מהמיתוסים הקשורים לסוכרת:

1. מחלת הסוכרת היא מחלה שאי אפשר למנוע.

נכון חלקית. לסוכרת מסוג 1, בה תאי הביתא בלבלב מפסיקים לייצר אינסולין לחלוטין, אין עדיין פיתרון. לעומת זאת, לגבי סוכרת מסוג 2, המתאפיינת בתנגודת לאינסולין וירידה הדרגתית בהפרשת האינסולין מהלבלב, יש עדויות שירידה משמעותית במשקל אצל אנשים שסבלו מהשמנת יתר סייעה בתגובת הגוף לאינסולין, ואף הביאה לאיזון של רמות הסוכר בדם בדומה לאדם בריא.

 

 

2. סוכרת סוג 2 נגרמת כתוצאה מאכילת סוכר בכמות מופרזת.

לא נכון. הסוכרת נגרמת כתוצאה משילוב של גורמים תורשתיים, סגנון חיים וגיל. נכון שהשמנת יתר מגדילה את הסיכון לסוכרת, והשמנת יתר היא לעיתים תוצאה של אכילת מתוקים בכמות מופרזת, אך אין קשר סיבתי בין אכילת סוכר למחלת הסוכרת. חשוב להדגיש שתזונה בריאה ומאוזנת, לצד פעילות גופנית והקפדה על משקל תקין, מסייעים במניעת סוכרת וסיבוכיה.

 

 

3. אפשר להידבק בסוכרת ממישהו אחר.

לא נכון. אמנם לא ברור עד היום מהו בדיוק גורם המפתח שבגינו אנשים מסוימים חולים בסוכרת ואחרים לא, אבל מה שידוע בוודאות הוא שלא מדובר במחלה מדבקת. הסיבות למחלת הסוכרת, כאמור, קשורות לסגנון החיים שלנו ולגורמים תורשתיים כאלה ואחרים – אבל אין משמעות הדבר שאדם 'נדבק' במחלה מקרובי משפחתו החולים.

 

 

4. אני אדע אם יש לי סוכרת כי אני ארגיש חולה.

לא נכון. ההערכה היא כי רק שליש מחולי הסוכרת חווים את התסמינים האופייניים של סוכרת, כגון: השתנה תכופה, צימאון מוגבר, טשטוש ראיה, עייפות, גרד באיזור איבר המין וירידה במשקל. הרוב המוחלט של החולים לא חווים את התסמינים האופייניים משום שאלה מופיעים רק כאשר ערכי הסוכר גבוהים מאוד.

 

 

5. חולי סוכרת צריכים מזון מיוחד.

נכון חלקית. תזונה נכונה ובריאה מומלצת לכולם, לא רק לחולי סוכרת. הפחתת צריכת שומן ומלח, כמו גם הקפדה על צריכה מאוזנת של פירות וירקות וסיבים תזונתיים – כל אלה נכונים ומומלצים בלא קשר למחלת הסוכרת.

 

חשוב לדעת: ומזון "דיאט" או "ללא סוכר" איננו בהכרח טוב יותר ובריא יותר. מה שחשוב באמת לסוכרתיים הוא להקפיד על איזון נכון וספירת מנות הפחמימה שהם צורכים.

 

 

6. סוכר נמצא רק במוצרי מזון מתוקים ובפירות.

לא נכון. סוכר מתקשר אצל רובנו לטעם המתוק, אבל הגלוקוז, המרכיב הכימי של הסוכר, נמצא בכל סוגי הפחמימות. גם פחמימות שאינן מתוקות כלל כמו קטניות, לחמים, תפוחי אדמה, אורז וכו'  מתפרקות בגוף ליחידות בודדות של גלוקוז שעוברות למחזור הדם ומעלות את רמת הסוכר בגוף.

 

7. הסוכר בפירות הוא טבעי ולכן עדיף על סוכר לבן וממתיקים אחרים.

לא מדויק. כל סוכר, באשר הוא, גורם לעלייה ברמת הסוכר בדם. פירות אמנם עשירים בויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, ולכן מומלצים יותר מממתקים מלאכותיים ומעובדים, אך עדיין – צריכת פירות צריכה להיעשות באופן מבוקר ועל פי המלצות הדיאטנית ו/או הרופא.

 

 

8. לחולי סוכרת אסור לאכול ממתקים ועוגות.

לא נכון. חולי סוכרת שהמחלה שלהם מטופלת כראוי ורמות הסוכר שלהם מאוזנות, יכולים לאכול כל דבר – גם ממתקים ועוגות. אבל כמו כל מזון אחר, יש לצרוך אותם במידה הנכונה ותוך הקפדה על שמירה על האיזון הנדרש.

 

 

9. מוצרים "ללא סוכר" ניתן לצריכה ללא הגבלה

לא נכון. מוצרים "דיאטטיים" מוגדרים ככאלה במידה והם מכילים לא יותר מ 40 קק"ל ל-100 גרם מוצר. אין התייחסות במוצרים אלה לנושא הפחמימות שלעיתים מגיעות עד לכדי 10 גרם פחמימה ב-100 גרם מוצר.

 

גם במשקאות ה"דיאט" למיניהם ישנן פחמימות המגיעות לעיתים לכמות של 10 גרם פחמימה לכוס. לכן ,חשוב מאוד לא להתבלבל מתווית ה"דיאט" ולהקפיד ולהביא בחשבון גם את הפחמימות שבמוצר.

 

 

10. טיפול באינסולין גורם להשמנה.

נכון חלקית. תפקידו של האינסולין הוא להכניס סוכר מזרם הדם אל התאים ועל ידי כך ליצור מאגר אנרגיה זמינה. אצל סוכרתים רבים קיים מחסור באינסולין ולכן אחד הסימפטומים לסוכרת הוא ירידה במשקל.

 

הטיפול באינסולין יכול לגרום לעליה במשקל במספר מנגנונים וביניהם הגברת תיאבון, היפוגליקמיה וכן עצם העובדה שאינסולין הוא הורמון אנאבולי (בונה רקמות). עם זאת כיום קימיים אינסולינים מסוג מתקדם, כדוגמת הלנטוס, אשר מאזנים את רמות הסוכר בזריקה חד יומית עם מינימום עליה במשקל וסיכון נמוך להיפוגליקמיה.

 

11. רק אם ערכי הגליקו-המוגלובין (A1C) שלי גדול יותר מ 8 אחוזים  אני צריך לשנות את אורח חיי.

לא נכון. היעד שהציבו לעצמם ארגוני הסוכרת האמריקאי והאירופאי הוא מתחת ל-7 אחוזים. מדוע? שמירה על רמה כמה שיותר קרובה לנורמה חשובה ביותר שכן כך יפחת הסיכון לפתח סיבוכי סוכרת. יחד עם זאת, כשמדובר במטופלים מבוגרים במיוחד עם מחלות לב, מומלץ היום להגיע לערכי HBA1Cבין 7%-7.5% וזאת מתוך חשש לאירועי היפוגליקמיה, אשר עלולים להחמיר את מצבם.

 

בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם רופא המשפחה על מנת למצוא את הרמה הנכונה אשר תאפשר לחיות חיים מאוזנים ואיכותיים.

 

 

12. אני לא יכול להתאמן כי זה פשוט יחמיר את הסוכרת שלי

לא נכון. פעילות גופנית הינה מרכיב משמעותי ביכולת הגוף לשמור על איזון. התעמלות קבועה מלמדת את הגוף לנצל את האינסולין בצורה טובה יותר אשר תאפשר במרוצת הזמן לעשות שימוש מופחת באינסולין. כושר גופני הוא מפתח לחיים מאוזנים, איכותיים ובריאים יותר, הקפידו על כך.

תגובות (0)
הוסף תגובה