CMV: הבדיקה בוטלה, התרופה בפיתוח

משרד הבריאות הוציא הנחיה חדשה, לפיה אסור לבצע בדיקות שגרתיות לאיתור נגיף הציטומגלו בנשים הרות. האיסור על ביצוע הבדיקה, הידועה יותר בכינוי CMV, יצא בחוזר מנכ"ל מיוחד שהופץ בקרב רופאי הנשים והמעבדות השונות ברחבי הארץ.

 

עוד ב onlife:

 

לפי ההנחיות החדשות, אין לבצע בדיקות סריקה שגרתיות לאיתור זיהום בנגיף ציטומגלו (CMV) בנשים הרות. יש להימנע במיוחד, מדגישים במשרד הבריאות, מביצוע בדיקות אלה לראשונה אחרי הטרימסטר הראשון. 

 

ההנחיות יצאו לאחר שהנושא נבדק גם מול מדינות מערביות אחרות, ונראה שלא ניתן לדעת בוודאות האם תינוק שנדבק בנגיף אכן יפתח בסופו של דבר סיפטומים של חירשות, פיגור ועוד.

 

ההנחיות מתייחסות לבדיקות סריקה בנשים שמהלך הריונן תקין, ואינן מתייחסות לבדיקות CMV המבוצעות בנשים הרות בעקבות חשד קליני לזיהום בציטומגלו וירוס או בעקבות ממצאים מחשידים בבדיקות הדמיה. במצבים כאלה, מדגישים במשרד הבריאות, יש לשקול פרטנית את נחיצות הבדיקה.

מה זה CMV?

ציטומגלו וירוס הוא הגורם השכיח ביותר לזיהום נגיפי תוך רחמי של העובר. בנגיף, שנמנה עם משפחת נגיפי ההרפס, עלולות לחלות אוכלוסיות שונות. ברוב המקרים מדובר במחלה קלה, לעיתים קרובות גם ללא סימנים כלל.

 

הסיכון משתנה כאשר מדובר בהידבקות בנגיף בשלבים הראשונים של ההריון. עובר שנדבק בנגיף עלול לסבול ממומים שונים, ביניהם פיגור שכלי ומוטורי, חירשות, דלקת ריאות מולדת והסתיידות במוחלא את כל המומים ניתן לאתר בבדיקות אולטרסאונד. כיום עומד שיעור הזיהומים בנגיף על 1% מכלל הילודים. 

 

ד"ר דב בראון, מומחה במיילדות, גינקולוגיה ופריון, חושב שמדובר בהחלטה מאוד מורכבת. "כל נושא ה-CMV מאוד מורכב", אומר ד"ר בראון, "מדובר באחד הנגיפים הכי בעייתיים. רוב הרופאים כיום מבצעים לאישה ההרה שנמצאת אצלם במעקב הריון בדיקת דם כל תקופת זמן, כדי לדעת איפה היא עומדת בכל שלבי ההריון ביחס לנוגדנים שיש או אין לנגיף בגופה. 

 

"אחת הבדיקות שנעשתה ברוטינת הבדיקות היא בדיקה לגילוי CMV. אין כיום לאף אחד דרך להבטיח שהעובר שייוולד יהיה בריא. מצד שני, ישנם לא מעט מקרים בהם עוברים שנדבקו בנגיף והיה חשש שהם יסבלו מפגיעה כזו או אחרת נולדו ללא כל סימפטום".

 

ד"ר בראון מציין שבסופו של דבר, את ההחלטה אם להמשיך את ההריון או להפסיק אותו מקבלת האישה או בני הזוג, והקושי הוא כאשר רואים בבדיקה שיש הידבקות בנגיף, אבל בסקירת האולטרסאונד לא רואים פגיעה.

ד"ר בראון מדגיש כי מדובר בכלי רפואי שאמור לעזור לאישה לקבל החלטות, אבל לעומת בדיקות אחרות הוא כלי בעייתי. "בסך הכל מדובר בכלי רפואי שקיים כיום ויכול לתת לאישה ההרה עוד אינפורמציה בשביל לקבל החלטה על עתיד ההריון שלה", הוא אומר. "כמו בדיקות אחרות שנעשות על ידי נשים הרות, אולטראסאונד וכו'. אני יודע שמעל 50% מרופאי הנשים מאזור המרכז וסביבותיו שולחים את הנשים שמגיעות אליהם לעשות את בדיקת הדם לגילוי המצאות הנגיף.

 

תקווה לתרופה 

 

"אני יודע שכיום בעולם עובדים על תרופה שאותה אפשר יהיה לתת לנשים הרות שנדבקו בנגיף ושקיים אצלן סיכון להדבקה של העובר. כיום מדובר בשלבים נסיוניים וראשוניים, אבל אין לי ספק שבעוד כעשר שנים נמצא על המדף תרופה שתקטין את הסיכוי למומים כתוצאה מהידבקות בנגיף בעשרות אחוזים".

 

ההחלטה החדשה של משרד הבריאות מיישרת קו עם המדיניות האמריקאית בכל הנוגע לבדיקות הריון. "חשוב לזכור" , אומר ד"ר בראון, "שבישראל הציבור הוא שונה, וגם הדרישות הן אחרות. יש דרישה לבדיקות מנשים הרות, שרוצות לבדוק את כל מה שאפשר".

תגובות (0)
הוסף תגובה