לשכב על הבטן

 שכיבה על הבטן היא השלב הבסיסי ביותר בהתפתחות התינוק. משכיבה על הבטן התינוק מרים את הראש, מתהפך מהבטן אל הגב ומהגב אל הבטן, זוחל על הגחון, עולה וזוחל על שש, עובר לישיבה, עובר לעמידה וכמובן מתחיל ללכת.

 

עוד ב onlife:

 

אם נדמה את התפתחות התינוק לבניין, אז שכיבה על הבטן תהיה למעשה היסודות שלו: אם הם לא יהיו מספיק יציבים ואיתנים, הבניין עצמו לא יהיה יציב ואיתן. לפיכך חשוב שתינוק לא רק ישכב על הבטן אלא יעשה זאת בצורה איכותית ונינוחה. ישנם קשיים או עיכובים התפתחותיים אצל תינוקות וילדים היו יכולים להימנע אם אותו תינוק או ילד היה מממש את שלב השכיבה על הבטן בצורה איכותית.

 

התינוק לא אוהב לשכב על הבטן?

לתינוק שזה עתה נולד לא אמור להיות קושי לשכב על הבטן. ההיפך הוא הנכון, הוא יעדיף תנוחה זאת על פני כל תנוחה אחרת ובמיוחד על פני שכיבה על הגב. שכיבה על הבטן מזכירה את התנוחה העוברית בה הוא שהה ברחם במשך תשעה חודשים, זאת תנוחה שמוכרת לו ולפיכך גם מקנה לו המון ביטחון בעולם החדש אליו הגיע.

 

התינוק רגוע יותר כך מכיוון שהתנוחה מאפשרת סינון גירויים מהסביבה (קולות, אורות ועוד), דבר שמערכת העצבים שלו אינה מסוגלת לעשות בחודשי חייו הראשונים. גם מבחינת מבנה השלד בכלל ועמוד השדרה בפרט, השכיבה על הבטן היא נכונה.

 אז למה הוא בוכה?

אם זאת התנוחה המועדפת על תוינוקות שרק נולדו, מדוע ישנם תינוקות שמתנגדים ובוכים? ההסבר לכך מתחיל בהנחיה של משרד הבריאות המנחה להשכיב על הבטן רק כאשר התינוק ער או לחילופין כאשר הוא ישן והוא נמצא בהשגחה מלאה. הנחייה זו הינה הנחייה חשובה שמטרתה למנוע מקרי מוות בעריסה. במקביל מכיוון שהתינוק שזה עתה נולד ישן רוב הזמן וכאשר הוא ישן, אנחנו פונות לעיסוקינו השונים הרבה אמהות בוחרות ב"ברירת המחדל" ומשכיבות את התינוק בעיקר או רק על הגב. כך נוצר מצב שהתינוק מתרגל לשכב על הגב ולא על הבטן.

 

סיבה נוספת היא ההשפעה של השכיבה המרובה על הגב, על שלד והשרירים בתחילה התינוק ישכב על הגב כאשר ידיו ורגליו באויר, כאילו הוא רוצה לשמר את התנוחה העוברית. מכיוון שכוח הכובד חזק ממנו, הידיים והרגליים ירדו בהדרגה לכיוון הרצפה ותיווצר תבנית של זקיפה בשלד במקום תבנית של כפיפה שנדרשת לצורך שכיבה על הבטן. אז ניתן יהיה לראות את התינוק שוכב על הגב, החזה מורם ושתי ידיו מונחות כפופות לצדי הגוף על הרצפה.

 

תוך כדי הירידה של הרגליים והידיים לכיוון הרצפה, נוצר מצב בו שרירי בית החזה והבטן מתכווצים ממש כמו אחרי שיעור ספורט.

 

כאשר ננסה להשכיב תינוק כזה על הבטן, יהיה לו מאד לא נעים ונוח – הוא לא מכיר את התנוחה והוא לא יודע כל כך איך לארגן את הגוף במצב הזה וכל אזור בית החזה כואב לו.

 

סביר להניח שבמצב הזה התינוק יתחיל לבכות ורובנו נפרש את זה כ:"הוא לא אוהב לשכב על הבטן". אבל טעות לחשוב כך – זה לא שהוא לא אוהב, אלא הוא לא מכיר ויש לו קושי אובייקטיבי לשכב על הבטן.

איך נעודד שכיבה על הבטן?

מומלץ להקפיד על השכבה על הבטן במסגרת ההוראה של משרד הבריאות. דבר זה יתאפשר בעיקר אצל תינוקות בני מספר שבועות. אצל תינוקות גדולים יותר שאצלם ההרגל לשכב על הגב כבר מושרש, נדרש לבצע מספר תרגילים והנחיות.

 

תרגיל לשיפור השכיבה על הבטן (ניתן לראות בסרטון המצורף):

  • טפיחות ושפשופים על בית החזה ואזור הבטן בשכיבה על הגב לצורך שחרור האזור התפוס והמוחזק
  • החזקה בירכיים והקפצות של האגן כלפי הרצפה
  • החזקה של כפות הרגליים ביד אחת וגלגול האגן לכיוון הפנים למצב שמדמה את התנוחה העוברית.

 

נשיאה בתנוחת הערסול: יש להקפיד ששתי הידיים תהיינה מול בית החזה בקו האמצע והגב יהיה עגול. סביר להניח שתינוק שיתקשה בשכיבה על הבטן,יתקשה גם להתערסל ולכן יש לעזור לו תוך שילוב תנועה (תנועה מהברכיים,ריקוד, קפיצה על כדור). ניתן לערסל בידיים, במנשא בד, ערסל או פוף.

 

שכיבה על הצדדים: השכבת התינוק על הצד בעירות או בשינה. בעירות ניתן לשלב מגע עמוק (טפחות, שפשופים, מעיכות) על הצד העליון.

 

לאחר ביצוע התרגילים וההמלצות  יש להשכיב את התינוק על הבטן ולעזור לו להיות כך במשך מספר דקות: לשכב מולו, לעשות פרצופים או קולות, לגרות עם צעצוע, לתופף על המזרון – כל דבר הנדרש בכדי להסב את תשומת ליבו מהקושי ו/או מהמנח הפחות מוכר.

 

חשוב מאד שלהבין שלתינוק ישנו קושי מסויים ותפקידנו הוא לעזור לו בכך. ככל שנעשה זאת בגיל מוקדם יותר, כך זה יטיב יותר עם התינוק. במקרה הצורך מומלץ לפנות למדריכה להתפתחות תינוקות לייעוץ והכוונה.

 

 עד גיל 3-4 חודשים תינוק צריך להיות מסוגל לשכב על הבטן, על הגב ועל הצדדים על מנת להבטיח המשך התפתחות איכותית. לפיכך, לא מומלץ להשכיב תינוק רק על הבטן, אלא יש להקפיד על מינון נכון לכל אחד מהמנחים. הדבר נכון גם לזמן עירות וגם לזמן שינה.

 

ענבל ברק – מדריכת הבית להתפתחות תינוקות

תגובות (0)
הוסף תגובה