מה יותר בריא? לאכול תפוז או לשתות מיץ תפוזים טבעי

שתיית מיץ פירות נתפסת הרבה פעמים כאופציה הבריאה והשפויה להתחיל את היום, או סתם כתחליף לאוכל. אבל האם באמת שתיית מיצים טבעיים מועילה לבריאות שלנו ומה באמת ההבדלים בין סוגי המיצים הטבעיים שניתן לעשות לבד או לקנות?

 

עוד ב- Onlife

כוס מיץ טבעי שווה לאכילה של מנת פרי אחת.

לא נכון.

כוס מיץ טבעי (במיוחד כשנקנית בדוכני מיצים סחוטים וגודלה מרשים במיוחד גם אם בחרנו בכוס קטנה ביותר) יכולה גם להגיע לשלוש מנות פרי ואף יותר.

 

אין הבדל בין הערך התזונתי של הפרי השלם למיץ טבעי הנסחט מפירות טריים.

לא נכון.

מיץ טבעי מכיל לרוב הרבה פחות ויטמינים ומינרלים, שכן אלו מרוכזים בעיקר בחלקים שאינם נסחטים אל תוך המיץ (בקליפות) וכמובן אינו מכיל כמעט סיבים תזונתיים כפי שמכיל הפרי השלם.

 

מיץ טבעי מתאים יותר לשומרים על משקלם מאשר משקאות קלים.

לא נכון.

מאחר וכמות הקלוריות במזון או בשתייה הם הגורם הדומיננטי הקובע עלייה או ירידה במשקל, מיצים טבעיים נחשבים למרוכזים מאוד בקלוריות וסוכר ביחס לנפחם – הרבה יותר מהפרי הנאכל בשלמותו ובנוסף, גם פחות משביעים מאכילת פירות.

במיץ עגבניות יש את אותה כמות קלוריות כמו במיץ פירות טבעי.

לא נכון.

במיץ עגבניות יש בערך כחצי מכמות הסוכר והקלוריות הקיימות במיצי פירות.

 

במיץ אשכוליות טבעי יש פחות סוכר מאשר במיץ תפוזים טבעי.

נכון חלקית.

מדובר על הבדל של כ-2-3 גרם סוכר לכוס מיץ (כ- 17 גרם במיץ אשכוליות מול 20 גרם במיץ תפוזים). למרות המרירות של מיץ האשכוליות, הוא עדיין פרי עתיר סוכר.

 

מיצים טבעיים הם נטולי שומן ולכן אנשים בעלי רמות גבוהות של שומנים בדם, יכולים לשתות בלי בעיה.

לא נכון.

מיצים טבעיים, כמו פירות, ריבות וסוכרים פשוטים אחרים הופכים באופן כמעט ישיר לשומנים בדם. למעשה, הרכיב התזונתי העיקרי המעלה את רמות השומנים בדם הם הסוכרים שבתזונה ולא השומנים. לכן, אנשים הסובלים מרמות גבוהות של טריגליצרידים בדמם, צריכים הראש ובראשונה להפחית באופן משמעותי את דברי המתיקה, הפירות והמיצים מתפריטם.

 

עדיף לסחוט תפוזים טריים לקנקן משפחתי, לשים במקרר ובכך ליהנות מאספקת ויטמין סי לאורך היום לכל בני המשפחה.

לא נכון.

בשל העובדה שוויטמין סי הוא ויטמין שמתחמצן ונהרס בתוך כ-15 דקות מרגע הסחיטה, לא נוכל להמתין ונאלץ לשתות את המיץ באופן מיידי אם אנו רוצים לקבל את תכולת הוויטמין במלואה.

 

נקטר פירות לחלוטין אינו בריא.

נכון חלקית.

באופן כללי מיץ טבעי נחשב איכותי יותר מנקטר אך גם אמרה זו אינה מדויקת לחלוטין. אם ניקח לדוגמא את נקטר החמוציות המכיל 25% פרי, נראה כי יש לו סגולה מיוחדת המאפיינת אותו באופן ספציפי והיא המניעה של דלקות בדרכי השתן על ידי מניעה מהיצמדות חיידק האי קולי לדופן הנרתיק. תכונה זו לא מאפיינת אף מיץ למעט נקטר החמוציות.

 

בכל המיצים (טבעיים, נקטרים ומשקאות קלים) הערך התזונתי של קלוריות ופחמימות  לכוס אחת (200 מ"ל) הוא דומה: בין 90-100 קלוריות וכ-17-23 גרם פחמימות שהן כולן סוכרים פשוטים (4-5 כפיות סוכר).

 

סוגי מיצים ואיכויותיהם

מיץ טבעי לא חייב להתבסס על פירות אלא בהחלט יכול להתבסס על ירקות ועלים טריים כמו נענע (מומלץ במיוחד כחלק  מתפריט דיאטה בריא) או על שילוב של פרי וירק, כמו השילוב המנצח של תפוח וגזר. אז מה בעצם ההבדלים?

 

מיץ תפוזים טבעי שנסחט בבית. אין ספק שהמקום הראשון שמור לו בהנחה ששותים באופן מיידי לאחר הסחיטה.

 

צריך רק לזכור את רגישותו הרבה של ויטמין  C כי אם נמתין למעלה מ-15 – 20 דקות, אנו עלולים לאבד את מרבית הוויטמין סי שהוא מכיל. עם זאת, צריך לזכור שהוא עדיין עשיר בקלוריות וסוכר.

 

מיץ תפוזים 100% טבעי מפוסטר המצוי במקררי הסופרים. כמות הקלוריות והסוכר דומה אך צריך לשים לב שהם אינם מכילים חומרים משמרים, צבעי מאכל, תוספת סוכר או מים וכמובן לוודא שהם מועשרים בוויטמין C  שכן ויטמין רגיש זה נהרס בתהליך הפסטור ולכן יש להשיב אותו למיץ באופן מלאכותי.

 

המיצים הטבעיים שבמקררים נראים דומים מאוד וסמוכים זה לזה אך לא כולם הם באמת מיצים סחוטים באופן מוחלט המכילים 100% פרי בלבד.

 

 

לגבי מיצים שאינם עומדים במקררים ומצויים בבקבוקים שקופים, כדאי מאוד להסתכל על תאריך תפוגה כדי להעריך את מידת הזמן שבו הם עומדים על המדף. הסיבה לכך היא, שלמרות שנראה בהם תוספת נכבדה של ויטמין סי, סביר להניח שבמידה והם עומדים זמן רב על המדפים, מרבית הוויטמין נהרס כתוצאה מהחשיפה לאור והכמות של הוויטמין המצוינת על גבי האריזה, איננה באמת הכמות האמיתית המצויה בפועל.

 

שייק פירות / ירקות. היתרון העיקרי של שייק שכזה היא שקליפת הפרי / הירק נשמרת ולכן גם נשמרים הסיבים התזונתיים בשייק עצמו. עם זאת, תמיד עדיף להכין שייק פירות סמיך בבית.

 

כשקונים שייק פירות בחוץ, לרוב מדובר על פירות חתוכים שעומדים בקירור, חלקם מופשרים מהקפאה ולכן ישנו איבוד חלקי של הוויטמינים. כמו כן, חיסרון נוסף הוא שחלק מהפירות הללו ממותקים (כמו למשל אננס משומר או ליצ'י).

מיץ מוכן שנקנה בשוק. במקרה זה ברגע שהפירות נסחטים מול עינינו והמיץ זולג ישר מהפרי לכוס אין בעיה. הבעיה מתחילה כשדוכן מוהל את המיץ הטבעי במי ברז. בשל סיבה זו, קניית מיצים מדוכני רחוב פחות גם מומלצת לנשים בהריון (חשש מהיגיינה ירודה או איכות המים המוספים).

 

נקטר פירות. נקטר הוא משקה קל המבוסס על פירות אך בניגוד ל-100% פרי שבמיץ הטבעי, נקטר מכיל לרוב רק 25% פרי ושארית המיץ מגיעה מתמהיל של מים וסוכרים. לכן, ברוב המקרים הוא פחות איכותי ממיץ טבעי.

 

בסופו של דבר, עדיף תמיד לצרוך את הפרי השלם, בקליפתו (אם ניתן) על פני מיצים – גם אם הם טבעיים ותזכרו – אם המילה "טבעי" קוסמת לכם תמיד תזכרו שהכי טבעי – זה מים (ולהעשרת הטעם אפשר עם מעט לימון ונענע). בריא יותר לאכול תפוז מאשר לשתות מיץ תפוזים סחוט טרי.

תגובות (0)
הוסף תגובה