שיעור יתר אצל נשים – כל הסיבות

סקר שפורסם בחודש שעבר באירופה הצביע על כך שיותר ממחצית מהנשים, בכל מיני גילאים, טרודות בבעיות שיעור יתר. הסקר שנערך אונליין בשנה האחרונה בקרב 2000 נשים מצא כי בעיית שיעור היתר הייתה שנייה רק לבעיה הכי בוערת, השמנה

על פי הערכות בעולם, אחת מכל עשר נשים סובלת מהבעיה.

 

עוד כתבות

 

אז מה מוביל לשיעור יתר? ד"ר רינה דייוויסון, אנדוקרינולוגית מבית החולים האוניברסיטאי וויפס קרוס בלונדון, טוענת כי הרבה פעמים מדובר בגנטיקה. כך למשל, המחקרים מראים כי נשים ממוצא אסיאתי ואפריקאי נוטות יותר לשיעור יתר מאשר נשים ממוצא אירופאי. אבל מעבר לנושא הגנטי, יש סיבות נוספות שאפשר לאבחן ולטפל בהן.

תזונה לא בריאה – אכילת מתוקים

אכילת כמויות גדולות של עוגות, עוגיות ומתוקים למיניהם יכולה לגרום להופעת שיעור יתר. לדברי ד"ר דיוויסון, המאכלים המתוקים הם בעלי מדד גליקמי גבוה, כשהמשמעות היא שאכילתם גורמת לשחרור מהיר של אנרגיה שיכולה לגרום לעמידות לאינסולין (אינסולין הוא ההורמון שמווסת את רמת הסוכר בדם).

 

עמידות לאינסולין משמעותה שההורמון הופך להיות פחות יעיל בהורדת רמת הסוכר בדם, כך שהגוף צריך לייצר יותר אינסולין כדי להצליח לווסת את רמת הסוכר. כתוצאה מכך, רמה גבוהה מדי של אינסולין עלולה לגרום לשחלות לייצר יותר הורמונים "זכריים" כמו טסטוססטרון, מה שמוביל לצמיחת שיער מיותר, בעיקר על הפנים. אגב, גם תופעת השמנת יתר יכולה לגרום לעמידות גבוהה של אינסולין ולשיעור יתר.

 

תסמונת השחלות הפוליציסטיות

על פי הערכות, כ-10 עד 15 אחוזים מהנשים סובלות מתמונת השחלות הפוליציסטיות. כשהמשמעות היא שהשחלות לא מתפקדות באופן מלא, ויש עליהן ציסטות. כתוצאה מכך, הביציות לא משתחררות באופן סדיר, דבר שגורם לאיחורים במחזור ולבעיות פריון.

 

אבל הסימפטום הכי נפוץ בתסמונת הזו הוא נוכחות של רמת גבוהות מאוד של טסטוסטרון שגורמות לצמיחת שיער מוגברת. בדרך כלל, במצבים של אי איזון הורמונלי, השיער נוטה לגדול באיזורים כמו הסנטר, מעל השפתיים, בצדי הפנים ואפילו על החזה.

 

אקזמה או פריחה

לדברי ד"ר דיוויסון, אנשים הסובלים מבעיות עור כמו פריחה או פסוריאזיס, עלולים למצוא את עצמם עם בעיית שיעור יתר. היא מסבירה שמדובר בתהליך שנגרם על ידי דלקת שמגבירה את זרימת הדם לאזור, מה שגם מגביר את גדילת השיער באזורים האלה.

 

אנורקסיה

לחולי אנורקסיה צומחת לעתים רבות פלומה על כל הגוף בעקבות הידרדרות המחלה. ד"ר דיוויסון מסבירה שמדובר בתופעה שהמקור שלה לא ידוע, ושזו אינה תופעה הורמונלית. הבעיה היא שצמיחת הפלומה יכולה לגרום להידרדרות במצב של החולים, שכן זו פגיעה נוספת בדימוי הגוף הירוד שלהם.

נטילת סטרואידים

תרופות המכילות סטרואידים, מיועדים לטיפול במצבים שונים כמו אסטמה, דלקת פרקים ועוד. התרופות הללו מכילות את הגרסה הסינתטית של ההורמון קורטיזול, שרמתו יכולה להצטבר בגוף במשך זמן הנטילה שלו.

 

אם לוקחים תרופות כאלה לתקופה של יותר מארבעה עד שישה חודשים, עלולים ללקות ב"תסמונת קושינג" שבין סימני ההיכר שלה: עלייה במשקל, אדמומיות הפנים, ושיעור יתר בכל הגוף.

 

מנופאזה (גיל המעבר)

כשנשים מגיעות לגיל המעבר, רמת הורמון האסטרוגן שבגופן מתחילה לרדת. הטסטוסטרון, לעומת זאת, הופך להיות ההורמון הדומיננטי. לא מדובר על כך שלנשים בגיל המעבר יש יותר טסטוטרון, אלא פשוט שהיחס בינו ובין האסטרוגן משתנה, כך שרמת הטסטוטרון הופכת להיות גדולה יותר. חוסר האיזון שנוצר גורם לתופעות "גבריות" כמו למשל שיעור יתר בפנים וגם לאקנה.

 

על פי הערכות, כרבע מהנשים בגיל המעבר מסירות שיער מיותר, בעיקר ממקומות כמו: הסנטר, הלחיים, הבטן והגב.

 

גם נשים הנוטלות תחליפי הורמונים כדי לשלוט בתסמיני גיל המעבר, נוטות לסבול מבעיית שיעור היתר. למרות שהסיבה לנטילת התחליפים היא שליטה ברמות האסטרוגן והטסטוסטרון, שכאמור, לא מאוזנות בגיל במעבר.

 

נטילת גלולות

נטען כי נטילת גלולות יכולה לגרום לשיעור יתר, אולם יש גלולות חדשות כדוגמת "יסמין,, שנחשבות לגלולות שלא גורמות לשיעור בעוד שבגלולות כמו "מירנה", למשל, אחת מתופעות הלוואי היא שיעור יתר. כדי להמנע משיעור יתר בעקבות נטילת גלולות, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי לפני נטילת הגלולות.

 

תסמונות חריגות

במקרים ממש נדירים תופעת שיעור יתר יכולה להצביע על בעיות בריאותיות חריגות מאוד, כמו גידולים.

 

כך או כך, בכל מצב בו מופיע לפתע שיעור יתר על הגוף, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ רפואי.

איך נפטרים מהשיער המיותר?

לדברי ד"ר דיוויסון, אין שיטה אחת מומלצת, וכל אחת צריכה להחליט לגבי עצמה.

 

ניתן להשתמש בשיטות כמו שעווה, לייזר או אפילו גילוח. זאת למרות הסברה כי גילוח גורם לשיער לגדול עבה יותר. לדברי קוסמיטקאים, הדבר הוא לא כך. "מדובר באשליה אופטית, כי השיר גדל כהה יותר", מסבירה קרול מיכאלידס, יועצת טיפוח.

 

בכל השיטות שמשתמשים בהן להסרת שיער, חשוב לזכור שיש הבדלים מהותיים, האם מדובר בהסרת שיער לטווח ארוך או לטווח הקצר, האם מדובר בשיער כהה או בהיר, ובכל מקרה חשוב לדעת את היתרונות והחסרונות של כל שיטה. בנוסף לכך, אם מדובר בבעיה של שיעור יתר, חשוב קודם לטפל בבעיה עצמה ורק אחר כך להתפנות להסרת השיער.

תגובות (0)
הוסף תגובה